2
Pulut Serikaya Keledek



Assalamualaikum...


Salam Jumaat semua.
Rasa sekejap masa berlalu.
Kita cuma ada hari ini dan esok sebelum tahun 2011 melabuhkan tirainya.

Masa bercuti-cuti ke Tanah Tinggi Cameron hari tu, sakan membeli keledek. Geram pulak tengok keledek pelbagai warna.....ada kuning biasa, oren dan purple. Kat situ, keledek ni dijual rebus..... kebanyakannya peniaga cina.....nak beli camner kan.....telan air liur jer laahh. Jadi belilah yang mentah nanti kat umah bolehlah direbus sikit. Masa beli tu macam-macam menu keledek berlegar dalam kotak fikiran.....rasa macam nak buat kesemua.....


Bila balik rumah, aduhhh.....banyak pulak nampaknya keledek ku borong.....masa kat situ nampak sikit jer. Mula lah selongkar balik resepi yang dah tersimpan lama kat dalam peti besi. Antaranya resepi serimuka berserikaya keledek. Dah lama mengidam nak buat resepi ini.....akhirnya tercapai jugak yang diidam.

Serimuka ni hasil cantuman dua resepi. Untuk lapisan pulut ikut resepi Kak Wan sementara untuk lapisan serikayanya pula resepi Puan Noraini Sidek. Iza cuma buat separuh daripada resepi. Pada lapisan serikaya tu iza saja-saja tambah satu sudu makan tepung gandum. Hasilnya seperti dalam gambar. Iza rasakan kalau tak tambah pun tak jadi masalah. Apa pun kuih ni memang lah sedap nak-nak lapisan keledeknya tu.....sebiji rasa serikaya....apatah lagi guna keledek oren yang lemak manis tu. Dalam tak sedar hampir suku loyang jugalah iza habiskan sorang.....heheheh. 



PULUT SERIKAYA KELEDEK
source : Iza Akma SSK


Lapisan Bawah :
250gm beras pulut (rendam 2-3 jam)
150ml santan pekat (santan kotak)
100ml air
1 sudu teh garam halus
1 helai daun pandan di simpul


Caranya :
❀  Toskan pulut, gaul bersama santan dan garam. Masukkan daun pandan. Kukus selama 30 minit.
❀  Angkat, keluarkan daun pandan dan gaul pulut hingga rata.
❀  Kemudian masukkan dalam loyang lain yang telah dileser sedikit minyak atau di alas dengan plastik. Tekan hingga padat dan ratakan.




Lapisan Serikaya :
60gm tepung jagung
250gm keledek oren (rebus & lecek)
1 tsp esen vanila
100gm gula pasir
2 biji telur
200gm santan pekat@kotak
100gm air


Caranya :
❀  Blend gula, telur, santan dan air. Kemudian masukkan keledek yang dah dilecek tadi, blend lagi. Masukkan tepung jagung, teruskan blend hingga halus. Tapiskan adunan jika bergentel.
❀  Tuangkan ke atas lapisan pulut yang telah masak.
❀  Kukus lagi selama lebih kurang 1 jam atau sehingga lapisan atas mengeras.
❀  Sejukkan dahulu sebelum dipotong.



2 sweet comments:

INA said...

Assalammualaikum..
Cantiknya pulut serikaya nie..rasa sudah tentu sedapkan..izinkan saya ambil resepinya ye..

Sue @ Nenie said...

Assalamualaikum kak..emmm menarik gak serikaya ni pasal ada keledek kat dalamnya...ada masa boleh gak cuba..simpan resipi dulu ni...