7
Ayam Harum Thai

.... السلام عليكم


Masa iza tulis entri semalam cuaca cerah jer tak nampak tanda-tanda akan turunnya hujan.
Namun kuasa Allah melebihi segala. Bermula seawal jam 5 petang semalam hujan dah mula turun membasahi bumi KL dengan begitu lebat sekali tanpa henti hinggalah ke malam...dan bersambung semula jam 7 pagi tadi sehinggalah jam 9.

Ekoran hujan lebat beserta ribut yang melanda Lembah Klang lebih tujuh jam itu menyebabkan berlakunya banjir kilat di beberapa kawasan di ibunegara, di ikuti kejadian tanah runtuh berskala kecil di kawasan cerun bukit serta kejadian pokok tumbang. Kejadian-kejadian seperti ini dah tak asing lagi pada warga KL...pantang hujan sikit pasti inilah yang berlaku...Apa nak buat kann mengeluh panjang pun tak baik juga. Sebaiknya redha dan pasrah seadanya...


Hari ni iza masak menu ayam. Ikut kata kak Ummi, dalam resepi asal ayam ni tak digoreng tapi biasalah sifoo kan adjust sana adjust sini terus anak murid pun ikut la jugak...hihihi...
Apa-apa pun memang kelas lah ayam masak style gini...
Harum dengan aroma daun limau...Sedap dan berselera sungguh...
Thanks kak Ummi... 



AYAM HARUM THAI
recipe  : TryMasak
source : Ummi@Home Sweet Home
sharing : Iza Akma SSK


BAHAN-BAHAN :
  • 1/2 ekor ayam (dipotong kecil/ikut suka), dibersihkan
  • 2-3 batang serai, dititik
  • 4-6 helai daun limau purut 
  • 2 biji lada benggala - belah 4 ~iza guna cili hijau & merah
  • gula dan garam secukup rasa
  • 4 sudu besar minyak untuk menumis
BAHAN A (dihiris nipis/ditumbuk) :
  • 1 biji bawang besar
  • 4 ulas bawang putih
  • 1 inci halia
BAHAN B (dicampur, jadikan sos) :
  • 3 sudu besar sos cili
  • 1 sudu besar sos tomato
  • 2 sudu besar pes tomyam
  • 2 sudu besar kicap cair
  • 2 sudu besar kicap manis
  • 1 biji limau nipis - ambil jusnya
  • daun sup - dihiris halus-halus



CARA MENYEDIAKAN :
❀  Gaul ayam dengan serbuk kunyit dan garam. Gorengkan sekejap sekadar separuh masak saja. Angkat dan ketepikan.
❀  Tumiskan bahan A sampai wangi. (bahan A ni iza tumbuk)
❀  Masukkan bahan B dan kacau rata dan naik bau wangi.
❀  Masukkan ayam, serai dan daun limau purut.
❀  Masak dengan api perlahan dan gaul sekata.
❀  Masukkan lada benggala dan bila ayam telah masak, tutup api.
❀  Hidangkan dengan nasi putih panas-panas.


Selamat Mencuba...

والسلام





7 sweet comments:

Qasey Honey said...

nmpk sgt myelerakan...nyum3

Mas said...

hmmmm...sedapnya tengok ayam tu..
menyelerakan betoii....

umi fatihah maisarah said...

hmmm...sedapnye ayam ni...begitu m'giurkn...
dh lame rasenye x msak lauk ayam sbb encik hubby komen asyik lauk ayam je katanye...
blh lh sya cuba resepi ni...mntak izin ye. tq.

Sheila Shafeareen said...

As'salam terliuq negok lauk aym harum tu...boleh le cuba ni mkn sama nasi minyak...

Mama Hawa/Mama Nani said...

Salam Iza..
nmpk sedap jer ayam harum thai kalau dimkn bersama nasi beperisa lagi syiok kan Iza hehehe

Anonymous said...

assalamualaikum kak iza . saya nak tanya sikit . lagu yang akak pasang sebelum lagu sesaat aku datng tu lagu ape ye ? siapa penyanyinye ? saya teringin sangat nak tau . please reply me . thank you

IZA AKMA said...

@Anonymous
w'kmsalam..
lagu tu Dingin Lavenda ost(ending) nyanyian Min Yasmin..