6
Donat Cakcibur


Jangan pula ada yang terkejut, donut dengan nama donut cakcibur. Perkataan cakcibur tu paling senang saya ingat kerana sedikit unik. Dah la namanya unik...rasa pun turut unik...sedap, dengan teksturnya yang lembut...Apa yang saya boleh katakan teksturnya tak ubah seperti tekstur roti....sememangnya enak lebih-lebih lagi pada petang-petang yang mendung dan dingin begini...




DONUT CAKCIBUR


Ingredients
  • 1 medium sized potato ~ cleaned  sy gunakan 140 gm kentang lecek
  • 1 cup lukewarm water masukkan sikit demi sedikit
  • 5 g instant yeast
  • 1/3 cup cooking oil (I used corn oil)
  • 1/3 cup lukewarm water
  • 1/4 tin condensed milk
  • 1 tablespoon sugar
  • 1 teaspoon salt
  • 500g flour
  • Oil for frying

Method
  • Boil potato till soft. Place the boiled potato with 1 cup of lukewarm water in a food processor. Puree.
  • Mix together instant yeast, sugar, 1/3 cup lukewarm water, cooking oil, condensed milk, salt and potato puree.
  • Add flour a bit at a time and rub using your fingers.
  • Add in the remaining flour, a little at a time till a soft dough is formed. (Note : The softer the dough, the softer the donut produced)
  • Take a bit of dough and make into small balls. Arrange on a tray sprinkled with a bit of flour. Leave to proof till double the size.
  • Heat oil in a pan. Make a hole in the middle of the dough and fry till golden brown.
  • Coat with castor sugar and ready to serve.

6 sweet comments:

Mas said...

woww..donat ni tak guna marjerin@shorteninig...guna minyak yer...nnti nk try wat laaa....

ady said...

emmm...gebunya donat....

izahdaut said...

ngapa yg jadi cakciburnya tu?haha..mcm mcm..kalau tempat akak cakcibur ni..pepatung yg terbang tu... tapi nampak lawo je donut tu posing

Deliah's Deli said...

salam...suka donat tp x rajin nak buat..tgk jerk la gambo ni puas2 :))

Iza Akma said...

kak Mas,
ya kak..guna minyak jer..nnt kak Mas try la..sedap..

Ady,
ya ady...donut ni amatlah gebunya..

kak Izah,
nama tu la yg buatkan donut ni eksklusif tau kak..menurut cerita empunyer resepi..cakcibur tu nama drpd kwn yg bg resepi ni pada die..kalo tak silap lah..

Deliah,
w'salam..ooo..deliah suka donut ya..tak pe nnt kak buat lebih2..pas tu bagi sikit kat u yer..

MamaFaMi said...

Salam Iza...

Betullah seperti yang Iza jawab pada Izahdaut. Nama Cakcibur tu bersempena nama penyumbang resepi tu. Terima kasih kerana sudi mencuba resepi ini ye