2
Steamed Egg White Rainbow Cake





Assalamualaikum.

Semalam sampai dari Kuantan pun dah petang....terus jer berkemas....basuh pakaian then keringkan terus dalam dryer....senang abis criter. Hari ni pulak sibuk jugak....melipat pakaian dan kemas apa yang tak sempat dibuat semalam. Penat badan, dah la balik dari berjalan jauh....nak buat itu lagi....ini lagi. Tapi dalam pada sibuk-sibuk, sempat gak curi-curi masa duk mengupdate sekejap....demi untuk hidangan para pengunjung semua.




Kek ni sebenarnya buat minggu lepas sebab ada lebihan putih telur selepas buat puding. Pernah buat dah lama dah. Ini kali kedua buat. Kek ni walaupun distim tapi dari segi rupa dan rasa sama seperti kek yang dibakar....sedap...and spongy....Jangan risau, walaupun menggunakan banyak putih telur, tak terasa putih telur pun tapi wangi dan harum dengan aroma vanilla.




STEAMED EGG WHITE RAINBOW CAKE


Ingredients
  • 500g egg white
  • 60g evaporated milk
  • 1 tbsp vanilla essence (You can use butter oil or sweetcorn oil also)
  • 150g melted butter
  • 225g castor sugar
  • 300g top flour
  • 1 tbsp ovalette/sponge cake stabilizer
  • 3 colours (red, green and yellow), 1/2 tsp for each colour
  • 1 tbsp chocolate emulco
  • a pinch of salt


Method
  • Beat egg whites at high speed. Add sugar bit by bit once the egg whites turns bubbly. Continue beating till soft peaks.
  • Add flour, milk, ovalette and salt and continue mixing.
  • Add melted butter and mix till well blend.
  • Split batter equally into 4 parts and add one colour to each part
  • Add chocolate emulco into one of the part
  • Grease a baking tin with butter and scoop 1 tbsp of yellow mixture into the centre of the baking tin, continue with 1 tbsp of the red onto the yellow mixture, scoop 1 tbsp of the green mixture onto the red, scoop 1 tbsp of the chocolate mixture on the green and repeat with the yellow, red, green and chocolate until finish.
  • Steam on high heat for about 30 minutes or till cake is done.


Disebabkan saya tiada stok top/superfine flour, maka saya gantikan dengan tepung gandum yang diayak 3x.


2 sweet comments:

Nuridah said...

Salam Akma,

bila tengok akma dah update n3 cepat2 knur terjah nak tengok kek ni...nampak sedap....nanti lah kalo ada mood boleh cuba ni...heheh.

LINA said...

nampak sedapnya...
Nak Tanya 500gm putih telur daripada berapa biji telur ya?