3
SERIMUKA DURIAN


.... السلام عليكم


Sejak cuti sekolah ni, SSK asyik tenggelam timbul jer kann....(elehh,,tak cuti sekolah pun cam tu jugak....sama aje).  Biasalah tuu....selagi cuti sekolah belum habis, selagi itulah agenda jalan-jalan makan angin belum tamat. Minggu lepas, suami ajak pi cuti lagi....tak jauh mana....pi Lumut jer. Balik dari situ, sibuk pulak buat persiapan beli barang keperluan dan baju sekolah anak-anak. Sampaikan nak update dapur maya ni pun tak dan. Nak buat lagu mana....kenalah dulukan urusan keluarga....kalau tak nanti ada pulak yang merajuk....lagi haru teman dibuatnya....dah la bab pujuk memujuk nih teman fail....hahaha. Ni pun masih rasa macam dibuai-buai lagi nih....rasa lemau nak hadap lappy pun ada....mungkin sebab terlebih sedut angin laut lar kot jadi lemau cam gini ....hihihi.




Sekarang tengah musim durian. Sana-sini jual durian. Teringin pulak rasanya tekak ni nak makan kuih serimuka durian. Cakap pada suami belikan durian. Sebab nak buat kuih aje kan, jadi soh beli durian biasa-biasa jer. Sekali dia beli Musang King sebab katanya dia ngan anak-anak teringin jugak nak makan durian. Iza pun ok jer....lagi lah bagus dapat musang king....dah la isinya tebal, baunya....adoii menusuk ke hidung wangi sungguh.

Resepi ni masuk list dah lama....dari tahun lepas lagi. Bila dah dapat durian, terus cari balik resepi. Masa kuih ni sedang dikukus, semerbak sungguh seisi ruang rumah dengan haruman durian. Dah siap masak, rasa macam nak terus aje potong dan ngap (macam orang mengidam la pulak)....Sabar jer lah. Empat jam menunggu, gumbira rasa hati....hajat kesampaian. Sambil potong sambil ngap. Memang best sangat-sangat kuih serimuka nih. Rasa duriannya power habis....ye lah musang king kan sure sedap. Tambah lagi dengan aroma gula merahnya....paduan rasa yang sungguh menyerlah bagai pinang dibelah-belah.

KUIH SERIMUKA DURIAN
recipe by Chef Asma ~ Majalah RASA Okt 2011
source : Iza Akma SSK


Bahan-Bahan :

Lapisan Bawah :
500 gm beras pulut
300 ml santan pekat
300 ml air
2 sudu teh garam


Lapisan Atas :

Bahan A :
300 gm gula merah (atau boleh digantikan dgn gula melaka)
50 gm gula pasir
500 ml air
2 helai daun pandan ~ disimpul

Bahan B :
150 gm tepung gandum
250 ml santan pekat
1 sudu teh garam

Bahan C :
100 gm isi durian
5 biji telur


Caranya :

Untuk lapisan bawah, rendam beras pulut selama empat jam. Basuh dan toskan.

Kemudian kukus beras pulut tadi bersama santan pekat, air dan garam selama 30 minit.

Apabila sudah masak, pulut ditekan padat ke dalam loyang dan biarkan dalam kukusan sementara menyiapkan untuk lapisan atas.

Untuk menyediakan lapisan atas pula, masak bahan A sehingga gula larut dan tapiskan.

Kemudian satukan bahan B, kacau sehingga sebati dan campurkan bahan A. Tapiskan dan masukkan ke dalam periuk.

Untuk bahan C pula, kisar isi durian bersama telur sehingga hancur dan masukkan ke dalam periuk. Didihkan sehingga naik wap dan tuangkan ke atas lapisan pulut tadi.

Kukus selama 30 minit.


Nak buat satu resepi takut tak terhabis. Jadi iza telah olahkan sikit untuk disesuaikan dengan keluarga iza yang kecil ni....yang mana muat untuk loyang 7inci bulat dengan sedikit penambahan pulut hitam.

Bahan Lapisan Bawah :
200 gm beras pulut
100 gm santan pekat
100 gm air
1 sudu teh garam
5-6 sudu makan pulut hitam siap rebus ~ siram dengan air lalu untuk buangkan kanji  (dimasukkan selepas pulut masak....taburkan secara rawak atas pulut dan gaulkan sehingga pulut hitam itu serata dengan pulut)


Bahan Lapisan Atas :

Bahan A :
140 gm gula merah
20 gm gula pasir
250 gm air
1 helai daun pandan ~ disimpul

Bahan B :
75 gm tepung gandum
125 gm santan pekat
1/2 sudu teh garam

Bahan C :
60 gm isi durian
2 biji telur (medium size)


Cara memasaknya sama seperti di atas.

lapisan pulut dan lapisan kastadnya sama tebal.....
.....enak tak terkata



1
CUTI-CUTI (Part 2) : D'PADI HOMESTAY LANGKAWI & IDAMAN SURI...Destinasi Popular di Langkawi


.... السلام عليكم


Jumaat, 30hb. November 2012

Seawal jam 5 pagi kami dah bangun. Sambil menunggu giliran untuk mandi tu, sempatlah kemas-kemas apa yang patut, melipat kain baju yang dah kering selepas dibasuh malamnya. Untung kan kalau homestay ada washing machine....paling tidak yang dah kering tu boleh dipakai semula...tak perlulah nak bawa banyak baju....beg pun tak berat.

Pagi ni sarapan kami ala kadar aje. Selesai sarapan, kami bersiap. Jam 8.45 pagi, kami gerak meninggalkan homestay De Palma menuju ke jeti. Tiba di jeti, mak aiii....sesak sungguh dengan orang ramai yang berpusu-pusu dengan hala tuju yang sama....ke tanah Mahsuri.  Suami dan ayah iza berhentikan kereta depan terminal ....turunkan kami dan beg. Lepas tu, suami dan ayah pergi park kereta tak jauh dari situ. Bayaran untuk park kereta, RM15 sehari untuk berbumbung dan RM10 tidak berbumbung.

Ingatkan bolehlah dapat tiket jam 9.30 tapi tak dapat....dah habis....dapat jam 10.30. Tambang feri untuk dewasa RM18 dan kanak-kanak RM13. Lepas dapat tiket, kami duduk-duduk lah dalam terminal sambil-sambil melihat pelbagai gelagat orang....heheheh.... Dah jam 10.30, feri yang ditunggu masih tak jugak muncul-muncul. Aduhhh!! menunggu lah jawabnya. Nasib tak lama. Setengah jam kemudian baru nampak kelibat feri tu....lega.

Satu jam berada dalam feri, sampai Langkawi. Lama betui tak mai sini....banyak juga yang berubah. Itu baru terminalnya belum lagi kat luar-luar sana.


  


Sampai sini menunggu lagi....tunggu owner homestay tu datang bawa kereta. Taklah lama....dalam 20 minit giteww, kereta pun sampai. Di Langkawi ni iza ambil pakej homestay bersekali kereta....lebih mudah dan jimat. Untuk keselesaan, iza pilih Innova supaya dapat memuatkan kami yang seramai 8 orang. Kami dipandu arah oleh En. Azizi, owner homestay dari terminal menuju ke penginapan. Di sepanjang kiri dan kanan perjalanan tu, banyak perubahan yang dapat dilihat....jauh beza....dah tak macam kunjungan terakhir 8 tahun lepas.

Lebih kurang 20 minit memandu, sampai lah kami di D'padi Homestay yang letaknya di Makam Purba. Waduhh, waduhh! Sekali lagi homestay kami berlatarbelakang sawah padi. Memang cantik sangat view kat sini. D'padi ni ada 5 type. Sebetulnya iza berkenan dengan type 1. Tapi masa call nak booking tu, En Azizi bagitau yang tu dah ada orang booked. Alaahaii melepas....lewat sikit jer. Apa nak buat....takde rezeki. Itu buat tempahan awal Ogos tuh....kalau last minute....ntahlah. Tapi nasib baik lah merasa jugak menginap kat sini dengan type 3 nih.


  


Type ni pun tak kurang juga menariknya....cantik kan. Rumah ni ada 3 bilik dilengkapi dengan katil queen size di setiap bilik (2 daripada biliknya ada air-cond & satu lagi kipas), 2 bilik air,  dapur serta complete dengan kemudahan-kemudahan lain seperti di rumah sendiri. Memang selesa dan best sangat-sangat. Untuk lebih detail boleh lihat di D'padi Homestay.

Jam menunjukkan  hampir 2 petang. Lepas tinjau-tinjau persekitaran sekejap, kami pun keluar cari kedai makan bagi mengisi perut yang mula terasa lapar....agaknya kena lambung dengan ombak laut dalam feri tadi kot. Tak perlu memandu jauh kerana kedai makan tu dekat sangat dengan simpang masuk ke homestay ni. Kedai makan tu menghidangkan pelbagai masakan lauk kampung. Murah jugak makan kat sini....8 orang makan tak sampai pun RM50....lauk pun boleh tahan sedap.

Habis lunch, balik homestay....rehat-rehat, mandi-mandi sejukkan badan. Lepas solat jamak qasar zohor asar, kami keluar ke pekan Kuah. Kononnya destinasi pertama nak ke Idaman Suri. Tapi boleh tak jumpa. Pelik sungguh sebab 8 tahun lepas Idaman Suri tu senang jer jumpanya. Tengah pusing-pusing mencari, jumpa Haji Ismail Group (HIG)....masuklah tengok-tengok apa yang ada kat dalam. Macam-macam jugak ada kat sini....pinggan mangkuk, peralatan dapur, kain-kain batik pelikat dan beraneka coklat.

Tapi sebabkan nak juga ke Idaman Suri tu....tanya pada seorang pekerja HIG tu lokasi Idaman Suri. Mana taknya Idaman Suri ni merupakan salah satu destinasi wajib & popular bagi kaum Hawa jika ke Langkawi....rugilah kalau tak pergi....bak kata orang, tak sah ke Langkawi kalau tak ke sini. Dah tau tu....kami terus serbu sini pulak.




Oooo...kat sini Idaman Suri tu megah berdiri. Patut pun tak jumpa....dah berubah lokasi rupanyer. Dulu letaknya di celah-celah deretan kedai di pekan Kuah tu jer tapi sekarang dah punya bangunan sendiri yang besar tersergam di Taman Seri Berlian. Dari luar lagi dah tau confirm ramai sebab cari parking pun payah bebenor. Masuk-masuk jer, ishhh 3x....ramai betul laa orang kat dalamnya tengah giler sakan menyopping....dah tak pandang kiri kanan dah....masing-masing sibuk dengan hal sendiri sedang asyik memilih.

Kat dalam ni, mata dah mula rambang. Tak tahu dari mana nak dimulakan. Sebab dalam ni macam-macam ada daripada barangan dapur sehinggalah pada cadar dan langsir. Tapi yang paling hot semestinya lah peralatan kulinari....semuanya cantik-cantik belaka....bikin mata dan hati geram jer. Asyik membelek-belek leka memilih-milih sampai terlupa nak snap gambar suasana di dalam....hehehe. Tapi nasib baiklah sempat snap yang satu ni....itu pun dari luar jer. Barangan di Idaman Suri dilihat lebih murah berbanding di HIG. Murah-murah pun hanya indah dipandang boleh dipegang tapi tak boleh dimilikki. Ikutkan hati, mau berkotak-kotak borong tapi sebab fikirkan payah nak usung angkut masuk feri balik nanti....jadinya beli mana yang sesuai aje yang boleh muat dalam beg.

Gitu gini gitu gini....dah jam 6 petang. Kami gerak pula ke Kedawang....ada jemputan makan malam oleh kawan ayah iza kat rumahnya. Waauu! Memang makan besar punya lah. Kami dijamu dengan masakan seafood belaka....senangin bakar, ketam rebus, udang masak masam manis, udang celup tepung, ikan goreng dan kari ikan senangin. Agaknya kat Langkawi ni makanan laut murah kot. Dah namanya seafood kan....semestinya lah sedaappp....ada sambal belacan lagi....huhhh! berselera....

Setelah dua jam lebih di situ, makan-makan dan sembang-sembang....kami pulang ke homestay. Bila dah balik bermakna aktiviti untuk hari ni tamat di sini. Esok aktiviti baru bermula....



5
CUTI-CUTI (Part 1) : HOMESTAY PERLIS DE PALMA, KUALA PERLIS


.... السلام عليكم


Boleh dikatakan hampir 99% isi entri SSK berkisar makanan. Teramat jarang sekali dan tak pernah rasanya iza bercerita kongsikan pengalaman percutian keluarga di blog ini. Kali ini terbuka hati untuk menyisipkan serba sedikit cerita berserta sebahagian foto yang sempat dirakamkan masa percutian baru-baru ni.

Khamis, 29hb. November 2012

Jam 9 pagi kami memulakan perjalanan menuju ke utara dengan dua kereta. On the way tu, kami singgah di R&R Sungai Perak, minum-minum dan R&R Gurun untuk makan tengahari. Alhamdulillah sepanjang perjalanan cuaca baik. Selepas 6 jam perjalanan, kami pun selamat sampai di Kuala Perlis. Panas betul cuaca tika tu....bahang panasnya tak sama macam kat KL.

Jadi sementara menunggu penjaga homestay tu datang....kami singgah ke satu gerai membasahkan tekak yang dah kering. Lepas hampir sejam, orang tu pun sampai dan dia pandu kami menuju ke homestay. Lokasi homestay tu kalau tak silap di Kg. Sanglang lebih kurang 15-20 minit daripada terminal feri Kuala Perlis. Perjalanan menuju ke situ bertepikan laut selat melaka.


  

Ruang tamu yang cukup luas dan selesa dengan air-cond.
Dilengkapi dengan segala kemudahan homestay seperti mesin basuh, peti ais, cerek elektrik, 
televisyen dan dapur pada mereka yang ingin memasak.

  

Mempunyai 3 bilik tidur dengan 2 katil queen size, 2 bilik air serta 1 tempat wudhu khas. 
Setiap bilik dilengkapi kipas. Turut disediakan juga sejadah, selimut, bantal, tilam dan toto tambahan.
Yang lain-lain tu macam tuala, sabun mandi dan ubat gigi, sendiri bawa lah ya....

  


Sesampainya di homestay....Waauuu!! Terpaku sejenak, terpesona dengan pemandangan sekitar. Walau cuma pemandangan kampung namun teramatlah indahnya sebab bungalow tu dikelilingi oleh sawah padi yang menghijau. First time dapat homestay tengah bendang u....tentu lah excitednya terlebih sikit....hihihi.

Selama ni selalu jugak duk fikir macam manalah rasanya kalau rumah tengah-tengah sawah....nak jugak rasa. Akhirnya bagai pucuk dicita....dapat jua merasai suasana seperti itu....tenang, aman, nyaman....Memang seronok dan suka sangat-sangat....jauh dari hiruk-pikuk kota yang membingitkan.


  


Petang tu masing-masing dah keletihan....kami tak dan nak kemana pun. Cadangan awalnya petang nak ke Padang Besar. Tapi kami diberitahu yang Padang Besar tutup jam 6 dan perjalanan dari homestay ke situ pulak mengambil masa sejam. Masa tu jam dah 4.30 ptg....terpaksa kami batalkan sebab memang tak sempat dah pun. Jadi kami habiskan masa petang tu bersantai-santaian menghirup udara segar sambil-sambil merakamkan panorama keindahan alam yang mencuri perhatian.


  
  


Lepas solat maghrib, kami keluar cari makan malam. Kami makan malam di Komalaut, tak jauh dari jeti. Tak susah pun mencari Komalaut ni sebab masa sampai petang tadi ada lalu dan dah nampak tempat ni yang letaknya hanya tepi jalan jer. Kat situ pelbagai macam pilihan seafood ada....cuma siapkan RM dan pilih saja mana yang berkenan.  Harganya kira berpatutan jugaklah dan agak murah berbanding KL.

Tengah sedap-sedap makan....hujan pulak turun mencurah-curah....terpaksalah kami terus duduk di situ sementara menunggu hujan sedikit reda. Dah reda kami gerak pulang. Malamnya kami semua beradu awal kerana esoknya kami akan ke destinasi kembara seterusnya....Langkawi.



3
PUDING TAPAI UBIKAYU


.... السلام عليكم


Lama tak ke udara. Terima kasih pada yang email dan inbox message bertanyakan khabar, bertanyakan ke mana lama menghilang. Iza alhamdulillah sihat. Tak menghilang ke mana pun....ada di sini. Cuma dalam dua minggu ketiadaan entri baru, biasalah cuti sekolah....penuhi masa dan peluang yang ada bercuti jalan-jalan makan angin bersama keluarga.

Ok lah, berbalik cerita dessert ni. Iza buat puding ni sebelum start bercuti dua minggu lepas. Kiranya entri tertunggak lah ni. Memandangkan resepi ni pun dah agak lama iza simpan jadi masa beli tapai ubi tu, memang iza lebihkan sebab dah plan nak buat juga puding ni. Selepas buat Pankek Tapai Ubi dengan Kek Marble Tapai, lebihannya tu buat puding. Akhirnya, dapat jua merasai sendiri keenakan puding tapai ubi ni seperti yang diwar-warkan oleh siapa yang dah mencubanya.




Resepi asalnya daripada Kak Ummi tapi iza follow olahan oleh AlongRoz. Masa iza buat puding ni, buah koktel pulak tak ada. Jadi nak tak nak terpaksa iza gantikan dengan nata de coco sebab itu jer yang ada....kira boleh lah kan daripada takde langsung. Nata de coco tu pulak putih....jadi kena fikirkan something untuk naikkan seri warna puding ni agar tak lah pucat sangat.

Jadi iza olahkan lagi dengan menambahkan sagu yang diwarnakan merah di atas puding sewaktu menghidang biar tampak lagi lebih manis berseri giteww. Sementara untuk sos kastadnya pula, iza tak bubuh telur seperti resepi asal Kak Ummi tapi iza tambahkan sedikit tepung kastad.

Memang Sedap!! Tak sia-sia mencuba. Puding ni kalau nak tau....rasa macam aiskrim pun ada jugak tau.
Tq to both of you, kak Ummi & Along... :)



PUDING TAPAI UBIKAYU
source : Iza Akma SSK


Bahan-Bahan :
6 ketul (250gm) tapai ubi - buang empulur tengahnya
1/2 cwn gula
500 ml susu segar
1 biji telur (B)
2 sudu besar tepung jagung
1 sudu besar pes pandan


Masukkan kesemua bahan di atas ke dalam mesin pengisar, kisar halus.
Masukkan ke dalam bekas-bekas kecil dan kukus 20 minit.
Sejukkan pada suhu bilik dan kemudian dalam petisejuk.



Bahan Sagu Merah :
100 ml air
50 gm sagu biji kecil
15 gm gula kastor
1/4 sudu teh pewarna merah


Gaulkan sagu dengan gula, air dan pewarna merah.
Rendam selama 10 minit.
Kukus 10 minit.


Bahan Untuk Sos Kastad :
1 tin susu sejat
1/2 cwn gula
1 cwn air
1 helai daun pandan
1 sudu teh esen vanila
10 gm tepung kastad


Campur semua bahan dalam periuk. Masak dengan api perlahan sehingga mendidih. Sejukkan dalam petisejuk sebelum dihidangkan.



Cara Penyediaan :
Sediakan puding yang telah siap dikukus.
Masukkan 1 sudu besar sagu di atasnya dan juga buah-buahan campuran.
Tuangkan sos kastad di atasnya.
Sedia untuk dihidangkan. Lebih enak dihidangkan sejuk.





3
KEK MARBLE TAPAI


.... السلام عليكم


Sejak kecil iza biasa lihat opah iza menyediakan tapai ubi. Asal ada saja ubi, opah tak akan lepaskan peluang membuat tapai samada untuk sajian keluarga mahupun sebagai hidangan untuk para tetamu di hari raya. Ia diperbuat daripada ubikayu rebus yang diperam bersama ragi. Biasanya tapai sesuai disajikan sebagai pencuci mulut. Lebih enak dimakan setelah didinginkan atau dinikmati bersama aiskrim atau cendol.

Pasti ramai di antara kita yang tidak tahu bahawa di sebalik kemanisan tapai ubi tersirat juga khasiatnya kepada kesihatan tubuh badan manusia. Ia dikatakan berpotensi mencegah kanser.




Hasil kajian sekumpulan pakar penyelidik UPM mendapati, bakteriosin sejenis protein yang dihasilkan melalui proses penapaian memberi hasil positif terhadap aktiviti antikanser. Walaupun bakteriosin dikenal pasti menunjukkan tindak balas yang positif untuk menggalakkan aktiviti antikanser, ini tidak berpotensi bagi mengubat penyakit berkenaan.

Kajian awal mereka mendapati tapai ubi mampu mencegah tujuh penyakit kanser seperti servikal, ovari, payudara dan leukemia yang sinonim dengan wanita.

Jadi JANGAN terkejut sekiranya satu hari nanti anda perlu menjadikan tapai ubi sebahagian dari menu harian semata-mata untuk menjaga kesihatan meskipun ia bukanlah makanan yang sesuai diambil setiap hari.




Kek tapai versi kukus ni iza buat minggu lepas. Rasanya seakan brownies....lembap-lembap dan lembut giteww. Jika ikut resepi asal, kejadiannya berlapis-lapis tapi iza marblekan untuk setiap lapisan. Nak layerkan saja atau marble....terpulang pada citarasa....tepuk dada tanya selera.



KEK MARBLE TAPAI
adapted from Buah Dapur Vika
tested : Iza Akma SSK


Bahan-Bahan :
250 gm tapai ubi ~ buang urat & lecek halus
150 gm tepung gandum *
1/2 tsp baking powder * (*diayak)
200 gm gula kastor
5 biji telur
1 tsp ovalet
1/4 tsp esen vanila
50 gm susu pekat manis
200 gm marjerin ~ cairkan
50 gm coklat rice / coklat cip
1 sdm coklat emulco


Caranya :

Panaskan kukusan. Alas dan gris nipis loyang 8x8 inci.

Pukul telur + gula + ovalet hingga kembang, putih, pekat dan bertanduk.

Masukkan tepung yang diayak berselang-seli dengan tapai yang dilecek sambil dipukul dengan kelajuan yang  rendah hingga rata.

Masukkan susu pekat manis dan esen vanila. Kaupbalik dengan spatula hingga rata dan sebati. Masukkan marjerin yang dicairkan pada akhir sekali dan gaul rata.

Bahagi adunan kepada 2 bahagian. 1 bahagian campurkan coklat paste dan 1 bahagian lagi dibiarkan plain serta ditambahkan dengan coklat rice / coklat cips.

Setelah kukusan betul-betul mendidih, tompok-tompokkan adunan coklat dan plain secara rawak bagi membentuk marble sebagai lapisan pertama dan kukus 10 minit. Kemudian tompokkan lagi untuk lapisan kedua seperti lapisan pertama tadi dan kukus lagi 10 minit.

Lakukan kaedah yang sama untuk lapisan seterusnya sehingga semua adunan habis digunakan. Untuk lapisan yang akhir kukuskan selama 20 minit.

Angkat dan sejukkan sebelum dipotong.




0
PANKEK TAPAI UBI / FERMENTED TAPIOCA PANCAKE


.... السلام عليكم


Ada 2 jenis tapai yang digemari ramai iaitu tapai pulut dan tapai ubi. Tapai dibuat dengan kaedah memasak pulut atau ubi sehingga masak. Setelah masak ia disejukkan pada suhu bilik. Selepas sejuk ia dicampurkan dengan ragi yang sudah ditumbuk halus. Kemudian dibungkus atau dibiarkan dalam periuk atau sebarang bekas selama 2 atau 3 hari. Maka terhasillah tapai pulut atau tapai ubi. Amat manis sekali dan sungguh menyegarkan.




Samada tapai pulut atau tapai ubi amat jarang sangat iza beli. Jika ada orang hidangkan depan-depan pun iza takkan jamah....malah tak kisah pun sebab dari kecil lagi dah memang tak makan. Kekadang en.suami beli juga sebab dia nak makan. Bila tengok dia makan macam sedap jer....kita cuba-cuba juga ler barang sesudu dua tapi tak boleh lah....tekak ni tak menangkap....

Iza akan beli tapai bila rasa-rasa nak buat kuih saja. Kes ni lain sikit....bila tapai dah diadun jadi kuih, kek atau puding....yang ni iza makan tapi sikit saja lah sekadar nak merasa....selebihnya tu bagi anak dan suami perhabiskan.

Pankek ni iza buat breakfast pagi tadi. Asalnya guna durian. Pasal durian takde....yang ada hanya tapai ubi....belasah sajalah guna tapai.  Godek, godek, godek....menjadilah pankek tapai yang sungguhlah gebunya. Pankek ni lembut....malah sesiapa yang makan dan tak diberitahu ada campuran tapai di dalamnya....memang mereka tak akan tahu sebab kelihatannya sama seperti pankek lain. Layannn....



PANKEK TAPAI UBI
:: by Iza Akma SSK


Bahan-Bahan :
130 gm tepung naik sendiri (self-raising flour)
1 tsp baking powder
1 biji telur (A)
30 gm gula kastor
50 gm butter, dicairkan
100 gm tapai ubi ~ dilecek halus
190 gm susu sejat / susu segar / kombinasi kedua-duanya
sedikit esen vanila
secubit garam
mentega, madu & jem untuk dimakan bersama pankek


Caranya :

Satukan tepung naik sendiri, baking powder dan garam halus, gaul rata dan ayak. Dalam satu bekas, masukkan telur, gula, mentega cair dan tapai ubi, kacau dengan whisk sehingga semua sebati dan rata.

Masukkan susu, kacau dan tambah tepung sedikit demi sedikit sambil dikacau hingga rata. Tuang esen vanilla, gaul rata dan rehatkan adunan 20 minit.

Panaskan non-stick frying pan dengan api sederhana. Lenser dengan sedikit minyak. Sudukan anggaran 1/3 cawan adunan tadi. Ratakan.

Tutup pan tadi dengan tudung periuk sekejap. Bila permukaan pancake berbuih-buih dan kelihatan agak kering, perlahan-lahan terbalikkan. Masak lagi untuk 1 minit. Alih dalam bekas sesuai dan buat kaedah yang sama untuk baki adunan.

Hidangkan bersama mentega dan curahan madu...hmm sedappp u!..Nak makan dengan ais krim pun ok juga....ikut pilihan masing-masing yea....
Resepi asal di SINI


lihatlah, gebu kann...

Proses membuat tapai ini dinamakan Proses Penapaian di mana yeast atau ragi tersebut menukarkan karbohidrat kanji di dalam pulut atau ubi menjadi glukos di samping pembebasan air, karbon dioksida dan pelbagai vitamin lain sebagai hasil sampingan. Proses penukaran karbohidrat kepada glukos ini tidak terhenti disitu kerana ragi /yeast akan terus menukarkan glukos yang terbentuk kepada etanol.

Ini bermakna, tapai ubi / pulut yang telah diperam selama 2 atau 3 hari tersebut telah mengandungi air, glukos, etanol selain vitamin dan produk lain. Persoalannya ialah adakah tapai ini haram dan najis kerana kandungan di dalamnya adalah menyamai dengan minuman bir??

Jawapan kepada persoalan ini ialah tapai pada usia 2 atau 3 hari ini adalah halal kerana ia bukan sesuatu yang memabukkan. Kalau minum / makan tapai dengan kuantiti banyak pun memang ia tidak memabukkan. Tapai pada usia ini iaitu 2 atau 3 hari hanya mengandungi sedikit kandungan alkohol etanol namun kandungan etanol dalam tapai ini adalah lebih tinggi daripada nasi yang sudah berumur hampir 24 jam.

Apabila tapai pulut atau tapai ubi ini dibiarkan pada suhu bilik untuk beberapa hari lagi, lebih banyak karbohidrat kanji ditukarkan kepada glukos dan etanol. Tapai yang sudah berusia 6 hari rasanya walaupun manis namun terdapat rasa yang tidak enak dan rasa ini sebenarnya adalah disebabkan rasa etanol. Pada usia tapai 6 hari, kandungan etanol di dalam tapai boleh menjangkau lebih daripada 6 atau 7 peratus iaitu menyamai kandungan etanol di dalam bir. Sekiranya kita makan tapai ini bersama airnya dalam kuantiti satu gelas besar, muka akan menjadi warna kemerahan dan kepala mula pening dan inilah yang dikatakan MABUK. Pada tahap ini tapai yang asalnya adalah harus telah menjadi haram kerana ia memabukkan.

(sumber info : Laman Emjay)



4
TARO CHIFFON CAKE


.... السلام عليكم


Sebelum ini dah cuba cifon berasaskan keledek, pisang, strawberi dan cranberi.  Tak rugi mencuba kerana kek-kek cifon tersebut kesemuanya sedap serta memenuhi piawaian citarasa kami sekeluarga. Nak lihat resepinya, boleh cari di label atau pun klik saja pada 'Menu Index' di tab atas.

Hari tu pergi pasar malam beli keladi sebab teringin nak makan pengat. Lepas dibuat pengat ada berbaki lagi. Iza pun rebuslah siap-siap, then simpan dalam fridge. Nak dibuat kuih talam, anak-anak kurang gemar. Jadi terpaksalah diusahakan dengan resepi lain.




Sambil-sambil menonton tv, tangan pun mencapai buku-buku koleksi masakan di rak buku. Satu persatu buku dibuka, helai demi helaian diselak....sudahnya terpandang resepi kek cifon keladi oleh Chef Kevin Chai. Rupanya resepi ni sebenarnya dah lama ditandakan untuk buat tapi selalu tertangguh kes terlupa beli keladi. Ni, keladi dah ada bolehlah diteruskan projek.

Timbang punya timbang....keladi yang ada terlebih daripada yang diperlukan dalam resepi. Nak ditinggalkan sayang pula. Tinggal-tinggalkan pun bukan boleh buat apa sebab sikit. Jadi terpaksalah iza olah sikit resepi asal untuk disesuaikan dengan kuantiti keladi yang ada. Hasilnya memang tak menghampakan.




Iza suka rasa cifon keladi ni. Pada iza, lemak-lemak keladi tu memberi kelebihan rasa pada kek....buatkan kek ni sungguh sedap ditambah lagi dengan teksturnya yang lembut dan gebu. Kalau kek-kek lembut begini usahkan tunggu esok....malam nanti pun dah boleh langsai....

Berikut resepi yang telah iza ubahsuai :
KEK CHIFFON KELADI
:: by Iza Akma SSK


Bahan A :
6 biji telur kuning ~ iza guna telur medium sri murni
210 gm keladi rebus ~ dilecek  (asal 150gm)
150 gm santan ~ 100gm santan kotak + 50gm air
1/4 tsp garam
60 gm minyak jagung
1 tsp esen keladi (asal 1/2 tsp)
50 gm gula kastor
160 gm tepung gandum (asal 180gm)
beberapa titik pewarna ungu

Bahan B :
7 biji putih telur (asal 6 biji)
1/2 tsp cream of tartar
100 gm gula kastor


Caranya :

Untuk bahan A : Satukan telur kuning, keladi lecek, santan, minyak jagung, esen keladi dan gula kastor dalam bekas adunan. Kacau sebati. Ketepikan.

Untuk bahan B: Putar dulu putih telur dengan cream of tartar hingga berbuih. Masukkan gula dan putar pada kelajuan tinggi sehingga kembang, pekat dan bertanduk. Masukkan adunan putih telur ke dalam adunan kuning telur secara bertahap. Kaupbalikkan secara perlahan sehingga rata dan sebati.

Tuangkan adunan dalam acuan cifon bersaiz 9inci. Bakar pada suhu 170C selama 30-40 minit atau sehingga masak.

Keluarkan dari oven, terbalikkan atas jejaring dan biarkan sejuk. Tanggalkan acuan, dan hiaslah ikut suka.



4
CONGRATULATIONS....!!


.... السلام عليكم


Semalam, hari yang paling mendebarkan buat adik-adik yang mengambil keputusan UPSR 2012. Bukan saja adik-adik yang berdebar, ibubapa pun turut sama merasakan debarannya yang mungkin lebih kencang lagi....malah mungkin ada yang tak boleh tidur lena malam sebelumnya memikirkan bagaimanakah keputusan yang akan keluar nanti.

Yang pasti di kalangan adik-adik, hari semalam merupakan satu hari, satu detik bersejarah yang meninggalkan seribu satu kenangan manis. Buat ibubapa pula, ia merupakan hari paling istimewa bila anak-anak menghadiahkan mereka dengan sebuah kejayaan yang sememangnya menjadi impian setiap ibu ayah.

Buat mereka yang mendapat keputusan 5A, tahniah diucapkan. Jadikan ini sebagai batu loncatan dan pembakar semangat untuk lebih berjaya dan lebih cemerlang di masa akan datang. Pada mereka yang kurang berjaya...bukan bermakna gagal. Adik-adik dah lakukan yang terbaik tapi mungkin nasib kurang menyebelahi. Ini baru permulaan dik. Usah semaikan rasa putus asa di jiwa kerana masih jauh lagi perjalanan menanti di hadapan dan peluang untuk mencipta kecemerlangan masih lagi terbuka luas. Usaha dan teruskan berusaha. Ingatilah pepatah, "Di mana ada kemahuan di situ ada jalan....Hendak seribu daya, mahu seribu cara."


....wajah-wajah cemerlang 5A dalam sessi bergambar
beramai-ramai bersama guru....




Tahniah buat puteriku, Puteri Nur Syahirah yang mendapat 5A dalam UPSRnya semalam. Alhamdulillah, Syukur. Terima kasih Ya Allah! Engkau telah memberikan hadiah paling bermakna ini pada kami sekeluarga. Tatkala menerima dan membaca slip keputusan Puteri....semua rasa bercampur-baur....rasa gembira....rasa terharu....tak terkata apa....melainkan bibir hanya mampu kumat-kamit mengucapkan rasa Syukur tak terhingga pada-Nya....hingga tanpa ku sedari airmata kegembiraan bergenang di kelopak mata lalu menitis membasahi pipi....




Congratulations from Mummy and Daddy for the great achievement that clearly exceeded our expectation!
Doa dan pesanku, wahai puteriku....semoga dirimu tidak leka dengan kejayaan ini. Terus tingkatkan usaha mu dalam mengejar kejayaan dan kecemerlangan di sepanjang perjalanan hidupmu. Muaahhh....!!!




Dua minggu sebelum UPSR diumumkan pihak sekolah telah mengadakan Majlis Anugerah Cemerlang. Para ibubapa yang mana anaknya cemerlang dari prasekolah, tahun 1 hingga tahun 6, dijemput hadir bagi memeriahkan majlis. Iza dan suami tak ketinggalan hadir kerana Puteri mendapat tempat pertama dalam kelas dan antara pelajar terbaik bagi keseluruhan tahun 6.




Saya ucapkan terima kasih pada semua guru SKTBI yang telah mendidik anak didiknya dengan begitu baik sehingga terhasilnya anak-anak murid yang cemerlang. Terima kasih juga pada guru-guru yang telah berhempas pulas berkorban masa dan tenaga mengadakan kelas-kelas tambahan bagi para pelajarnya sebelum peperiksaan upsr bermula.

Semoga SKTBI akan lebih terus maju.


2
KEAJAIBAN ALAM GERHANA MATAHARI


.... السلام عليكم


Baru-baru ini berlaku satu keajaiban alam gerhana matahari penuh di Australia. Melihatkan itu tergerak rasa hati nak cari info tentang gerhana. Setidak-tidaknya boleh juga tambahkan pengetahuan sedia ada tentang fenomena alam yang sungguh menakjubkan ini.  Alang-alang mencari, tak salah rasanya jika dimuatkan sekali di blog. Bila dah tersimpan di sini bolehlah dijadikan rujukan bila diperlukan dikemudian hari nanti.


PENGENALAN

Gerhana ialah fenomena alam yang berlaku sejak dahulu. Berbeza dengan tanggapan para saintis dan masyarakat awam, gerhana bukan sekadar kejadian semulajadi yang berlaku secara kebetulan sebaliknya ia adalah bukti  kebesaran Allah SWT yang mengatur dan mentadbir seluruh alam semesta ini daripada yang sebesar-besar galaksi di angkasaraya hinggalah kepada yang sekecil-kecil ulat di dalam batu.

Firman Allah SWT :
Surah Naziaat 79 : ayat 27-30
Maksudnya : (Wahai golongan yang ingkarkan kebangkitan hidup semula!) Kamukah yang sukar diciptakan atau langit? Tuhan telah membinanya (dengan kukuh)!  Ia telah meninggikan bangunan langit itu lalu menyempurnakannya, dan Ia menjadikan malamnya gelap-gelita, serta menjadikan siangnya terang-benderang dan bumi sesudah itu dihamparkannya (untuk kemudahan penduduknya).


Surah al-Dhariyat 51 : ayat 47
Maksudnya : Dan langit itu Kami dirikan dengan kekuasaan Kami (dalam bentuk binaan yang kukuh rapi). Dan sesungguhnya Kami mempunyai kekuasaan yang luas tidak terhingga.


Kejadian gerhana merupakan suatu iktibar kepada manusia bahawa matahari dan bulan yang dijadikan sebagai makhluk adalah kecil dan lemah di sisi Allah. Ia juga memperlihatkan kebesaran Allah SWT ke atas setiap makhluk ciptaan-Nya.

Firman Allah SWT dalam Surah al-Isra' 17 : ayat 59 :
Maksudnya :  Kami kirimkan petanda-petanda (kebesaran) semata-mata untuk menggerunkan (hati hamba-hamba Allah SWT).





GERHANA SECARA SAINTIFIK

Gerhana matahari merupakan satu fenomena membabitkan matahari yang sedang bersinar, secara perlahan-lahan menjadi gelap sebahagian atau keseluruhannya. Secara umumnya, kejadian gerhana ini berlaku apabila bulan yang sedang beredar mengelilingi bumi lalu bersetentangan kedudukannya antara bumi dan matahari. Ketika ini, bulan akan kelihatan perlahan-lahan melindungi cakera matahari, tidak kira samada ianya gerhana penuh, gerhana anulus ataupun separa dan imej bulan pada masa itu kelihatan gelap.

“……..berbeza dengan gerhana bulan, masa gerhana matahari
berlaku adalah berbeza diantara satu lokasi dengan lokasi lain, ……
ini sebabkan kedudukan geografi / lokasi pemerhati dengan
sudut pandang bulan dan matahari.”

Bila bulan menutupi sebahagian atau sepenuhnya cakera matahari, jasad matahari terlindung daripada pandangan penduduk bumi menyebabkan cahaya matahari itu terhalang sampai ke permukaan bumi. Bayang bulan akan jatuh ke atas bumi dan seseorang individu yang berada di dalam bayang bulan akan melihat matahari di tutup oleh bulan. Kawasan gelap yang jatuh ke permukaan bumi ketika berlakunya gerhana matahari itu sebenarnya adalah laluan bayang-bayang bulan tersebut.

“……..Tahukah anda bahawa orbit bulan sebenarnya berbentuk elips.
Setiap tahun bulan menjauhi bumi sebanyak 3.8cm, jadi dalam masa 600 juta
tahun akan datang jarak bulan ke bumi akan bertambah sebanyak 23,500 km,
pada masa itu tidak akan ada lagi gerhana penuh matahari kerana “kedudukan
bulan tidak lagi berupaya menutupi 100 peratus cakera matahari semasa gerhana berlaku”………..”

Fenomena ini hanya dapat berlaku ketika bulan baru, kerana pada masa itu bulan berada di sebelah bumi menghadap matahari. Disebabkan saiz bulan hanya seperempat saiz bumi, maka zon bayangan pusat bulan (umbra) yang jatuh ke permukaan bumi adalah kecil. Walaupun bulan lebih kecil, bayangan bulan mampu melindungi cahaya matahari sepenuhnya kerana jarak bulan yang lebih hampir dengan bumi (384,400 km). Sedangkan jarak matahari daripada bumi adalah lebih jauh , iaitu 149,680,000 km menjadikan saiz kedua-duanya kelihatan hampir sama jika dilihat dari bumi.

Fasa-fasa gerhana matahari penuh

Bulan mengelilingi bumi sekali setiap bulan dan fenomena ini sepatutnya menyebabkan gerhana berlaku pada setiap bulan. Bagaimanapun ia tidak berlaku kerana sudut bulan mengelilingi bumi adalah condong lebih kurang lima darjah kepada sudut bumi mengelilingi matahari. Ini bermakna bulan biasanya melepasi sedikit ke atas atau ke bawah matahari apabila ia berada antara bumi dan matahari.


Gambarajah Ringkas Mengenai Gerhana

sumber : Wikipedia
Rajah (1) : Menunjukkan susunan Matahari, Bulan, dan Bumi semasa gerhana matahari. Kawasan kelabu gelap di bawah Bulan merupakan Umbra, di mana Matahari tersembunyi sepenuhnya oleh Bulan. Kawasan kecil di mana bayangan gelap Umbra menyentuh permukaan Bumi merupakan di mana kawasan gerhana penuh boleh dilihat. Kawasan kelabu cerah yang lebih besar merupakan Penumbra, di mana hanya gerhana separuh boleh dilihat.
Rajah (2) : Menunjukkan kedudukan bulan pada jarak berbeza. Kedudukan bulan yang lebih jauh daripada bumi menyebabkan bulan tidak dapat menutupi sepenuhnya matahari. Kesannya bayang bulan Umbra (kelabu gelap) tidak sampai ke bumi, sebaliknya bayang Autumbra (putih) pula yang sampai.



JENIS-JENIS GERHANA
Gerhana matahari terbahagi kepada gerhana penuh/Total Solar Eclipse (TSE), gerhana separa /Partial Solar Eclipse (PSE), gerhana anulus/ Annular Solar Eclipse (ASE) dan gerhana hybrid / Annular-Total Solar Eclipse. (sumber : Unit Astronomi Puskal)


Gerhana Penuh Matahari (TSE)
Gerhana ini terjadi apabila kedudukan matahari, bulan dan bumi dalam keadaan sebaris, dan bulan pada masa itu berada dalam keadaan "perigee" (hampir dengan bumi). Kedudukan "perigee" ini menyebabkan saiz bulan melindungi keseluruhan cakera matahari daripada pemerhati di bumi. Ketika ini, pemerhati di kawasan bayangan pusat (umbra) akan mengalami gerhana penuh, manakala di kawasan bayangan luar (penumbra) akan melihat gerhana sebahagian sahaja. Gerhana Matahari penuh dapat disaksikan hanya dalam lingkungan 25 kilometer (km). Kawasan yang mengalami gerhana Matahari penuh akan menjadi gelap seperti malam yang disinari bulan. Ini membolehkan planet-planet dan bintang-bintang kelihatan. Suhu juga di dapati jatuh beberapa darjah.


Gerhana Separa Matahari (PSE)
Gerhana ini terjadi apabila kedudukan matahari, bulan dan bumi dalam keadaan hampir sebaris, menyebabkan bulan melindungi sebahagian daripada cakera matahari.




Gerhana Anulus Matahari (ASE)
Gerhana ini terjadi apabila kedudukan matahari, bulan dan bumi dalam keadaan sebaris, tetapi disebabkan bulan berada dalam kedudukan "apogee" (terjauh dari bumi) menyebabkan saiz bulan pada masa itu kelihatan agak kecil dan dan cakera matahari pula lebih besar, bulan akan kelihatan di tengah cakera matahari tetapi tidak dapat melindungi keseluruhan cakera matahari. Cakera matahari masih kelihatan di sekeliling bulan, pemerhati di bumi akan melihat seolah-olah matahari berbentuk cincin dipanggil "annulus" / annular.
Perlu diingat, gerhana jenis ini menghasilkan lingkaran cincin yang bercahaya terang pada fasa maksimum. Cahaya ini sangat berbahaya kepada mata dan boleh menyebabkan buta.


Gerhana Hybrid Matahari 
Berlaku apabila matahari, bulan dan bumi dalam kedudukan selari. Tetapi disebabkan kedudukan bulan berada di antara "apogee" dengan "perigee" dalam ertikata lain ia adalah antara TSE dan ASE. Bermakna sebahagian titik kawasan bumi akan menyaksikan gerhana anulus manakala sebahagian lagi menyaksikan gerhana penuh. Walau bagaimanapun gerhana hybrid agak jarang berlaku.



Umat Islam digalakkan menunaikan solat sunat gerhana matahari pada masa gerhana ini berlaku.

Bilakah fenomena gerhana matahari diramalkan akan berlaku lagi, boleh lihat di SINI



video fenomena gerhana matahari penuh 
- 13/11/2012 di Cairns, Queensland 


:::~ Semoga catatan ini ada manfaat buat diri saya dan kalian yang sudi membacanya. Terima kasih.

**********   **********