5
Kuih Kosui


Kuih kosui sememangnya my favorite kuih sejak kecil lagi. Tak tahu lah kenapa...yang pasti teksturnya yang sedikit kenyal buatkan saya begitu suka dengan kuih ini. Kalau teman-teman perasan...kosui ini ada dua tona warna kan. Dah biasa tengok kosui satu warna jadi yang ini saya ubah sedikit penampilan  dengan menambahkan pes kacang merah...


...Saja suka-suka bereksperimen...tak ada kerja cari kerja...gara-gara terlebih rajin lah ni. Kak Ilah, minta izin saya kongsikan resepi di sini ya...terima kasih atas resepi yang sedap ini...


KUIH KOSUI


Bahan-Bahan:

3 cawan tepung gandum
1 cawan tepung ubi
3 sudu besar tepung pulut
2 cawan gula merah
1 cawan gula pasir
6 cawan air
Sedikit air kapur (saya buat 1 sudu kecil)




Caranya:
  • Satukan semua bahan dan kacau rata.
  • Masakkan dulu adunan, kacau atas api sampai pekat...supaya hasilnya nanti kuih yang kering dan cantik.
  • Tuangkan dalam loyang (saya guna loyang 8.5" yang dialas plastik dan lenserkan sedikit minyak).
  • Kukuslah sampai masak. Sejukkan sebelum boleh dipotong.




5 sweet comments:

http://aniesandyou.blogspot.com said...

kak bila nk hntr kueh ke sini??

Chik Mimi said...

salam iza,kita pun peminat kue kosui ni,tp kalau beli kadang2 ok kadang2 idak ,lagi saya suka pada bau kuih tu

Iza Akma said...

Anies,
sian anies mengidam...cam tu bagi address nnt akak courier kan ya...rasanya boleh sampai utk minum ptg...tak pun buat minum2 kol 10 sok yer...

Chik Mimi,
tol tu mimi...yg beli tu kekadang ok kekadang ko...lg puashati buat sendiri...mkn pun puas...bau die tu yg buatkan sedap...duk teringat2..

izahdaut said...

wah..kreatif lah..wat marble warne gitu... saya pun suka gak ngan kosui.. syarat makan ngan kelapa..memang best kan

ilahjy said...

tahniah iza.. krn pandai mengubah resepi yg begitu cantek sekali mcm belang2 pun ia.. sebnarnya resepi ni mak saudara kak ilah bagi dia buat bisnes..di KL ni..tepung pulut tu sebenarnya tak de dlm resepi mak saudara tapi kak ilah tambah sndiri nak kasi kenyallll hehehe..tahniah krn mencuba resepi kak..pernah kak ternampak di web seseorg..tapi dia tak bgtau dia amek dr dapo kak.. tapi kak tetap bangga sbb dah masuk dlm dapo kawan2 alam maya kita ..ramai dah buat cuma depa pelbagaikan ..seperti iza buat..best!!! kretippp..