8
Bingka Cempedak


.... السلام عليكم


Memulakan warkah bisu ini, Iza nak uji minda anda dulu dengan satu teka teki...bolehhh?
Okey dah sedia..? Teka tekinya berbunyi, katakan jika sebuah pulau terbakar, segala yang ada di pulau tu semuanya musnah hangus dijilat api tiada satupun yang berjaya diselamatkan...Tapi ada tiga jenis buah yang terselamat daripada kebakaran tersebut...Apakah tiga jenis buah yang terselamat itu? Fikir fikirkan...Ada yang dah dapat jawapan? Sama tak dengan jawapan kat bawah...

Tiga jenis buah tu ialah buah cempedak, buah keranji dan pisang emas...hehehe...
Sebab apa tau...sebab buah tu ada kena mengena dengan pantun warisan yang pernah kita duk belajar masa sekolah sekolah dulu. Ingat lagi dengan pantun buah cempedak di luar pagar, buah keranji dalam perahu dan pisang emas dibawa belayar. Sebab itulah buah tu jer yang terselamat daripada terbakar... Saja gurau-gurau hari Isnin...kalau asik-asik resepi jer bosan pulak, ye dak :)


Cempedak biasanya bermusim. Cempedak boleh dimakan segar, digoreng, dijadikan jem juga boleh dijadikan kuih, kek dan puding. Salah satu kuih yang sedap menggunakan cempedak sebagai bahan utamanya ialah kuih bingka ni. Mula-mula buat tu buat setengah resepi jer...tak sempat nak bergambar...daahh habis licin. Ini buat lagi untuk kali kedua. Memang sedap laahh bingka ni...aroma kuih pun harum jer. Bau cempedaknya tu yang buat bingka ni sedap...bila dah makan sekali susah nak stop...gerenti nak lagi...lagi dan lagi. Apa lagi jom lah kita semak resepi...



BINGKA CEMPEDAK
recipe : Chef Aini Salim
source : Iza Akma SSK


BAHAN-BAHAN :
  • 300 gram isi cempedak (kisar)
  • 240 gram tepung gandum
  • 2 biji telur
  • 650 gram santan
  • 150 gram gula (jika cempedak manis, boleh kurangkan gula)
  • 80 gram mentega (cairkan)
  • 1/2 sudu teh pewarna oren (jika perlu)
  • 1/2 sudu teh garam


CARA MENYEDIAKAN :
❀  Satukan cempedak, santan, gula dan kisar hingga lumat.
❀  Satukan tepung, telur dan garam dalam sebuah bekas. Tuangkan bahan yang dikisar dan gaul sebati.
❀  Masukkan mentega cair dan pewarna oren. Kacau lagi hingga sebati dan tepung tidak bergentel-gentel.
❀  Sapu mentega pada loyang berukuran 20cm x 20cm x 7cm dan alas kertas. Sapu mentega lagi. Kemudian tuang adunan ke dalam loyang.
❀  Bakar dalam ketuhar bersuhu 160C selama 45 min hingga 60 minit atau sehingga bingka betul-betul masak dan garing permukaannya.

Selamat Mencuba...
والسلام





8 sweet comments:

Sheila Shafeareen said...

As'salam hemmm menarik buah2 tempatan tu dlm pantun...bingka cempedah ..sure bau kuih harum....boleh try ni..tp nak cari cempedak lu...tq resepi yeee

Gee® said...

alolo....main taka teki pulak cik iza ni yer... bak k.gee nk sepotong bingka cempedak tu... menggoda laaa....

sabar kagawa japan said...

akak kite da lame terliur nk makan cempedak...bile tgk bingka cempedakk meleleh air liur baby kite uwaaaaaaa

Ummi said...

Assalam Iza, sedapnya nampak bingka cempedak, akak x penah makan lgk...dulu penah letak puding cempedak jek kat blog...nnt akak nak try laaa yea...thanks for sharing Iza...akak amik resepi dulu yea..muaahh!

IZA AKMA said...

@Sheila Shafeareen
Wassalam,
sama2 sheila..
dah jumpa cempedak nnt leh ler try..

IZA AKMA said...

@Gee®
hahaha...
alaa kak gee sekali2 bukannya selalu..hilangkan keboringan..

IZA AKMA said...

@sabar kagawa japan
alalala..ini kes mengidam la ni ye sabar..tak dapek la den nak nolong..kalau dekat leh jugak iza hulur2kan

IZA AKMA said...

@Ummi
Wassalam,
silakan kak ummi..resepi untuk perkongsian bersama
mmg sedap bingka ni tau kak ummi..
sebelum ni pun iza tak pernah mkn bingka cempedak tapi first time rasa..terus tangkap cintan..buat lagi kali kedua..