1
SAMBAL TERUNG BUNGA KANTAN


Terung boleh dikategorikan sebagai sayuran kampung. Bila sebut sayuran kampung tak ramai generasi kini yang tahu rupa, kenal nama apatah lagi menyukainya dalam menu seharian. Generasi kini itu merujuk kepada golongan generasi Y dan generasi Platinum tetapi bukan pada generasi X dan sebelum.

Apa pula tiba-tiba keluar cerita generasi X generasi Y ni bagai. Sekadar info tak salah kan. Mana tahu kot-kot terdengar orang cerita pasal benda-benda ni taklah berkerut dahi tu. Silap haribulan anak-anak yang bertanyakan, kita dah ready dengan jawapan. Dapatlah kita jelaskan dengan penuh yakin tanpa menggaru kepala yang tak gatal memikirkan apa nak jawab. Tidak lah nanti kita ni dilabel hanya tahu baca resepi dan masak semata-mata.....cerita lain tak ambil endah.

Saya pernah terbaca artikel mengenai ini dalam sebuah akhbar tak lama dulu. Mungkin ada yang tahu.....mungkin juga ada yang terlepas pandang. Agak-agak anda tahu tak dalam kelompok mana anda berada. Tak pasti?

Ringkasnya macam ini. Kelompok generasi itu dipecahkan kepada lima. Diberi nama-nama tertentu bertujuan membezakan kelompok manusia yang dilahirkan dalam lingkungan tahun tertentu. Kelompok manusia yang lahir tahun 1945 dan ke bawah dinamakan Pre Baby Boom. Lahir antara 1946-1964 dinamakan The Baby Boom. Lahir antara tahun 1965-1976 dinamakan Generasi X. Generasi Y mereka yang lahir antara tahun 1977-1997. Dan yang lahir dari tahun 1998 dan ke atas dinamakan Generasi Platinum atau Generasi Z.

Sekarang dah tahu dah anda di kelompok mana, bukan. Okay, kalau dah kita sambung balik cerita terung.....jommm.




Biasa di pasar, selain terung bulat dan terung panjang warna ungu tu ada juga terung lain seperti terung asam, terung pipit, terung telunjuk. Ramai yang tidak tahu bahawa terung juga baik untuk kesihatan jantung, menurunkan paras kolesterol, menghindari serangan sawan, gugup atau kekejangan saraf. Dalam bidang kajian kanser pula, agen ‘antiangiogenisis’ yang terdapat pada kulit terung dikatakan mampu mencegah sel kanser daripada membiak dengan menghentikan pembinaan saluran darah. Semasa sel kanser membesar, ia memerlukan saluran darah yang baru untuk memberikan nutrien. Apabila saluran darah dihalang pembinaannya, sel kanser akan mati.

Terung sedap dibuat sayur atau sebagai rencah dalam masakan gulai atau kari selain terung berlado. Tatkala saya menjamu selera di luar, sayur terung berlado lah yang saya cari dan terkam dulu. Terung berlado or sambal terung ni favorite saya tau sejak dari muda belia lagi. Selalunya jika saya masak sambal berlada terung, masak macam biasa aje.....tumis bawang buh cili kisar.

Tapi jangan tak tahu jika ditambah dengan herba lain seperti bunga kantan akan menghasilkan satu aroma masakan dengan rasa yang lebih mengancam. Kewangian bunga kantan itu akan membangkitkan selera. Makan pula dengan nasi panas-panas.....hmmm.....terangkat!  Tak caya, cuba lah.....pasti tak menghampakan.

Resepi SAMBAL TERUNG BUNGA KANTAN
by Iza Akma SSK
source : Roslina @ Sinaranmenu



Bahan-Bahan :
1bijiterung saiz besar
1batangbunga kantan
1/2bijibawang besar
1/2bijicili merah
3sudu besarcili kisar
2ulasbawang putih
sedikit daun bawang
garam & gula secukupnya
minyak untuk menumis


Caranya :

Potong terung ikut suka dan basuh bersih.
Panaskan minyak dan goreng terung biar agak layu dan bewarna perang. Ketepikan.

Dalam minyak yang sama, tumiskan bawang putih dan cili boh. Goreng hingga bahan garing sambil dikacau.

Masukkan terung dan kacau sebati. Masukkan pula bawang besar yang dipotong nipis dan juga potongan cili merah. Kacau sebati. Tambah garam dan gula secukup rasa.

Sendukkan kepingan terung ke dalam pinggan tanpa sambalnya sekeping-sekeping dan ketepikan.

Masukkan bunga kantan yang dipotong halus ke dalam sambal dan goreng hingga layu. Sendukkan sambal bunga kantan tadi ke atas terung .

Taburkan sedikit daun bawang dan siap untuk dihidangkan.




1 sweet comments:

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said...

Memang sedapkan Iza. kak Ros pun dah lupa pasal resepi terung ni. nanti nak buat la jugak..