0
STEAMED DURIAN COTTON CAKE


السّلا م عليکم ورحمةالله وبرکة  |  Salam Sejahtera


Sang mentari tak kelihatan pagi ni. Keadaan cuaca gelap. Sesekali terasa hembusan angin. Mungkinkah jerebu atau petanda akan hujan. Alhamdulillah.....baru cerita, hujan dah mula turun membasahi bumi Ampang, harap dapat melegakan sedikit keadaan jerebu yang mengganggu sekarang.

Ikutkan ada projek RnD di dapur hari ni. Tapi sebab cuaca tak begitu cantik.....hujan, nampak gayanya terpaksa lah tangguhkan dulu sebab selepas bereksperimen tentu nak shoot kan.....dan dah tentunya shoot perlukan cahaya. Keadaan dalam rumah pula agak gelap hanya harapkan cahaya matahari for shooting. Jadi masa terluang yang ada ni dapatlah update blog. Lately busy sikit tu yang blog sunyi berhari-hari sampai berminggu-minggu tak berupdate. Selagi blog ini masih terus dibuka pada public bermakna saya akan terus berkarya di sini, in shaa Allah.....


Berbalik pada entri.....
Ini kali ketiga buat kek durian ni tapi belum pernah post lagi. 1st time try, failed.....kek bantat. Lepas tak jadi kali pertama tu lama jugak la resipi berkubur.....bukan serik, cuma takut tak jadi lagi. Mana taknya banyak bahan terbuang.....raja buah tuu.....bukan murah. Tak patah semangat. Selepas beberapa tahun cuba lagi kali kedua. Alhamdulillah kejadiannya tak bantat cuma kurang puashati. Sekali lagi resipi simpan.

Waktu itu bukan resipi aje simpan, dengan harapan jugak saya simpan sekali untuk cuba dan cuba lagi sampai dapat. Sebab dah lama simpan, sampai terlupa. Sehinggalah bebaru ni, masa belek-belek buku resipi lama yang dipenuhi juga dengan helaian-helaian catatan resipi, terjumpa semula resipi Kek Durian Kukus yang dah dua kali berkubur. Kebetulan pulak musim durian. Apalagi masa yang sesuai sangat try untuk kali ketiga.


Bak kata orang, gagal sekali tak bermakna gagal selamanya. Semangat kena jitu usaha kena mantap.....jangan cepat putus asa. Saya buat dua tiga minggu lepas dan inilah hasilnya. Kejadian kali ini lebih baik daripada percubaan kedua. Dengan keberhasilan ini, maka saya abadikan resipinya di sini. Rasanya sedap, lembut, spongy, kaya dengan rasa dan harum durian. Nak describe rasa kek ni lebih-lebih pun tak berapa pandai. Nak tahu kena lah buat. Tak kisah la anda Durian Lover ke tidak, cuba ya.....jangan tak cuba.....dan rasakan sendiri keenakannya. Sebab saya sendiri pun bukan durian lover tapi kek ni ternyata aromalicious pada saya.

STEAMED DURIAN COTTON CAKE
by IzaAkma SSK
source ~ Lia @ dapurgue.blogspot



Bahan-Bahan :
125 gm Isi Durian
1 tsp Esen Vanila
150 gm Tepung Gandum
175 gm Gula Kastor
300 gm (5 biji) Telur
1.5 tsp Ovalet
75 gm Susu Segar
75 gm Marjerin + 60 gm Butter (iza guna 100% butter)

Loyang 20x20x5cm, oles marjerin, alas dengan baking paper


Cara :
Panaskan susu, marjerin dan butter dengan api kecil hingga cair dan hampir mendidih, matikan api.
Masukkan isi durian dan tepung gandum, kacau rata, ketepikan.
Dengan menggunakan mixer, pukul telur, ovalet, esen vanilla dan gula hingga kembang, pucat dan kental.
Ambil 2 senduk adunan telur masukkan ke dalam adunan durian, kaupbalik dengan spatula hingga rata. Tambahkan adunan telur secara bertahap sambil dikaupbalik rata di setiap tambahan sehingga semua adunan bercampur rata.
Tuang adunan dalam loyang, masukkan ke dalam kukusan yang sudah mendidih. Dengan api sederhana, kukus 30 minit atau sehingga masak.
Angkat dan sejukkan, keluarkan dari loyang, potong2 & sajikan.


Note by Lia:
Bisa disajikan dengan saus coklat, tapi gue prefer gak pake pendampng apa2 biar lebih brasa duriannya.
Selain dikukus bisa juga dioven, paling bagus dioven dengan cara ditim (steam bake / au bain marie) untuk mempertahankan tekstur halusnya.





0 sweet comments: