2
Homemade Cendol


Bila tengok ramai teman-teman buat cendol sendiri....saya pun tak nak ketinggalan mahu mencuba juga. Ini percubaan pertama saya dalam membuat cendol....rasa segan nak tunjuk sebab tak lawa macam teman-teman lain buat. Saya sendiri tengok lucu pun ada....mana tidaknya....cendol tu tak jadi panjang seperti yang jual tu....putus-putus....! Tapi tak mengapalah....lain kali boleh cuba guna acuan maruku pula. Saya letakkan jugalah resepi daripada Alaf21 ini di sini sebagai rujukan saya nanti.


HOMEMADE CENDOL

Bahan-Bahan:
20 helai daun pandan } dikisar
500ml air } & ditapis
sedikit pewarna hijau
1 camt. air kapur
150 g. tepung kacang hijau@hkwee
1 camB. tepung beras
430 ml air


Caranya:
  • Campur air daun pandan, pewarna hijau, air kapur, tepung kacang hijau, tepung beras dan air hingga tidak bergentel.
  • Kacau di atas api sederhana hingga kental dan berkilat.
  • Sediakan semangkuk besar air sejuk. Letak acuan/tapisan cendol di atas mangkuk.
  • Tuangkan bancuhan yang sudah masak tadi kemudian tekan dengan senduk untuk mendapatkan bentuk cendol. Biar 15 minit sebelum dituskan dan disimpan di dalam peti sejuk.


2 sweet comments:

Deliah's Deli said...

iza,terbayang2 cendol ngan ais kisar & santan gula melaka...sedapnyer :p~

Iza Akma said...

aah del, sedapnya dapat makan cendol cam tu kan..nak2 yg ada pulut tu..hehe..