4
Kerutup Ayam



Assalamualaikum...


Teringin sangat nak menikmati masakan kerutup yang menggunakan rempah ratus asli.  Rempah siap adabi tu tak nak.....nak rempah yang ori lagi fresh. 
Pergi lah merayap melepak kat umah Cik Mat selongkar resepi. Selak punya selak jumpa satu resepi kerutup yang menurut Mat asalnya dari buku masakan 'Norzailina Nordin'.....namanya 'kerutup udang galah' .....Alamakk,  udang laah.....alahai.....
Aah gasak kau lah resepi, udang ku tukar dengan ayam. Sebab tu nama pun ditukarkan menjadi kerutup ayam.
Apa-apa pun resepi ni.....sedap.....two-thumbs up...!!




KERUTUP AYAM
source : MatGebu
sharing : Iza Akma SSK


Bahan-Bahan :
1 kg udang galah (atau udang bersaiz besar) > sy gantikan ayam
400 ml pati santan
160 ml sos tomato
2 camca besar kerisik
2 camca teh gula melaka
Garam secukup rasa

A...
4 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
3 biji cili merah
1 camca besar cili kisar
1/2 biji bawang besar

B...
4 cm kayu manis
2 kuntum bunga lawang
2 biji buah pelaga

C...
3 cm kayu manis
2 kelopak bunga lawang
2 camca teh jintan manis
1 camca teh jintan putih
1 camca besar ketumbar




Caranya :
  • Udang dibersihkan, buang kotoran di kepala, cuci, toskan. Lumur dengan sedikit kunyit dan garam. Goreng hingga udang kemerahan. Angkat dan toskan. Kisar halus bahan2 "A". Masukkan bahan2 "C" ke dalam kuali dan goreng tanpa minyak hingga harum, kemudian kisar halus rempah tadi (gunakan pengisar kering). Ketepikan.
  • Panaskan lebih kurang 100 ml minyak dalam kuali, tumis bahan "B" hingga wangi, masukkan bahan "A" (yang kisar halus) dan tumis hingga harum. Tambah bahan "C" (rempah kisar kering), kacau rata dan masak hingga naik bau.
  • Tambah, sos tomato, gula melaka dan pati santan, kacau rata dan masak hingga mendidih, gunakan api sederhana. Tambah kerisik, masukkan udang, gaul rata. Masukkan garam secukup rasa dan masak hingga pekat. Rasa dan jika ok boleh alih ke dalam bekas sesuai.
  • Tabur hirisan daun bawang sebelum dihidangkan jika suka....Sedapppp!!, tak caya luu boleh try sendiri beb!!!!


4 sweet comments:

KhaiRin said...

sesuai ni kalu wat pot luck mggu dpn


Ayam halia Bakri

tun_telani said...

wahh.. rajinnyer. tun rasa penah wat sekali kot kerutup nih, tp guna rempah kerutup.. hihi

Cheq Sue said...

salam iza... nampak sedap je ayam tu... salam kenal ya!

~~zAnAfAhMi~~ said...

Assalammualaikum Iza, belum pernah mkn kerutup ayam. Nampak mcm rendang kan?