14
Tenggiri Goreng Berlada Bunga Kantan


Bila dah hampir ke penghujung minggu, biasalah kan..... bahan masakan ini habis.....itu habis.....sementara stok basah seperti ikan, ayam pun dah tinggal belen-belen jer.  Ingat esok baru nak pergi nyopping barang pasar.  Jadi,  pagi tadi bila nak mula masak.....buka petisejuk.....yang ada hanya ikan tenggiri dan sedikit sayuran.  Selongkar lagi jumpa laa bunga kantan sekuntum.....terus teringat nak masak berlada kantan.


Masa nampak resepi nih kat dapur Wana.....belum ada rasa nak cuba tapi bila nampak menu ni kat dapur Nuridah.....aduhaii terus tergoda.
Walaupun ramuannya cukup simple namun cukup berbaloi.....memang sedap!!  Keharuman bunga kantan tu yang menaikkan rasa sedap ikan berlada ni.   Terima kasih pada penyumbang resepi.


IKAN TENGGIRI GORENG BERLADA BUNGA KANTAN

Bahan-Bahan :

1 ekor ikan tongkol – di buang perut, potong2 dan dibersihkan.
(saya gantikan dengan 3 keping ikan tenggiri)
1 kuntum bunga kantan - dihiris
3 sudu makan sos cili
sedikit garam dan serbuk kunyit

Bahan Kisar :

3 sudu besar cili kering
1 labu bawang besar
3 ulas bawang putih
3/4 inci halia


Caranya :
  • Ikan di gaul dengan garam dan serbuk kunyit kemudian digoreng hingga masak.  Angkat dan ketepikan
  • Untuk sosnya,  tumis bahan kisar hingga wangi dan pecah minyak.
  • Masukkan sos cili dan sedikit air, masak hingga mendidih.
  • Masukkan hirisan bunga kantan.  Sesuaikan rasa dan bolehlah dimasukkan ikan tadi.
  • Gaulkan seketika dan bolehlah diangkat…..


14 sweet comments:

cik cek said...

Salam dari kak cek...

Bila campur bunga kantan tu yang buat sedap menu ni...best...

Deliah's Deli said...

iza,nmpak sedap,mkn dgn nasi pans tentu lagi jer :)

*esok pg pasar jgn lupa dapur kite skali yer..hehe

*thanks ye tag kita :)

Zaliedana said...

Assalam kak,masak jenis sambal gini mmg sedap kan,nak plk da bunga kantan,lagi lah harum wangi jer bau..

Ayu said...

Assalam akma,
memnag sedap ikan kalau masak mcm ni..bersambal..goreng ikan akak suka garing sikit..fuh makn nasi panas2 dgn ni aje dah cukup..

Naz said...

Assallamualaikum..

Ayam yang tergolek menggoda diselimuti sambal yang berkilau-kilau.. Waaaa...lapoooo...

ady said...

as-salam
sedapnya tenggiri goreng berlada ni..harum sambalnye ada bunga kantan..

Deliah's Deli said...

slmt hari ibu!

Wattie said...

Assalamualaikum Iza,
Selamat Hari Ibu ya. Satu lagi resepi yang membuatkan selera ku terbukak.......nasi putih satu nak makan ngan ikan tenggiri ni

Iza Akma said...

Cik Cek,
w'kmslm..betul kak cek..bau bunga kantan tu yg naikkan aroma sambal ni..best sngt..

Iza Akma said...

Deliah,
aah del, rasa pun sedap..bleh bertambah nasi dibuatnya..hihi..


Zaliedana,
w'kmslm..msk sambal2 cam gini mmg sume suka tambah2 ada bunga kantan..lg lah naik selera..

Iza Akma said...

Ayu,
ya kak..betul tu..ada lauk cam ni pun cukup lah..dah boleh mkn daa..ikan tu lak tak kisah lah ikan apa..janji ada sambalnya tu..sedap giler..

Iza Akma said...

Naz,
w'kmslm..mmg laa naz ni dah lapoo betul..sampaikan yg tergolek tu ikan dah jd ayam..naz..naz..hehe..

Iza Akma said...

Ady,
w'kmslm..dah namanya sambal..mmg sedap ady..bunga kantan lg..lupa diet..

Deliah,
terima kasih del..
selamat hari ibu juga buat del ya..

Iza Akma said...

Wattie,
w'kmslm kak wattie..terima kasih kak..selamat hari ibu juga buat kak wattie ya..sama lah kita kak..masak2 sambal gini suker sngt..kalo dah ngadap tinggal sume diet2 nih..hehe..