0
APAM PISANG MARBLE


السّلا م عليکم ورحمةالله وبرکة  |  Salam Sejahtera


Misi menghabiskan pisang.
Buat Apam pisang yang dimadukan dengan chocmilo.
Kemudian ada serbuk biskut marie lebih buat MANGO FLOAT hari tu anggaran dua tiga sudu..... pun saya masukkan sekali ke dalam adunan. Tak baik membazir kann.

Tak perlu esen pisang lagi untuk menaikkan aroma sebab pisang yang digunakan dah cukup ranum. Sama jugak macam KEK PISANG yang buat sebelum ni.....tak bubuh esen tapi rasanya harum kaya dengan aroma pisang.

Nak tahu macam mana rasa apam ni.....haaa.....tengok dan amati gambar-gambar kat bawah ni ya. Sungguh gebu, halus, mulus, moist, paduan rasa pisang dengan milo dan coklat membuatkan makan satu gerenti tak cukup sebab apam ni jenis ringan bukan jenis berat. Yang pasti apam ni sedap sangat macam rasa kek kukus pisang pun ada. Apa pun moh layan.....




APAM PISANG MARBLE
done by IzaAkma SSK
rcp ~ Fb June Ahmad



Bahan A :
1 cwn Pisang (lenyek)
1/2 cwn Minyak Masak / Minyak Jagung (iza guna minyak jagung)
1/2 cwn Susu Pekat
1/2 cwn Gula Perang
2 biji Telur
~ satukan semua bahan ini

Bahan B :
2 cwn Tepung Gandum
1 tsp Soda Bikarbonat
1/2 tsp Baking Powder

Bahan C :
1 sdm Milo
1 sdm Serbuk Koko (iza guna chocolate powder)

* 1/8 tsp Pewarna Kuning ~ bahan extra yang iza tambah

Cara :
Tuangkan campuran bahan (A) ke dalam bahan (B)
Kacau sebati
Asingkan menjadi 2 bahagian
    bhgn 1 - tambah dengan bahan (C)
    bhgn 2 - tambah pewarna kuning (optional), resipi asal tak bubuh color
Perap 20 minit
Sapu minyak pada acuan sebelum dimasukkan adunan
Sudukan adunan separas 3/4 acuan saja.....nanti akan naik tinggi
Kukus dengan api besar selama 15-20 minit


Note :
* iza guna cawan & sudu penyukat metrik
* kecuali milo & serbuk chocolate guna sudu makan biasa




0 sweet comments: