6
Talam Ubi Keledek


Pada pengunjung yang sudi meninggalkan jejak di shoutbox serta menjadi follower SSK....terima kasih banyak-banyak. Jangan terasa hati pula ya, jika tiada berjawab atau tidak dikunjungi....kerana buat masa ini puan rumah sibuk sikit. Bila berkelapangan nanti saya akan balas jejak anda dan melakukan kunjungan balas ke blog anda....insyaAllah....
Masa ronda-ronda di dapur kak Anymz hari itu, hati dah terpaut dengan talam keledek yang ada di situ. Menurut kak Anymz resepi asal daripada majalah SAJI.


Saya memang menggemari kuih-kuih seperti ini. Pantang nampak semua nak dicuba....sebab tu n3 saya banyak kuih-muih....hehehe....
Kebetulan keledek yang ada pun cukup mengikut resepi. Bagaikan pucuk dicita ulam mendatang, lepas juga hajat saya nak merasa kuih talam ini. Tapi saya agak terkilan sikit kerana lapisan atasnya agak nipis....jadi tak berapa nak nampak lapisan putihnya....ini kes tak baca resepi dengan betul lah nie....
Tapi rasanya....fuhh....banyak sedaap....rasa lemak santan dan lemak manis keledeknya....kuihnya yang lembut dengan kenyal-kenyal manja gitu....menambahkan lagi bonus kesedapannya....Resepi yang harus disimpan.
Kak Anymz izinkan saya copy dan letakkan resepi di sini, ya....tq


TALAM UBI KELEDEK

Bahan Untuk Lapisan Bawah:
300gm keledek merah - akak guna keledek biasa-rebus hingga empuk dan lecek
75 gm tepung beras
75 gm tepung ubi
150 gm santan - akak guna santan kotak + 150 gm air
250 gm gula pasir - akak guna 200 gm
1 sudu kecil garam
1/2 st esen vanila-akak tak letak
sedikit pewarna kuning


Caranya:
  • Bancuh tepung beras dan tepung ubi dgn campuran santan hingga sebati. Kemudian tapis.
  • Blend semua bahan termasuk keledek.
  • Kemudian masukan ke dalam periuk dan kacau di atas api sederhana hingga pekat.
  • Tuangkan ke dalam loyang. Boleh juga gunakan acuan kecil hingga paras separuh sahaja dan kukus selama 7 min.
  • Jangan lupa sapu acuan dgn sedikit minyak dahulu


Bahan Untuk Lapisan Atas:
100 gm tepung ubi
200 gm santan pekat + 200 gm air
2 sudu besar tepung beras
1 sudu kecil garam


Caranya:
  • Blend juga semua bahan dan masukan ke dalam periuk dan kacau atas api hingga pekat dan tuang ke atas adunan keledek tadi dan kukus semula selama 10 min.
  • Bila dah masak sejukkan dulu baru di potong ataupun keluarkan dari acuan.


6 sweet comments:

Chik Mimi said...

Akma sy pun suka jenis-jenis kuih talam ni sedap kan

Iza Akma said...

Chik Mimi,
kuih2 asli macam ni memang sedap mimi...kalau beli susah nak dapat yg sedap dan sesuai dgn selera kita kan..lebih baik buat sndiri..dah tentu2 sedap...

tun_telani said...

kak akma..thank you dtg jenguk dapur tun.. baru berjaya mmbalas kunjungan.. tun folo jugak ye =)

cik cek said...

Salam kenal2 utk Akma dari kak cek...comey2nya Talam Ubi Kledek tu...ngap2 terus masuk mulut...

Balas kunjungan....follow Akma dah...:-)

Nuridah said...

Assalamualaikum Akma,

sihat ke tu? sedap nampak kuih talam tu...kuih2 talam biasanya mmg sedap...mkn 1 nak lagi...

Iza Akma said...

Tun_Telani,
tkasih jugak tun dtg jenguk dan follow ssk...

Cik Cek,
tkasih kak cek dtg n follow ssk...

Nuridah,
w'kmslm..alhamdulillah sihat..betul tu knur, yg buat sendiri tu yg sedaap...yg jual tu..kebanyakannya hampeh..