2
Tempe Tumis Lengkuas


Salam petang pada semua pengunjung.....semoga ceria-ceria selalu hendaknya.
Dah petang-petang begini baru lah ada masa terluang duk mengadap lappy sambil mengupdate dapur ku ini. Haa, menu untuk hari ni adalah berasaskan tempe. Jangan tak tau, saya ni cukup gemar dengan tempe.....kekadang tu goreng ratah buat macam makan goreng pisang.....tak tau laa naper, memang dari alam sekolah lagi. Biasanya, tempe nih sinonim dengan orang jowo kann.....tapi saya bukan.....terbalik kod pulak dengan en.hubby, orang jowo tapi tak pulak minat tempe.  Ada juga orang kata makan tempe ni awet muda.....ntah laa, betul ke idak.....kalau betul, untunglah.....tak payah nak membazir duit beli krim awet muda segala.....cukup dengan hanya makan tempe.....ori lagi kann.....hehehe.....


Okaaay,   menu kali ni saya selongkar kat dapur Yatie yang terkenal dengan gelaran ratu talam tuu.....Kalau pergi dapur dia.....mak aii.....macam-macam ada.  Siap daripada menu breakfast sampailah ke menu makan malam.  Yatie, nih cek nak habaq mai.....tempe tumis lengkuas ni memang sedap,  kena betul dengan selera .....terima kasih Yatie.....


TEMPE TUMIS LENGKUAS

Bahan-Bahan :

4 keping tempe
1 mangkuk sedang kobis yg di hiris
1 btng lada merah-potong serong
1 cawan santan pekat
1 cawan air
sedikit minyak untuk menumis 

Bahan Tumbuk : 

1/2 cwn ikan bilis
3 ulas bwng putih
5 biji bwng merah
5 biji cili hijau/merah
(sy guna cili hijau jer)
1 inci lengkuas


Caranya :
  • Tempe dipotong serong, kobis dihiris, cuci dan ketepikan dulu.
  • Panaskan minyak dan tumis bahan-bahan  yg di tumbuk, sehingga naik minyak.
  • Masukkan tempe yg dipotong serong dan kacau. Masukkan air dan gaul lagi.
  • Setelah hampir separuh masak, masukkan santan dan masukkan pula kobis yg dihiris.
  • Masukkan garam secukup rasa dan masukkan lada merah yg di potong serong.
  • Gaul sebati dan perasakan...masak hingga mendidih. Setelah siap matikan api dan bolehlah di hidangkan.


2 sweet comments:

tun_telani said...

owh.. awet muda ek? kene laa simpan stok tempe byk2 pasni.. hehe

Wattie said...

Assalamualaikum Iza,
Tadi nampak kat rumah Ryna sambal tempe, ni nampak tempe lengkuas lak, nak kena pi cari tempe gak la gayanya ni.....pakat pakat buat tempe lak, menu sihat nih