6
ZAIN SAIDIN BIADAP DALAM MASTERCHEF SELEBRITI MALAYSIA


Panas.....Panas.....Kontroversi panas melanda dapur MasterChef episod 6 malam tadi. Saya yang tonton di kaca tv ini pun berasap juga mata telinga melihat kebiadapan dan mendengar kelancangan mulut Zain Saidin atau nama sebenarnya Mohamad Zain Mohd Saidin, salah seorang peserta program realiti MasterChef Selebriti Malaysia musim kedua. Zain tersingkir dalam episod penyingkiran itu selepas hidangan pancakenya gagal menarik minat para juri.

Pelik juga, hari tu yang empunya diri mengaku la sangat pandai dalam masakan western.....begitu juga dengan CheTa promosi habis kekasihnya.....katanya kalau Zain masak western memang sedap. Tapi bila saya tengok sendiri dalam masterchef.....indah khabar dari rupa.....hidangannya ala-ala aje.....tak melepasi piawaian juri Chef pun. Nak masak pancake pun kena tanya kawan-kawan kat atas nun.....apa cer. Kalau setakat tahu masak fish n chips aje.....tak payah berangan lah mengaku diri tu pandai western.....sah-sah pancake tu pun western jugak.

Kebiadapan Zain mula kelihatan bila Chef Joe merapatinya dan bertanyakan itu ini ketika dia sedang sibuk menyediakan masakan. Chef Joe yang berada di situ nak memberi tunjuk ajar apa yang patut dibuat, memperbetulkan kesilapan tidak diendahkan langsung oleh Zain kerana Zain lebih menghalakan pendengarannya kepada laungan kawan-kawan lebih daripada mendengari penjelasan oleh Chef Joe.




Di sebalik rupa machonya yang berjaya menambat hati CheTa itu, tak sangka macam naga juga mulut si Zain tu. Walau macam mana pun kritikan juri, seharusnya Zain sebagai tetamu kena lah menerima kritikan itu sebagai satu teguran membina. Nasihat daripada mereka itu sangat berguna dan berharga. Walaupun artis tak semestinya tak perlu tahu menahu tentang ilmu masakan. Peluang dah depan mata.....kaut pengalaman dan tunjuk ajar percuma lagi daripada chef-chef berkaliber. Kalau di luar sana terpaksa bayar ratusan ringgit malah cecah ribuan ringgit jika mahukan tunjuk ajar daripada chef bertaraf professional. Itu baru berdepan dengan Chef Joe, dah panas hati.....agaknya kalau Chef Ramsay mau meletup kepala kot.....

Selama empat musim program MasterChef ini, belum ada dalam sejarah di mana Chef Joe, Chef Zubir dan Chef Adu dihambur dengan keceluparan berbisa oleh para pesertanya seperti yang dilakukan oleh Zain. Dalam kata-katanya, Zain telah mempertikaikan kewibawaan chef sebagai juri dalam mengadili peserta dan mengatakan keputusan chef berat sebelah dalam pemilihan pemenang. Zain seharusnya sedar yang dia tu cuma seorang artis ruang lingkup dunianya hanya hiburan semata dan tidak tahu apa-apa pun tentang dunia chef. Dia yang sebenarnya tidak layak memberi kritikan sedemikian pada chef-chef juri yang berdiri di hadapannya. Mereka itu para juri bertaraf profesional mempunyai ilmu yang luas dalam bidang masakan. Kalaupun Zain nak luah ketidakpuasan hatinya, dia perlu bercakap dengan lebih sopan dan menghormati orang lain. Rakan artis seperti Lydiawati juga menyifatkan Zain Saidin sebagai kurang ajar dan kesal dengan sikap Zain.




Saya perhatikan apabila Chef Zubir bercakap dengan Chef Jo atau Chef Adu, Chef Zubir akan bahasakan sesama mereka sebagai 'chef' dan bukannya 'awak' sepertimana Zain membahasakan chef-chef di hadapannya sebagai 'awak' ketika menyampaikan hujahnya. Sedarlah Zain kita ni di Malaysia bukannya di kota London.....jangan dibawa masuk budaya kurang ajar sana ke sini. Tambahan lagi mereka lebih berumur dan boleh dianggap guru dalam rancangan masakan itu dan Zain sebagai anak murid seharusnya menghormati mereka.....bukannya bahasakan mereka tu awak awak saja. Belajarlah menghormati walaupun sedang dalam kemarahan.

Satu lagi masa dia melangkah keluar. He stepped out without salam all the juri? Adoiii !!! Makin ketara sikap kurang ajarnya. Zain tu pun satu hal jugak.....dia tak tahu ke masterchef ni satu malaysia tengok.....silap haribulan boleh makan diri, will downgrade his rating. Lagi berbulu tengok bila yang gedik CheTa tu nak ikut sekali jugak bila buah hatinya keluar.....katanya sehati sejiwa. Tengah asyik bercinta wangi lagi okay laa.....esok esok dah kahwin.....berasap!! Tak leh bayangkan kalau macam tu la esok dah kahwin tegur nasihat sikit dah melenting.....nasib ko la CheTa.....pilihan ko.....entah apa yang dipandang pada Zain tu pun tak tau lah.....




Salah satu kontroversi yang hangat diperkatakan ialah tindakan Zain Saidin yang meninggalkan dapur MCSM2. Berikut penjelasan Chef Jo di dalam Metro Ahad baru-baru ini, agak terkedu dengan tingkah laku yang ditunjukkan oleh Zain. Antara kata-kata Chef Jo:-

" Satu sikapnya yang saya perhatikan, apa saja orang cakap, semuanya tidak betul. Saya dikhabarkan, orang produksi turut dimarahinya apabila meminta dia menyalin resepi yang dimasak. Sepanjang terbabit dalam rancangan ini, saya nampak setiap kali apabila ke dapur MCSM2, dia akan ambil epal walaupun ia tidak digunakan dalam resipi. Dia akan makan sedikit dan tinggalkan epal itu. Kadangkala dia sengaja ambil susu di dapur dan minum dan bukan digunakan untuk memasak."




Malah menurut Chef Jo, ada juga kelakuan Zain seperti sengaja mencabar tahap kesabaran barisan juri. Contohnya, apabila Chef Zubir bercakap memberi arahan atau penerangan, dia akan memotong dan memberi alasan. Tambah Chef Jo lagi:-

" Pada saya, Zain cuba menunjukkan satu karakter. Benar seperti apa moto digunakan musim ini, bila dapur panas, watak lain jadi jelas. Sikap ditunjukkan Zain dalam MCSM2 dibimbangi akan beri impak buruk kepada dirinya kerana remaja di luar memandang tinggi keperibadiannya sebagai guru di dalam Oh My English. Pastinya apa yang dibuat Zain tidak bagus pada pandangan penonton yang menyaksikan rancangan realiti masakan ini."



Bak kata orang sikap manusia itu sukar untuk diubah kerana ia sudah sebati dengan diri, namun itu bukan satu alasan untuk kita tidak menghormati orang lain dan mempunyai sifat untuk bertolak ansur di antara satu sama lain dan sebolehnya cuba untuk bersikap sopan apatah lagi menyedari bahawa diri kita dipandang tinggi oleh golonggan muda di luar sana dan jangan pernah anggap bahawa ia sekadar lakonan di kaca tv, habis lakonan habislah apa yang terjadi di luar sana tidak penting.



6 sweet comments:

Sheila Shafeareen said...

Assalamualaikum kak..betul apa yg kak ckp kan ni...semlm family sy pun tegok pehh mmg tekejut..berani budak tu..sifat hormat pada yg tua langsung x ada....ckp main sdp hati sdp mulut je...sure menyesal bila di tegok balik...

babylola2u said...

menyampah dan geram pada orang yang tak hormat orang lebih tua. macam bagus la ko tu zain...ketegaq x tentu hala. kami yang kat rumah pon haru biru dengar dia cakap apalagi kak lidyawati yang sampai memangis sebab segan....biadap

sudipVSsenduk said...

siap plan nak mintak maaf waktu hari raya nnti... huh, lama lagi tu.

inahar ali said...

salam iza..dh lama akak x kesini..moga sihat selalu..mmg berasap tul semalam bila tengok gelagat kurang ajar si zain tuh..mat salleh pun x kurang ajar cenggitu..adehh nasib ko la cik ta ooii!

Anonymous said...

kena ngan chef wan baru dia tau..poyo

CeqGu said...

ruginya tak tengok semalam. awat buruk kelaku sangat budak zain ni. meh sini cikgu ajar bab adab sopan ...huh!