2
KASWI KELADI


السّلا م عليکم ورحمةالله وبرکة  |  Salam Sejahtera


Hari ini jika kita merasa kecewa dan menderita, padamkan ia dalam kamus diri. Hargai diri sendiri. Jika orang di sekeliling atau orang yang disayangi tidak menghargai, tidak mengapa asalkan diri sendiri memiliki harga diri.

Pandanglah ke depan bahawa kita memiliki hati yang lebih penting untuk diisi dengan hidup yang lebih bererti. Perjalanan masih jauh, jauh bukan bermakna kita akan hidup ke penghujung usia tetapi masih banyak yang perlu kita lalui. Dunia ini jambatan akhirat maka persiapkan diri, itu lebih utama.

Jangan mengharapkan balasan tetapi ikhlas lah dalam memberi. Masa tetap terus berlari pantas hingga kita tak mampu memintasnya. Maka kejarilah hidup ini dengan matlamat yang jelas serta perjuangan yang mantap. Gunakan kesempatan ini selagi mana Allah tentukan buat kita sebelum mata tertutup rapat.

Sebagai manusia biasa kita tidak boleh lari dari berbagai masalah hidup. Selagi langit dijunjung selagi itu masalah terus ditanggung. Tidak mengapa merasakan derita atau kecewa yang seolah tiada bertepian kerana ia akan memberi pengajaran dalam hidup kita bahawa tidak ada tempat yang dapat mengubati segala penderitaan ini melainkan kepada Allah segala penawarnya.


 


Kuih ni bukanlah menu iftar semalam. Dah lama buat, lepas buat agar-agar keladi haritu. Time ni ada free sikit tu yang post kan. Masa tengah ingat ni, nanti terlupa sampai ke sudah lah photo ni terperuk dalam folder.

Dalam entri lepas pernah buat jugak kaswi keladi tapi dalam versi marble. Rasanya memang superb. Ramai kawan-kawan blogger dah mencuba dan memuji sedap. Kalau siapa nak try resipi tu sebagai juadah berbuka boleh lah lihat SINI yer.

Mulanya nak ulang buat yang itu tapi tak jadi lah. Yang itu dah tahu rasanya..... nak cuba yang lain yang belum pernah rasa. Kebetulan resipi ni pun dah lama duk sekodeng tinggal tunggu nak buat ajer. Jadi haritu ada lebihan keladi maka dapatlah merasa kuih kaswi keladi yang kedua di dapur maya ni.




Resipi asal oleh Kak Besah @ MyResipi yang sukatannya dalam cawan. Macam biasa saya convert sukatan ke gram..... so next time kalau buat hasilnya tetap sama. Resipi asal tak bubuh keladi paste tapi saya bubuh sikit untuk memantapkan lagi rasa keladi. Kaswi ni pun sedap dengan teksturnya yang kenyal-kenyal manja sungguh menawan citarasa.

Dapat seloyang kecil..... alahai memang tak cukup untuk kami berlima beranak sebab favourite saya ni..... kaswi..... tak kiralah kaswi apa pun suka sokmo. Tak payah cerita panjang bulan-bulan puasa ni na..... nanti ada pulak yang meleleh ayaq liuq. Tak dapat la ceq nak tolong..... kena la hangpa buat sendiri na.....


KASWI KELADI
by IzaAkma SSK


Bahan-Bahan :
150 gm keladi tanpa kulit ~ rebus & lenyek
105 gm tepung gandum
105 gm tepung ubi
120 gm gula pasir
1/2 sudu teh garam
2 sudu teh air kapur
470 gm santan (150gm santan kotak + 320gm air)
Keladi paste
Pewarna ungu

Kelapa parut + secubit garam utk salut


Caranya :
Panaskan pengukus dulu.
Kisar santan bersama keladi lenyek hingga halus. Ketepikan.
Satukan bahan-bahan lain. Tuangkan bahan kisar, kacau hingga rata dan sebati. Tambahkan keladi paste dan pewarna jika perlu, sebatikan.
Sediakan loyang 7 inci, sapukan sedikit minyak atau alaskan dengan plastik.
Tuangkan adunan ke dalam loyang dan kukus 25-30 minit atau hingga masak.
Bila dah masak, sejukkan dulu. Biarkan betul-betul sejuk barulah dipotong dan golekkan dengan kelapa parut.
Siapa yang suka makan gitu jer pun boleh.... sedap jugak tapi lagi bertambah sedap dimakan bersama kelapa.


2 sweet comments:

Bicara Kak Noor said...

assalam iza, keladi mmg fav cantik dan smestinya sedap ni nak kena cari keladi jugak ni

Gee® said...

Waaa...pestime tgk kaswi keladi... sedap nmpaknya...