3
Acar Timun Nenas



Assalamualaikum...


Alhamdulillah, bersua lagi kita.
Diam tak diam penghujung tahun kian menghampiri. Begitu pantas masa berputaran.....rasa seperti baru semalam melangkah ke tahun 2011. Begitulah adatnya masa, bergerak tanpa menunggu sesiapa  walau sesaat jua.....berputar dan terus berputaran sehingga lah dunia tiba ke penghujungnya. Andai dapat di undurkan masa.....(termenung sejenak).
Hari ni 1/11/11.....cantik tarikh ni. Kalau anda perasan, selain tarikh ini ada tarikh lain yang juga cantik susunannya seperti 1/1/11, 11/1/11 dan 11/11/11. Setiap detik yang datang menerjah sekali cuma, mana mungkin berulang buat kedua kalinya.....kerana setiap yang datang pasti akan pergi mustahil untuk kembali lagi. Justeru, hadapilah setiap detik dan ketika yang mendatang dengan penuh redha dan penuh keinsafan biarpun yang datang tu mungkin tidak seperti yang di harapkan.


" Berjalanlah dengan penuh harapan walau hidup ini tak selalu bahagia, 
sedekahkanlah satu senyuman walau di hatimu tak lagi mampu bertahan, 
belajarlah memaafkan walau dirimu terluka, 
berhentilah memberi alasan walau ingin menyatakan kebenaran, 
hiduplah dalam IMAN walau hari di penuhi dugaan 
dan berpeganglah kepada ALLAH SWT walau DIA tidak kelihatan....."




Menu acar ni adalah sambungan daripada n3 semalam.....yang dipadankan dengan Nasi Kismis
Kalau setakat acar simple macam ni semua dah tahu kan. Tapi tak apelah saya nak letak juga.....mana lah tau kan satu hari nanti saya jadi pelupa.....boleh lah saya atau anak-anak rujuk balik di sini..... 



ACAR TIMUN NENAS 
sharing : Iza Akma SSK 


Bahan-Bahan
½ biji nenas 
1 biji timun 
1 biji bawang besar 
2 biji cili merah 
2 biji cili hijau 
6 sudu makan cuka biasa/jus limau * 
6 sudu kecil gula * 
secubit garam * 
(bahan bertanda * boleh disesuaikan ikut citarasa) 


Caranya
 ❀  Timun dipotong tiga atau empat. Belah memanjang. Buang tulang dan dihiris seperti batang mancis.
 ❀  Nenas dihiris kecil-kecil.
 ❀  Hiris cili dan bawang besar membulat.
 ❀  Campurkan semuanya ke dalam bekas.
 ❀  Masukkan cuka/jus limau, gula dan garam. Gaul rata.
 ❀  Selepas digaul, simpan sejam atau dua jam. Boleh lah dihidangkan




    3 sweet comments:

    ady said...

    AS-SALAM KAK
    SIMPLE AJE RESEPI NI KAK..BOLEH JUGA MKN DGN NASI BERIANI NI KAK..

    tun_telani said...

    kak iza.. tun mmg akan buat acar mcm ni sbb tun x suka mkn acar masak.. mama tun ajar, rendam dulu timun dlm air kapur supaya timun tu kekal rangup.

    Naz / Nadz COSK said...

    Assallamualikum Iza Akma.
    Yang ni alwayssssss my kesukaan. Simple but yummy..