0
KEK LABU KUKUS


Lagi entry pasal labu
Buatnya dah empat lima hari lepas. Baru hari ni nak post
Terajin buat kek ni bila tengok labu ada berbaki sikit lagi selepas buat Donat Labu haritu. Belek punya belek koleksi buku-buku masak, jumpa resipi ni. Rupanya saya dah bookmark dah setahun yang lalu. Kenapa laa boleh lupa padahal bahannya memang ada aje kat dapur pun. Tu la asyik ingat nak buat resipi lain ja sampai terlupa yang ni...


Kek ni nak kata gebus macam kek, tak.....Nak kata macam apam pun tak jugak.....Kat tengah-tengah, antara kek dengan apam. Sesuai untuk minum petang atau makan santai-santai bersama keluarga

KEK LABU KUKUS
by IzaAkma SSK
rcp ~ Alex Goh @ Magic Steamed Cake



Bahan A :
3 biji Telur
200 gm Gula (iza buat 180gm gula kastor)
1/2 tsp Garam

Bahan B :
160 gm Labu ~ rebus & lenyek
100 gm Santan (iza guna santan kotak)

Bahan C :
140 gm Minyak Jagung

Bahan D (diayak bersama) :
300 gm Tepung Gandum
2 tsp Double Action Baking Powder (iza ganti dengan 3tsp baking powder)
1/2 tsp Soda Bikarbonat

Bahan E :
60 gm Pumpkin Seed (iza cincang kasar)


Caranya :
Panaskan kukusan
Mixer A hingga kembang dan berkrim
Masukkan B, mixer sekejap hingga sebati
Masukkan C, kaupbalik hingga rata dan sebati
Masukkan D, kaupbalik hingga sebati
Masukkan E, kaupbalik hingga rata
Tuangkan ke dalam loyang loaf yang telah bergris dan dialas dengan baking paper
Kukus selama 50 minit




0 sweet comments: