1
Pari Masak Asam Tumis


Ahaa, jangan keliru ya dengan menu ini. Ada orang menamakannya asam tumis dan ada yang lain asam pedas. Sebenarnya, asam tumis dengan asam pedas adalah dua menu yang sama cuma nama jer yang berbeza. Sebab tu rupanya sama kan. Dulu-dulu masa kecik-kecik masak macam ni lah yang paling tak suka.....entah kenapa. Tapi bila masa berputaran.....yang dulunya tak suka.....sekarang dah jadi suka daa.....
Kalau asam tumis ni, saya suka yang sedang-sedang.....tak terlalu pekat dan tak terlalu cair.
Bila sebut saja asam tumis/asam pedas, sudah pasti ada peminat-peminatnya yang kecur kann. Apa pun resepi asam tumis ni memang sedap.....alaa resepi Dayang, belum ada yang mengecewakan.....semua sedap-sedap belaka.....Dayang, saya import resepi Dayang ni ke dapur saya pula ya.....terima kasih.....


PARI MASAK ASAM TUMIS

Bahan-Bahan :

4 ekor ikan kembung (sy ganti dgn ikan pari)
4-5 sudu besar cili kering kisar
1 batang serai , diketuk
1 biji tomato, dibelah 4
sedikit bendi
sedikit daun kesum dan hirisan bunga kantan
1 sudu makan gula
garam secukupnya
air asam jawa secukupnya
air secukupnya

Bahan-Bahan Kisar :

1/2 labu bawang besar
2 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
1/2 inci halia
sedikit belacan bakar
1 batang serai
1 cm kunyit hidup


Caranya :
  • Panaskan minyak secukupnya di dalam periuk/kuali. Tumis serai ,  bahan-bahan kisar serta cili kering hingga pecah minyak (tumis lama sikit dgn api perlahan...barulah sedap).
  • Masukkan air secukupnya. Biarkan mendidih seketika.
  • Masukkan bunga kantan dan daun kesum.
  • Masukkan garam ,  gula ,  asam jawa dan sayur bendi.
  • Setelah bendi masak/lembut ,  barulah dimasukkan ikan dan tomato.
  • Masak lagi lebih kurang 10 saat.  Tutupkan api dan terus tutupkan periuk.  Biar ikan mereneh di dalamnya. (ikan kembung tak perlu dimasak lama nanti tak sedap)
  • Sedia untuk dihidangkan.

Cara SSK :
Setelah bendi 1/2 masak/lembut ,  masukkan ikan pari dan biarkan sehingga ikan masak.
Kemudian bila dah cukup rasanya dan kepekatan kuah yang dikehendaki ,  baru masukkan buah tomato. Biarkan dalam 10 saat terus tutupkan api.  Step lain adalah sama.




1 sweet comments:

Sofea said...

sama la kita,masak pari jg hari ni..:)