7
KUIH CUCUR BADAK



السّلا م عليکم ورحمةالله وبرکة  |
 Salam Sejahtera


Dah lama tak buat cucur badak. Tetiba pula rasa nak buat lepas dengar celoteh Abby Fana dengan Kak Engku di Sinar hari tu yang asyik dok sebut-sebut pasal kuih cucur badak yang tiada badaknya, hehehe. Pernah post sekali.....dah lama dah.....resepi Rubiah Suparman. Kalau nak nengok pepandailah u olz geledah dapur ni ya.

Saya ni dari zaman anak-anak lagi memang suka sesangat kuih cucur badak ni. Tapi anak-anak zaman sekarang ni tak suka. Tu la pasalnya jarang buat kuih ni sebab anak-anak tak makan. Kita ni jenuh lah duk suruh depa makan tapi idak jugak maunya. Takpe lah taknak sudaahh.....

Saya guna keledek oren sebab keledek jenis ni lebih sedap rasanya manis berbanding keledek putih. Dah lama tercari-cari keledek oren ni. Cari kat pasar malam takde pulak jualnya. Takkan nak panjat Cameron Highlands semata-mata nak gi beli keledek oren......tak kuasa haiihh. Ini pun kebetulan masa balik dari Mersing hari tu, singgah Air Hitam jap dapatlah beli.....murah pun murah sekilo kalau tak silap rm3.




Biasanya kalau nak buat kuih cucur badak atau keria, jap-jap tu jugak rebus keledek.....then sejuk aje sikit terus bancuh doh. Tapi kali ni saya rebuskan keledek sehari sebelum. Dah siap rebus, toskan dan apabila dah sejuk simpan dalam petisejuk. Bila nak buat, keluarkan sekejap, lenyek dan bubuh tepung. Masa menguli hati berkata-kata, " ehhh, senang pulak membentuk doh ni.....tak lembik tak melekit pun macam selalu-selalu tu." Sukatan tepungnya tepat, tak lebih dan tak kurang. Ada kemungkinan doh jadi mudah diuli dan dibentuk sebab keledek tu dah disimpan semalaman dalam petisejuk dan airnya dah betul-betul tersejat.

Saya puji dohnya, sedap.....ada kenyal-kenyal bila digigit.....memang terbaik. Untuk inti saya tambah udang hidup, nak bagi rasa lebih umppph serta kunyit hidup agar warna intinya sedikit kuning. Saya juga sangai biji rempah supaya aroma intinya lebih bangkit dan harum.

Kalau u olz nampak, kulitnya tebal dari inti.....hehhe.....sebab saya ni suka yang macam tu. Siapa suka nipis buatlah nipis, suka tebal dan tembam macam cucur badak saya tu, buatlah tebal. Nak hasil yang macam mana terpulanglah pada tangan situkang buatnya, tak gitew. Apa lagi jom kita tengok resepinya.....jomms


Resepi CUCUR BADAK
by Iza Akma SSK
src ~ bdaria with slightly changes



Bahan Inti :
1/2 biji kelapa parut
15 ekor udang hidup sederhana besar ~ buang kulit, potong dua
5-6 biji lada kering - dipotong dan direndam dengan air panas terlebih dahulu *
1/2 tsp biji jintan manis*
1/4 tsp biji ketumbar*
2 batang serai-dihiris halus*
3 ulas bawang putih*
3 ulas bawang merah*
1 inci kunyit hidup*
20 gm udang kering ~ dibasuh terlebih dahulu
2 tbsp gula
sedikit garam
sedikit minyak masak
1 cawan air


Caranya :
Sangai biji jintan manis dan ketumbar. Kemudian kisar bersama-sama bahan lain bertanda * sehingga halus. Masukkan udang kering dan putar sekali sahaja.
Panaskan kuali dan masukkan sedikit minyak masak. Tumis bahan kisar sehingga naik bau. Masukkan udang hidup, garam, gula dan tumiskan sebentar.
Masukkan kelapa dengan secawan air dan masaklah sehingga kering. Walaupun kering tapi masih ada lembap-lembap sikit sebab saya tak suka inti yang terlalu kering. Angkat dan sejukkan.
 
Bahan Doh Keledek :
700 gm keledek oren
150 gm - 200 gm tepung (lebih kurang 20-30% berat keledek)
50 gm tepung ubi (7% drpd berat keledek)
sedikit garam
1 sudu minyak untuk kegunaan ketika membentuk


Caranya :
Kupas dan potong kecil keledek. Rebus keledek sehingga empuk. Masukkan garam dalam air rebusan. Sentiasa jaga jangan sampai ia terlalu empuk sebab keledek oren agak serap air dan lembik.
Angkat dan toskan sehingga air kering dan biarkan sejuk sebentar
Masukkan dalam bekas dan lenyek hingga hancur,
Masukkan tepung sedikit demi sedikit sehingga habis atau sehingga adunan boleh dibentuk. Jika adunan masih melekit ditangan walaupun tepung sudah habis, jangan risau.
Basuh tangan dan keringkan. Sapu minyak di tangan dan bulat-bulatkan adunan kepada bebola doh kecil yang seberat 40gm (ikut suka anda)
Leperkan doh dan masukkan inti dan tutup rapat.
Bulat-bulatkan dan kemudian leperkan sedikit. Sapu minyak di tangan jika doh melekat.
Leserkan minyak atas dulang dan letak cucur anda. (saya tabur tepung aje sebab biasa tengok my mum buat macam tu.....)


7 sweet comments:

Gee® said...

Montoknya cucur badak Iza tu... gerammmm...

IZA AKMA said...

@Gee®
Hahhaha...kalau buat jual tembam2 montok2 camni rugi kan Gee...tp kan kalau cam ginilah rupanya yang jual kat bazar ramadhan tu mau beratur panjang org nak beli...kih kihkih

mamaAna said...

Salam perkenalan Iza...
mama pun sukakan cucur badak juga spt Iza...
Anak-anak sekarang biasale...
memang mereka tak suka..
Dah lama jgk mama xbuat cucur badak nie...
Terlior tgk cucur badak Iza

Mas said...

suka kuih cucur badak..
buat sendiri puas hati..montok2 jerk cucur tu..

tenku butang said...

sedapnyaaa... nk try buat jugakk.. hee..

hai.. salam kenal,
follower no.528
done follow sini,
jom follow teman yea..=)

http://tengkubutang@blogspot.com/ -->(official)
http://kucenkucenbelog.blogspot.com/ -->2nd blog

Fazliana Jamil said...

Fuhhh, gebu2 cucur badak. Gatal plak rasenyer tangan nak buat petang nie. Minta izin share sikit ye resepi ni. Hehehe. Ada masa nanti singgah2 blog saya http://www.mamafisya.com/

Norzuryati Mohamad Basir said...

Makanan kegemaran saya..tapi x penah confident nak masak sendiri..
tapi, tgk resepi ni macam simple je..nak try la..harap2 menjadila..hehe

Jemput ke blog saya

http://norzuryati.blogspot.com

~ perkongsian tentang kisah hidup, anak2, aktiviti seharian, tips kesihatan, kecantikan dan lain2..

Moga dapat manfaat daripadanya..insyaAllah..