3
Puding Kiwi


Buah Kiwi adalah buah yang paling padat kandungan nutrien berbanding buah-buahan kegemaran ramai yang lain. Buah kiwi mengandungi dua kali ganda jumlah vitamin C berbanding oren, dua kali ganda vitamin E berbanding avokado, lebih banyak potasium daripada sebiji pisang dan tinggi serat makanan daripada semangkuk bijirin.
Ini bermakna, cukup sekadar menikmati 2 biji kiwi bersaiz sederhana setiap hari, tubuh kita lengkap dengan khasiat yang diperlukan. Buah kiwi mempunyai sumber mineral seimbang, membekalkan antioksidan untuk tubuh selain turut mengandungi folat dan zink yang sangat penting untuk pengekalan kesihatan yang menyeluruh.


Selalunya anak-anak suka dengan buah kiwi. Buah kiwi yang dah masak ranum boleh dijadikan jus mahupun puding. Kiwi ni dibeli masa pergi pasar malam hari tu. Kebetulan kat situ ada peniaga yang menjualnya dengan harga murah...dalam rm5 untuk enam biji. Saya pun beli lah sebab mungkin tak dapat harga ni di tempat lain. Jadi inilah hasilnya...puding kiwi..


PUDING KIWI

Bahan-Bahan:

1 bungkus agar-agar bertali (cap burung layang-layang)
5 cawan air
1 cawan susu cair
5 biji buah kiwi yang masak ranum *
1/2 cawan air *
2 sudu besar horlicks
gula secukup rasa
pewarna hijau
secubit garam


Caranya:

Masakkan agar-agar dengan 5 cawan air hingga agar-agar larut.
Sementara itu, kisar bahan bertanda (*) hingga halus. Ketepikan.
Setelah agar-agar larut, masukkan gula dan biarkan semula hingga didih.
Masukkan pula bahan kisar bersama-sama susu cair, garam, horlicks dan pewarna hijau. Kacau selalu hingga mendidih sekali lagi.
Tuangkan ke dalam acuan yang digemari yang telah dibasahkan terlebih dulu. Setelah sejuk bolehlah dimasukkan dalam petisejuk.





3 sweet comments:

Yat Maria said...

dah tgk ni kan...wajiblah pi carik kiwi plak..cam dah lama benor tak wat pudding or jello...sgtla windu nyer.. :)

cikmanggis said...

haish teringin la pulak..kena pi Jusco cari buah Kiwi.Dapat bayangkan rasa manis manis masam..sedap:)

Nieza said...

assalam kak, buah kiwi ni memang my fav suka sgt...kalau buat jello ni rasa masam-masam manis gitu..i like!..btw nk tapau skit..hehe