0
KUIH SIPUT


السّلا م عليکم ورحمةالله وبرکة  |  Salam Sejahtera


Projek mengisi masa terluang. Resipi kuih siput Sally Rashid ni ada save lamaaa dulu..... jumpa dalam FB. Masa tu berkobar-kobar semangat nak buat. Tapi tu la.....bulan ke bulan tahun ke tahun raya bersilih ganti tak jugak jadi kuih siput.....alasan semangat merundum.


La ni jer semangat tu timbul balik. Cari resipi dalam lappy tak jumpa plak. Pada awal terkilan jugak rasa resipi hilang, try nyer idak lagi. Jalan akhir tanya pokcik google. Sib baik jumpa di blog Norhayati Mohd Ramli @ Dunia Masakan Ku.....terima kasih banyak-banyak. Kali ni dapat resipi terus buat tak tangguh-tangguh dah.


Inilah hasil menyiput semalam. Adoiihh.....jenuh nak menghabiskan satu adunan.....sampai sakit-sakit jari, sakit pinggang duk menenyeh doh kat acuan. Tapi bila dah siap goreng, makan laju sokmo. Sedap siput ni.....rempah ratusnya cukup terasa. Cuma masa menggoreng kena sabar sikit sebab api tak boleh besar takut di luar masak dalam tak masak lagi.....tu yang jadi tak rangup. Moh layan resepi kuih siput di petang hari.....

KUIH SIPUT
by IzaAkma SSK


Bahan-Bahan :
250gm - Tepung Gandum
35gm - Marjerin
1 sudu besar - ketumbar*
½ sudu teh - Jintan Manis*
½ sudu teh - Jintan Putih*
1 sudu besar - Udang Kering*
5-6 tangkai - Daun kari*
1 sudu besar - Serbuk kari daging/ayam
1 sudu teh - Serbuk ikan bilis Knoor
½ sudu teh - Serbuk cili / Chili Flakes
½ sudu teh - Garam
1 biji - Telur Gred B - pukul ringan dengan garfu
2 sudu besar - Santan
Air secukupnya
Minyak untuk menggoreng
Daun kari

Bahan bertanda * dikisar halus.
Boleh guna bahan rempah jenis serbuk, jadi tak payah blend.


Cara :
Mulakan dengan bahan kering..Gaul sebati
Masukkan telur & santan & gaul lagi
Masukkan air sedikit demi sedikit sehingga mendapat doh yang boleh ditekan pada acuan siput.
Buat sehingga habis & bolehlah mula menggoreng
Goreng dengan api sederhana sehingga kuih siput garing
Masukkan daun kari ketika menggoreng.





0 sweet comments: