0
Paru Goreng Berempah

Teringat masa kecil-kecil dulu, suka sangat makan paru. Sehari sebelum raya, bila sekeluarga sibuk masak-memasak ketupat, lemang dan segala juadah untuk raya...mesti beli tulang dan ekor lembu untuk dibuat sup juga paru untuk di goreng mahupun dimasak berlada...Memang manis saat itu...begitu mahal nilainya saat-saat demikian yang mustahil dapat diundur kembali. Entah kenapa yerk...masa kecil-kecil, nak sangat cepat dewasa tapi bila dah di usia dewasa begini...kalau boleh nak kembali semula di zaman kanak-kanak...Sehingga ke hari ini, bila nampak je paru...mesti memori tu terimbas semula...memori yang akan terus segar dalam ingatan sampai bila-bila.


Pada sesiapa penggemar paru, paru sedap sekali jika di goreng dan diratah begitu saja...nak sedap lagi di buat goreng berlada makan bersama nasi panas...memang sedap. Tapi bila usia dah menginjak ni...kena lah beringat sebab paru adalah sebahagian daripada organ haiwan yang tinggi kandungan kolestrol...ya lah sementara badan masih sihat...berwaspada dan control dengan selera...beringat sebelum sakit...kalau dah sakit...apa pun langsung tak boleh makan dah..pantang itu...pantang ini...jadi ambil jalan tengah biar makan berpada-pada tapi boleh makan sampai bila-bila...kan... 

Untuk kesekian kalinya beli paru sebab teringin nak masak menu ini. Cara masakannya seperti masakan berlada tapi ada tambahan rempah ratus di situ. Sedap...cukup rasa pedas-pedas dan rempahnya. Anak-anak suka...mr hubby pun lagi lah suka...sebab favorit dia...


PARU GORENG BEREMPAH

1 kg paru - direbus dengan sedikit garam, toskan dan dihiris nipis-nipis
sedikit cuka
garam dan gula secukup rasa
minyak masak secukupnya

Bahan Tumbuk:

1/2 sudu besar biji ketumbar
1/2 sudu besar biji jintan manis
1/2 sudu besar biji jintan putih
1/2 inci kunyit hidup

Bahan Kisar:
12 tangkai cili kering
3 tangkai cili merah
20 ulas bawang merah


Caranya:
  • Gaulkan paru yang dihiris nipis dengan bahan tumbuk dan sedikit garam. Perapkan dalam setengah jam. Goreng hingga garing.
  • Keluarkan minyak goreng, tinggalkan anggaran 1/2 cawan. Tumis bahan kisar sehingga wangi dan garing, perisakan dengan garam, gula dan sedikit cuka.
  • Bila hampir kering masukkan paru, balik-balikkan hingga sebati. Hidangkan.





0 sweet comments: