3
RICH AND MOIST CHOCOLATE BANANA BREAD



السّلا م عليکم ورحمةالله وبرکة  |
 Salam Sejahtera


Buah pisang bukan saja kaya dengan pelbagai vitamin tapi kaya dengan seribu satu khasiat. Hidangan pisang boleh dipelbagaikan cara masakannya seperti merebus, menggoreng, dibuat pengat, lepat, jemput-jemput, kek, puding, biskut, jika pisang muda dibuat gulai dan banyak lagi. Bunyinya saja sudah sedap apatah lagi makan sudah pasti enak!. Tetapi awas! Sungguhpun pisang sedap dimakan, baik untuk kesihatan dan membantu merawat penyakit tertentu tetapi ia tidak sesuai bagi pesakit kencing manis kerana kandungan gula yang amat tinggi.




Khasiat Buah Pisang :-

#   Menurunkan tekanan darah tinggi
#   Mengurangi risiko strok
#   Membantu merendahkan kolestrol
#   Amat sesuai merawat cirit-birit
#   Merawat anaemia
#   Meredakan tekanan, meningkatkan mood, menceriakan kemurungan
#   Merawat Pening/Mabuk-mabuk
#   Penambah Tenaga
#   Membantu penghadaman (mengatasi sembelit)
#   Mengatasi ulser
#   Meningkatkan kuasa minda
#   Membuang racun toksid dan sumbat pada salur ginjal
#   Mengatasi gangguan haid
#   Penting untuk pembesaran & kesihatan janin, pembentukan sel-sel baru, mencegah terjadi cacat bawaan dan mengurangkan simptom 'morning sickness'.
#   Sebagai penyejuk menurunkan suhu badan
#   Menurunkan berat badan
#   Mengatasi ketagihan rokok/tembakau


Haaa, begitu banyak kan khasiat buah pisang pada kita. Bukan saja pisang malah setiap buah-buahan dan sayur-sayuran yang Allah SWT tumbuhkan di atas mukabumi ini semuanya mempunyai kebaikan dan penawarnya untuk kesejahteraan kesihatan manusia sekalian. Subhanallah!!.....begitulah sayangnya Dia pada kita.




Setiap kejadian yang Dia jadikan itu semuanya bersebab. Dia kurniakan kita akal supaya kita mengkaji dan mencari apakah sebab serta hikmah yang tersembunyi di sebaliknya. Supaya kita beroleh pengajaran, timbul kesedaran dan melihat melalui mata hati betapa agungnya, hebat dan berkuasanya Dia dalam menentukan perjalanan segala yang ada di langit dan di bumi. Begitu banyak pemberian-Nya pada kita. Dan kita sebagai hamba-Nya seharusnya tidak lupa terus bersujud dan bersyukur atas segala nikmat kurnia-Nya.

Dia memandang setiap kita menembusi terus ke hati. Tiada apa yang menghalang Dia daripada mengetahui segala yang tersirat dan tersurat, setiap niat atau apa saja yang terdetik di dasar hati walau sebesar zarah sekalipun. Mungkin kita boleh berahsia dengan orang lain tapi tidak dengan-Nya. Dia tahu siapa kita sebenar-benarnya kerana Dia yang menciptakan kita dan Dia juga yang mematikan kita.

Mungkin apa yang kita perolehi itu kita lihat sebagai tidak elok untuk kita kerana tidak selari dengan apa yang di pinta saban hari tapi itulah yang sebenarnya terbaik buat kita kerana Dia lebih mengetahui apa yang tidak kita ketahui. Dia tidak memberi apa yang kita mahu tapi Dia beri apa yang kita benar-benar perlukan dalam hidup. Usaha, doa, tawakal, pasrah dan redha itu adalah lebih baik.



RICH n MOIST CHOCOLATE BANANA BREAD
by Iza Akma SSK
source : Savory Sweet Life & Rima



Bahan-Bahan :
110gmbutter
90gmgula kastor
1bijitelur (A)
100gmpisang masak ranum (tanpa kulit)
130gmtepung gandum
1sudu tehesen vanila
1sudu tehsoda bikarbonat
2sudu besarserbuk koko
1/2cawan sour cream
1cawancoklat cip
1/2cawanwalnut cincang (jika suka)


Caranya :
Panaskan oven pada suhu 170C bergantung pada kepanasan oven
Sediakan loyang roti ukuran 9x5 inci, griskan dengan sedikit butter dan alas dasar loyang dengan kertas kek.
Lenyek pisang hingga lumat. Ketepikan
Ayakkan tepung, soda dan serbuk koko. ketepikan
Dalam bekas, putar butter dan gula hingga berkrim
Tambahkan telur dan putar lagi.
Tambahkan esen vanilla, pisang dan sour cream dan terus putar hingga sebati
Tambahkan campuran tepung, soda dan koko yang telah di ayak dan gaul secara kaup balik dengan spatula hingga rata.
Tambahkan coklat cip dan gaul rata.
Tuangkan adunan ke dalam loyang, ratakan. Jika suka taburkan walnut cincang. (saya taburkan coklat cip)
Bakar dalam oven pada suhu 170C dengan api bawah selama 1 jam atau sehingga masak...bilamana diuji dengan lidi di bahagian tengah kek, akan keluar dengan bersih.
Setelah kek masak, biarkan kek sejuk atas redai sebelum dipotong
Enak di makan panas atau sejuk!



Inilah kek coklat pisang yang sungguh moist.....sungguh rich rasa pisang dengan coklat.....sesuai sangat dengan namanya Rich and Moist Chocolate Banana Bread. Sedaapp sangat! Siapa yang ingat sekadar nak rasa sepotong jer.....baik lupakan jer lah niat tu. Sebabnya kek ni berhantu tau bila sekali dah start makan alamat tak boleh berhenti.....selagi kek yang terhidang tak habis selagi itulah tangan akan terus berlari mencapai satu persatu kek.....

Pada siapa yang dah meleleh air liur tu dan ingin mencuba.....silakan. Asalnya nak guna pisang mas tapi main sorok-sorok pulak pisang mas tu.....puas keluar masuk dua tiga kedai tak jumpa-jumpa. Lastnya jumpa tapi pisang berangan.....kira orait lah.....nak harapkan pisang mas sampai bila pun tak terbuat-buat kek ni kan.

Sukatan gula yang tertera diatas boleh ditambah jika anda gemarkan kek yang lebih manis. Resepi asal suruh bubuh 1/2 cawan tapi saya kurangkan sikit.....bubuh 90gm saja.....lagipun dah ada pisang ada coklat cips lagi....dua-dua bahan tu pun dah memberi tambahan rasa manis pada kek.....terpulanglah ya.





3 sweet comments:

Gee® said...

Alhamdulillah... Iza, terima kasih info yang diberikan... nak mintak sepotong kek pisang coklat yg moist tu... ermmm...nyum2x!!

mama sara nur said...

assalam
sgt moist nampaknya
cantik dan sedapp

Mayang ABDUL RAZAK said...

tengok pun dah meleleh air lioq...