0
DENDENG KERANG

Ramai yang menggemari kerang kan. Sesekali boleh jangan selalu. Walau suka macam mana pun kena hadkan pengambilan kerang atau seafood lain kerana kandungan kolestrol yang tinggi terutamanya bagi mereka yang meningkat usia.

Kalau saya ke pasar nampak kerang besar-besar, mata ni geramm aje nengok. Tak beli kang rugi plak sebab jarang jumpa besar-besar. Yang kecik-kecik tak mau layan. Dah la kecik.....dah siap masak lagi tambah kecik.....makan tak rasa apa aihh. Hat besaq-besaq ni nak masak sambai ka rendang, gulai, dendeng semua buleh.

Terjadinya dendeng ni pun sebab langkah kanan jumpa kerang besar-besar. He hee.....


Sedap jugak kerang masak dendeng.....pada tekak saya laa...
Nak tau macam mana rasa dendeng ni. Haaa.....rasanya kan, antara sambal dengan rendang. Boleh bayangkan tak camna rasanya tu. Kalau rasa yang macam saya cakapkan tu tak sampai-sampai dalam bayangan uolls makanya kena cuba ler sendiri dendeng ni. Lagipun tahap sedap itu subjektif.....setiap orang punya citarasa lain-lain.

Kalau nak dendeng basah lembap-lembap cukup kuah sekadar pekat. Tapi kalau suka kering, masakkan lagi hingga kering. Saya suka dendeng yang basah lembap-lembap gitu. Samada nak dendeng lembap atau kering terpulang ikut sesuai selera ya...


DENDENG KERANG
by IzaAkma SSK


BAHAN-BAHAN :
  • 370 gm Isi Kerang
  • 3 sdb Cili Kisar
  • 2 sdb Kelapa Parut Putih
  • 1 cawan Santan (1/2 cwn pati santan + 1/2 cwn Air)
  • 1 sdb Gula Perang
  • 2 sdb Kicap Manis
  • 1 sdb Sos Tiram
  • 1 sdb Sos Tomato
  • 1 biji Limau Kasturi (ambil jus)
  • 1 inci Kulit Kayu Manis
  • 1 helai Daun Pandan (simpul)
  • Garam secukup rasa
  • Minyak secukupnya untuk menumis
BAHAN KISAR :
  • 3 ulas Bawang Merah
  • 1 ulas Bawang Putih
  • 1/2 inci Halia
  • 1/2 inci Lengkuas
  • 1 tangkai Cili Hijau
  • 1 tangkai Cili Merah
  • 5 tangkai Cili Padi (jika suka pedas)
  • 1 batang Serai


CARA PENYEDIAANNYA :

❀  Kelapa parut disangai terlebih dahulu hingga kekuningan dan ketepikan.
❀  Panaskan minyak. Masukkan kayu manis, daun pandan dengan bahan kisar. Tumis hingga naik bau.
❀  Masuk cili kisar, tumis lagi hingga garing dan pecah minyak.
❀  Masuk kelapa parut yang disangai tadi, kacau rata.
❀  Masuk gula, garam, kicap, sos tiram dan sos tomato. Kacau rata dan biarkan mendidih.
❀  Masukkan isi kerang, santan pekat dan jus limau. Kacau rata dan masak sehingga pekat.





0
CHOCOLATE BABY CHIFFON

Tak kisah dari sumber mana dapat resipi, akan kumpul simpan, simpan kumpul.
Sedar tak sedar menimbun dah resipi tak terbuat-buat, aduyaiii...

Malam semalam free tak buat apa sambil-sambil tv tengok kita, kita pun belek balik resipi-resipi lama. Tu yang jumpa semula resipi yang disalin 4 tahun lepas nih. Dapat masa tonton rancangan Selera TV3, oleh Chef Rose. Sebelum ni dah pernah cuba resipi Chef Rose, KARI KETAM KERALA. Kalau ada yang terlepas resipi ketam kerala tu, boleh cari di Menu Index. Rugi tau siapa yang belum try kari ketam tu. Sebab kari dia hmmm.....terangkat sungguh, sedap sangat sampai menjilat jari.

Kali ni kita try Chocolate Baby Chiffon chef pulak...


Dah masak, buka aje penutup pengukus.....woww.....sampai ke telinga senyum. Seronok sesangat sebab menjadi. Punya lah gebu kejadiannya sampai ada tu naik lebih tinggi dari acuan. Tak salah tekaan saya... Baby chiffon ni pun sedap. Tekstur yang halus dan ringan.

Nota Iza :
# santan ~ santan pekat dalam kotak
# tbsp & tsp ~ guna sudu penyukat metrik


CHOCOLATE BABY CHIFFON
by IzaAkma SSK
source : Chef Rose


BAHAN-BAHAN :
  • 3 biji Telur
  • 40 gm Serbuk Koko
  • 210 gm Tepung Gandum
  • 175 gm Gula Perang
  • 50 gm Gula Kastor
  • 1 tsp Ovalette
  • 1 tsp Baking Powder
  • 100 ml Santan
  • 1 cawan atau secukupnya Kelapa Parut Putih
  • 2 tbsp Tepung Jagung
  • Secubit Garam


CARA PENYEDIAANNYA :

❀  Ayak tepung gandum, baking powder dan serbuk koko. Ketepikan.
❀  Mixer telur dengan gula perang dan kastor hingga berbuih. Masukkan ovalette dan mixer lagi sehingga kembang.
❀  Masuk tepung yang telah diayak berselang seli dengan santan sambil dikaupbalik hingga sebati. Ketepikan.
❀  Panaskan kukusan.
❀  Sementara menunggu kukusan mendidih, satukan kelapa parut dengan tepung jagung dan garam dalam sebuah bekas. Gaul rata.
❀  Griskan acuan dengan sedikit minyak. Isikan dasar acuan dengan kelapa parut dan padatkan. Tuangkan adunan ke dalam acuan (acuan jangan diisi penuh sebab kuih akan mengembang bila dikukus)
❀  Kukuskan selama kira-kira 10 minit





0
MASAK LEMAK SIAM

Petikan kata pengenalan SAJI mengenai masakan lemak siam ini.

Masak Lemak Siam paling enak kalau dimasak menggunakan ikan bawal hitam.
Lemak siam tak perlu masukkan sayuran tambahan, cukup dengan buah tomato sahaja.
Menyediakannya juga mudah.
Ia sama seperti masak asam pedas, tetapi hanya ditambah dengan santan.
Asam jawa tidak diguna, tapi diganti dengan asam gelugor.
Kalau sudah jemu dengan lemak cili padi, hari ini ubah selera dengan mencuba masakan ini.


Saya guna ayam menggantikan bawal hitam.
Walaupun lemak siam cukup hanya tomato tak perlu sayuran lain.....
Tapi saya masukkan juga terung panjang selain tomato.
Sebab guna ayam, saya ubah sikit cara masak. Kalau ikan masuk last setelah kuah mendidih.
Tapi ayam perlukan masa untuk empuk. Selepas tumisan cili dah nampak pecah minyak sikit-sikit, masuk ayam.....kacau rata dan tutup kuali/periuk. Lepas ayam empuk dan tumisan pecah minyak, masuk santan dan seterusnya ikut arahan seperti resipi. Masak dengan cara reneh hingga kepekatan kuah yang diingini. Santan saya buh agak-agak tak sampai satu liter sebab ayam pun cuma setengah ekor. Manakala kuantiti bahan-bahan lain sama, tak berubah...


MASAK LEMAK SIAM
by IzaAkma SSK
source : Majalah SAJI/2005


BAHAN-BAHAN :
  • 2 ekor Ikan Bawal Hitam ~ potong 2
  • 20 tangkai Cili Kering ~ kisar
  • 2 tangkai Cili Merah ~ kisar
  • 4 cm Kunyit ~ tumbuk
  • 8 ulas Bawang Merah ~ tumbuk
  • 4 ulas Bawang Putih ~ tumbuk
  • 2 cm Belacan ~ bakar & tumbuk
  • 1 liter Santan
  • 2 keping Asam Gelugor
  • 3 biji Tomato ~ belah 2
  • 2 helai Daun Limau Purut
  • 3 biji Buah Keras ~ tumbuk


CARA PENYEDIAANNYA :

❀  Tumis bahan tumbuk (bawang merah, bawang putih, kunyit & belacan) hingga naik bau. Kemudian masukkan bahan kisar (cili kering & cili merah), tumis lagi hingga pecah minyak.
❀  Tuangkan santan. Masukkan asam gelugor, garam dan sedikit gula, buah keras, tomato dan daun limau.
❀  Bila kuah mendidih masukkan ikan. Biarkan ikan masak.





0
KASWI KELEDEK

Rasa lemak manis daripada keledek menjadikan kuih kaswi ini sungguh sedap.
Sesuai sangat kepada penggemar kuih-muih tradisi kerana rasanya yang menepati citarasa.
Boleh disajikan sebagai sajian pagi mahupun petang.


Saya guna keledek biasa putih tu je dan tambah sikit warna kuning.
Kalau rajin, boleh lah kukus dalam acuan kecil-kecil.
Kalau kemalasan melanda, kukus terus dalam loyang.
Siapa suka kelapa, gaul dengan kelapa.
Tak suka kelapa, makan gitu aje pun dah sedap sebab kaswi ni dah ada santan kat dalam.
Ikut ler sesuai selera yang macam mana yer.....


KASWI KELEDEK
by IzaAkma SSK
source : KakBesah @ MyResipi


BAHAN-BAHAN :
  • 1 cwn Tepung Gandum
  • 1 cwn Tepung Ubi
  • 1 cwn Keledek Merah (setelah direbus empuk) ~ lecek
  • 2  1/3 cwn Santan
  • 3/4 cwn Gula Pasir
  • 1/2 sdt Air Kapur
  • 1/2 sdt Garam
  • Secawan Kelapa Parut Putih + Secubit Garam (untuk salut)


CARA PENYEDIAANNYA :

❀  Mula-mula panaskan kukusan.
❀  Gaul rata semua bahan kecuali bahan salut hingga sebati. Atau boleh kisarkan saja adunan dua tiga kali.
❀  Masukkan adunan ke dalam loyang yang disapu sedikit minyak lalu terus dikukus selama 25-30 minit / hingga masak.
❀  Bila dah sejuk bolehlah potong.
❀  Jika suka kelapa, boleh golek dengan kelapa parut yang sudah bergaul dengan secubit garam.





1
CHIFFON PANDAN TAPAI UBI

Setakat ni saya dah buat Apam Karamel, Kek Marble Kukus, Pankek, Puding mengguna tapai ubi. Hasilnya tak menghampakan. Kali ni apakata cifon dengan tapai ubi plak. Tak cuba tak tau kan macam mana rasa...

Sedap jugak ya Chiffon Pandan Tapai Ubi. Seakan secocok paduan tapai bersama perisa pandan. Wangi aroma pandan dengan tapai menaikkan lagi rasa cifon. Ini lah yang buatkan kek ni special, gebu dan lembut. Cuma ralat sikit. Kehalusan tekstur kek kelihatan tak begitu sempurna, berpori. Ini kes menderhaka tak ikut tips.....terlajak pukul putih telur. Selalu buat kek pun adakala terbabas jugak.....kadang tu tersungkur, kek merajuk tak jadi pun ada. So kalau nak cifon jadi halus mulus tak ada lubang-lubang jangan abaikan tips penting ni okay...(peringatan untuk saya akan datang)


~ untuk bahan A, saya guna 130gm gula kastor menggantikan gula pasir sebab tapai dah manis
~ guna 1 tsp pes pandan campurkan dengan air sebagai ganti jus pandan
~ guna minyak jagung
~ kisar tapai dengan santan dan air supaya halus - masukkan dalam bekas - satukan dengan minyak dan pes pandan - kacau rata
~ untuk bahan B juga guna gula kastor

Tips::
~jangan memukul putih telur terlalu kental, nanti kek berpori besar


CHIFFON PANDAN TAPAI UBI
by IzaAkma SSK
source : Nining's Kitchen


BAHAN A :
  • 175 gm Tepung Gandum ~ diayak
  • 125-150 gm Gula Pasir (bergantung manis tapai)
  • 200 gm Tapai Ubi ~ buat urat, hancurkan
  • 80 gm Santan Pekat (60gm Santan KARA + 20 ml Air)
  • 100 gr Minyak Masak
  • 7 biji Kuning Telur
  • 20 ml Jus Pandan / 20 ml Air + Pes Pandan
BAHAN B :
  • 7 biji Putih Telur
  • 1/2  sdt  Cream of Tartar (boleh ganti cuka/jus lemon)
  • 1/4  sdt  Garam
  • 75 gm Gula Pasir


CARA PENYEDIAANNYA :

❀  Campur tepung gandum & gula pasir, ketepikan
❀  Kacau rata tapai ubi, santan, minyak masak dan campuran air dengan pes pandan
❀  Masukkan campuran tapai ke dalam campuran tepung, kacau rata
❀  Masukkan kuning telur, kacau lagi rata dan sebati, ketepikan

❀  Mixer putih telur + garam + cream of tartar sampai setengah kembang
❀  Masukkan gula pasir sedikit demi sedikit, mixer lagi sampai kembang dan putih, cukup sekadar soft peak

❀  Masukkan putih telur ke dalam adunan tepung sedikit sedikit, sambil dikaupbalik dengan perlahan
❀  Tuang ke dalam acuan chiffon
❀  Bakar dalam oven suhu 180C selama 20 minit, turunkan suhu 170C dan teruskan membakar selama 30 minit lagi sampai permukaan kek berwarna kecoklatan dan kering (suhu dan jangkamasa membakar ikut oven)
❀  Keluarkan dari oven
❀  Kalau acuan berkaki, cukup hanya terbalikkan acuan. Kalau tidak berkaki, ambil botol yang berleher. Masukkan leher botol ke lubang tengah loyang dan terbalikkan
❀  Tunggu sampai kek turun dan keluar sendiri, atau guna bantuan spatula untuk mengeluarkan
❀  Potong sesuai selera





0
ACAR BUAH

Acar Buah gandingan Nasi Arab D'Klasik...

Nostalgia. Masa saya kanak-kanak remaja dulu kalau gi kenduri kawin ada acar buah.....ambik tetap ambik.....tapi time makan, buah semua bersusun tepi pinggan.....tak makan, makan sambal dia je. Baik acar buah atau acar limau dua dua tak suka. Bukan tak suka apa.....tak suka buah-buah dia.

Tapi sekarang ni dah mula belajar makan sikit-sikit.
Itupun masih pilih-pilih bukan semua.

Sebab tu kalau sediakan sendiri acar buah, saya akan campur dengan buah-buahan kering yang lain. Selain lebih sedap ia juga bagus menambahkan nutrisi dalam menu. Malah saya juga pernah memasukkan epal hijau ke dalam acar buah. Rasanya not bad.....rasa masam-masam manis semulajadi so tak perlu guna banyak cuka.


Saya salin resipi acar ni daripada sebuah akhbar beberapa tahun lalu. Tak silap saya penyumbang resipi seorang chef tapi tak ingat siapa.

Resipi di bawah dah saya olah sikit daripada yang asal selepas beberapa kali percubaan
Acar buah yang mewah buah-buahan dan kaya dengan rasa masam manis semulajadi...


ACAR BUAH
by IzaAkma SSK


BAHAN A :
  • 250 gm Campuran Buah Acar
  • 75 gm Kismis Kuning
  • 75 gm Buah Prune (tanpa biji)
  • 75 gm Aprikot Kering
  • 3 ulas Bawang Putih
  • 5 ulas Bawang Merah
(rebus semua bahan di atas kecuali prune selama 15 minit dan toskan)

BAHAN B :
  • 4 sdb Jus Nenas dalam tin (optional)
  • Parutan Kulit Lemon daripada 1 biji lemon
  • Cuka, Gula dan Garam secukupnya
  • Sedikit Bijan ~ disangai
  • Minyak untuk menumis

BAHAN KISAR :
  • 12 tangkai Cili Kering
    (rebus cili, toskan & kisar asing daripada bahan kisar yang lain)
  • 1 ulas Bawang Putih ~ pilih ulas yg besar
  • 1 labu Bawang Besar Merah
  • 1/2 inci Kunyit Hidup
  • 1 inci Halia
  • 1 batang Serai
  • 1/2 inci Lengkuas


CARA PENYEDIAANNYA :

❀  Panaskan minyak. Masukkan bahan kisar. Tumis sehingga wangi.
❀  Masukkan cili kisar dan teruskan menumis sehingga bahan tumisan garing dan berbau harum.
❀  Masukkan gula dan garam. Teruskan menumis sambil dikacau.
❀  Masukkan jus nenas dan cuka secukupnya. Masak lagi sehingga pecah minyak.
❀  Rasakan garam, gula dan masamnya sebelum menambah buah-buahan.
❀  Setelah cukup rasanya, masukkan bahan A tadi dan gaul sehingga sebati.
❀  Last sekali masukkan parutan kulit lemon, kacau-kacau...terus tutup api dan angkat.





0
NASI ARAB D'KLASIK

Nasi Arab D'Klasik nama diberi...

Sengaja bagi nama D'Klasik supaya senang bezakan dengan nasi arab-arab lain yang akan datang. Kalau terlajak rajin in shaa Allah akan menyusul lah nanti yang lain-lain.

Nasi ni buat dah lama, baru hari ni nak n3 kan.
Pasal hari tu 6 bulan tuan tanah hibernate tak jengah blog. Cuma datang jengah sekali-sekala bersihkan apa yang patut.

Untuk nasi ni saya gunakan rempah nasi arab (kabsah) homemade.....beli di Citra Klasik. Ini lah sebab kedua kenapa saya namakan D'Klasik. Saya gandingkan dengan acar buah aje sebab nasi dah ada ayam so tak payah lagi lauk lain. Tapi terpulang nak gandingkan dengan lauk apa pun, ikut selera.


Tak rugi beli rempah homemade Kak Pau ni.....sedapp!!


Resipi di bawah adalah 3/4 daripada resipi asal 1 kg beras. Saya ada tambahkan yogurt sikit (campuran susu sejat + jus lemon) bertujuan untuk melemak dan melembapkan nasi


NASI ARAB D'KLASIK
by IzaAkma SSK


BAHAN A :
  • 750 gm Beras Basmathi ~ basuh, rendam 20 minit & toskan
  • 900 ml Air
  • 1 pokok Daun Ketumbar ~ hiris kasar
  • 4 tangkai Daun Pudina ~ hiris kasar
  • 4 sdm Susu Sejat *
  • 1/2 biji Buah Lemon ambil jus * (* satukan, kacau & ketepikan)
  • 3/4 sdm Garam
  • 3/4 sdt Gula
BAHAN B :
  • 1 ulas Bawang Putih ~ hiris
  • 1 labu Bawang Besar ~ hiris
  • 1 inci Halia ~ hiris
  • 15 gm Rempah Nasi Arab (Kabsah)
  • 7 ketul Peha Ayam
  • 1 biji Buah Tomato ~ cincang halus
  • 1 biji Karot ~ parut memanjang seperti kerabu mangga
  • 2 inci Kulit Kayu Manis
  • 2 kuntum Bunga Lawang
  • 3 kuntum Cengkih
  • 3 biji buah Pelaga
  • 2 sdm Minyak Sapi
  • Minyak Masak secukupnya


CARA PENYEDIAANNYA :

❀  Panaskan minyak sapi dan minyak.
❀  Tumis bawang, halia dan rempah 4 sekawan hingga wangi dan kekuningan.
❀  Masukkan tomato cincang dan kacau. Tumis lagi sehingga tomato menjadi hancur.
❀  Masuk rempah kabsah diikuti ayam dan karot. Tutup periuk, masak sehingga ayam separuh empuk sambil dikacau sesekali.
❀  Masukkan susu sejat yang bercampur jus lemon, air, garam, gula, daun ketumbar dan daun pudina. Biarkan mendidih dan rasakan garam dan gulanya.
❀  Kemudian masukkan beras, kacau dan masaklah seperti biasa.





2
MEE REBUS

Mee Rebus yang tak kurang hebat dan enak...

Salin resipi dah lama, baru nak try. Masa salin dulu ada tulis sekali nama sumber. Hari ni nak n3 google cari balik sumber, tak jumpa. Apa pun saya letak jugak nama sumber ikut apa yang tercatat dalam salinan. Terima kasih pada penyumbang resipi. Satu lagi resipi mee rebus yang memenuhi citarasa saya. Cuma lain kali kena buat cucur udang makan sekali dengan cucur. Yang ni takde cucur pun sedap apa lagi kalau ada cucur.....dah tentu-tentu berdouble triple sedap. Jadi saya simpan resipinya di sini untuk rujukan kemudian hari nanti


Saya letak juga cara & penambahan yang saya buat for my own reference...
~ 1/2cwn cili kisar
~ guna keledek oren
~ rebus bersama keledek dengan kentang - lecek
~ gula merah secukupnya untuk rasa & warna
~ 1 kiub pati lembu
~ sangai dulu udang kering - kisar kering
~ rebus udang sekejap - keluarkan udang - ketepikan
~ guna air rebusan udang untuk rebus daging sehingga empuk & simpan air

MEE REBUS
by IzaAkma SSK
source ~ Ja's Kitchen


Bahan-Bahan :
2 labu Bawang Besar | tumbuk
8 ulas Bawang Putih | tumbuk
3 sdb Cili Kisar
300 gm Daging | rebus hingga empuk & simpan airnya
200 gm Udang Segar | rebus sekejap dengan daging tadi
1/2 cwn Udang Kering | basuh, tumbuk/blend
2 biji Ubi Kentang | rebus & lecek
2 biji Keledek | rebus & lecek
3 sdb Kacang Tanah | yang telah digoreng & tumbuk halus
1 tin kecil (170g) Tomato Puree/Paste
3 sdb Tomato Sos
3 biji Tomato (dibelah 4)
1/2 cwn Air Asam Jawa
Seikat Sawi (potong kecil)
Garam & Gula secukup rasa

Bahan Sampingan Lain :
Mee Kuning
Tauge
Tauhu Goreng
Cucur Udang
Cili Merah/Hijau
Telur Rebus
Daun Sup & Daun Bawang
Bawang Goreng
Limau Nipis


Caranya :
Tumis bawang tumbuk sampai wangi
Masuk cili kisar. Kacau sampai pecah minyak
Apabila garing, masukkan daging & udang. Kacau sebati
Masukkan tomato puree/paste, tomato buah, tomato sos, udang kering kisar/tumbuk, air rebusan, ubi kentang dengan keledek yang dilecek tadi. Biarkan seketika
Masuk sawi. Akhir sekali kacang tanah dan air asam jawa.
Perasakan garam dan gula
Biar masak seketika hingga kuah nampak pekat dan sedikit berminyak dengan adanya kacang tadi
Siap.

# Memang rasa lain dari yang lain tapi meletup sedapnya...





0
RENDANG TOK

20 Syawal 1437H
Masih dalam suasana raya..
Menu n3 hari ni juga bersuasanakan raya

Bulan puasa haritu beli Ketupat Palas dengan Royale Rendang@Rendang Tok Mak Nik di Kg Baru, lokasi berhadapan dengan pintu masuk masjid Kg Baru. Rendang tok dia memang power giler.....sedap sangat sampai empat lima kali ulang beli sepanjang ramadan. Sampai hari ni masih duk teringat terbayang rendang enak depa. Tak tau lah ada ke idak lagi depa menjual lepas bulan puasa ni.....tak pi tengok lagi. Sebab tekak teringin sangat nak makan, inilah hasilnya.....Rendang Tok yang saya sediakan semalam. Walaupun menyiapkannya makan masa, lenguh tangan kaki bagai, jenuh berdiri sambil mengacau 4jam rendang dalam kuali.....tapi hati puas dapat sediakan sendiri


Saya buat 1/2 resipi untuk 1 kilo daging. Itu pun banyak dah. Puas makan. Pusing-pusing cari ketupat palas tak jumpa yang ada lemang. Lemang pun lemang lah. Rendang tu jugak la jadi lauk untuk makan malam semalam. Sedapp..!!

Cara saya seperti berikut (for half recipe) :
~ 1 kg santan pekat fresh
~ 10 sdm cili kisar
~ 6 sudu makan kerisik, sangai kelapa parut dan tumbuk
~ 3 tangkai daun limau purut dihiris halus
~ bawang merah kecil ganti dengan 2 labu bawang merah besar bersaiz sederhana
~ sekiranya guna gula melaka belum cukup manis, boleh tambah gula merah untuk mendapatkan warna rendang yang lebih gelap
~ guna api kecil dari mula sampai kering untuk mendapatkan daging yang lembut, jika api besar daging terkejut sukar untuk lembut
~ separuhkan bahan-bahan lain
~ tak sempat perap lama seperti resipi, cuma dapat perap 1/2jam...sebab nak cepat

RENDANG TOK
by IzaAkma SSK
source ~ Dapur Malaysia
Bahan-Bahan :
2 kg Daging (dipotong kiub, jgn kecil sangat)
5 biji Kelapa (santan)
1 ½ sdb Biji Jintan Halus (jintan putih) ~ goreng tanpa minyak & tumbuk halus
3 sdb Biji Ketumbar ~ goreng tanpa minyak & tumbuk halus.
6 sdb Biji Jintan Kasar (jintan manis) ~ goreng tanpa minyak & tumbuk halus
1-2 senduk Cili Kisar (ikut tahap kepedasan)
Kerisik - anggaran dalam 1 biji kelapa
1 ketul Gula Melaka
3 helai Daun Kunyit ~ dihiris
5 kuntum Bunga Lawang
1 batang Kulit Kayu Manis
5 biji Buah Pelaga
1 keping Asam Keping
Sedikit Belacan
Garam & Serbuk perasa

Bahan Kisar Halus :
20 ulas Bawang Merah
9 ulas Bawang Putih
2 inci Halia
5-7 batang Serai
2 inci Lengkuas

Caranya :
Masuk semua bahan kecuali daun kunyit, gula melaka, garam, asam keping, kerisik dan santan ke dalam periuk.
Perap dengan daging selama 4 jam paling kurang. Nak sedap lagi perap seharian.
Masak dan didihkan perlahan-lahan hingga air kering kemudian baru dimasukkan santan.
Reneh selama 3-4 jam.
Masukkan kerisik, gula melaka, gula dan garam. Kacau dengan agak kerap sehingga daging mula empuk, berwarna agak hitam dan kering.
Kena selalu dikacau supaya tidak hangit dibahagian bawah.
Akhir sekali masukkan daun kunyit dan asam keping kemudian kacau lagi sehingga rata.
Sesuaikan rasa dan boleh diangkat.


P/s: Rendang Tok ini lebih sedap rasanya selepas sehari dimasak, kerana rempah ratusnya semakin meresap ke dalam daging.





0
KEK PISANG GEBU


Assalamualaikum...Salam Jumaat,

Ada 4 biji pisang montel tergolek kat dapur. Nampak dah masak sangat. Untuk makan macam tu dah tak sesuai. Keinginan hati bercabang dua.....samada apam pisang peanut butter atau kek. Tapi hati condong ke kek. Makanya terjadi lah kek pisang ni. Asal namanya Banana Cake-Chiffon Style. Tapi tak nampak kat mana chiffon style nya.....sebab buatnya sama macam kek biasa. Apa yang saya pikirkan mungkin kerana dibakar dalam loyang chiffon.....pasal tu diberi nama chiffon style. Ahh.....tak kisah lah nama apa pun.....dah berkenan kan .....lagipun dapat juga selamatkan pisang tu daripada terbazir macam tu jer

Cuma masa mixer gula dengan butter tu rasa was-was. Sebab apa tau.....tengok kuantiti butter sikit sangat. Mix pun ambil masa lama sebab butter tak mahu bersatu dengan gula. Berulang kali refer resipi.....ye la mana tau kalau mata ni tersalah baca ke tersilap timbang. Was-was pun teruskan jugak. Takkan nak berenti separuh jalan. Dah mula kena habiskan. Tawakal jer.....kalau jadi alhamdulillah.....kalau tak emmm.....paham paham jer laa


Pas dah masukkan bahan-bahan lain lega sikit.....adunan dah nampak ok, smooth aje. Membakar pun tak banyak ragam.....naik cantik. Lepas potong, alhamdulillah.....tak sangka yang awalnya was-was akhirnya menghasilkan kek yang sangat gebu, lembut, lembap dan sedap sekali. Tak rugi spent masa mencuba. Sebab kegebuannya itu, saya namakan Kek Pisang Gebu. Nak lagi sedap boleh buat cream cheese topping. Tapi saya tak buat, stok cheese tak ada..

Kalau ikut resipi ada bahan yang tak ada. Jadi terpaksa adjust sikit...
~ guna pisang montel
~ pisang dilecek kasar dengan garfu
~ gula perang dikurang menjadi 210g sebab pisang dah manis
~ susu segar diganti dengan bancuhan 10g susu tepung + 80ml/16 tsp air (1 tsp=5ml)
~ hanya guna 50g walnut
~ loyang disapu majerin, tak ada shortening
~ bakar mengikut panduan seperti Tips di bawah (saya on kan sekali fan)

KEK PISANG GEBU
by IzaAkma SSK
source ~ Mama Chef (Fb Nooraini Mohd Noor)


Bahan A :
230g Gula Perang
130g Buttercup
1 tsp Soda Bicarbonate
1/2 tsp Garam

Bahan B :
2 biji Telur (A)
1 tsp Ovallete

Bahan C :
300 Pisang Rastali ~ potong-potong dan lecek guna mixer

Bahan D :
300g Tepung Self Raising
1/2 tsp Baking Powder
80ml Susu Segar

Bahan E :
100g Walnut ~ cincang (jika suka)


Caranya :
Pukul A hingga gebu
Masuk telur satu persatu dan ovallete, pukul gebu
Slow mixer, masuk pisang, mix hingga sebati dan off mixer
Masuk tepung, gaul sebati dengan spatula
Masuk susu dan akhir sekali walnut, gaul rata
Tuang dalam loyang chiffon 22cm atau loyang 9" yang dialas dasar dengan kertas minyak dan bahagian tepi loyang sapu butter
Bakar 170C api bawah selama 20 minit. 160C api atas bawah selama 30 minit hingga masak. Ikut oven masing-masing


Cream Cheese Topping :
250g Cream Cheese
130g Butter
130g Icing Sugar
1 tsp Lemon Jus

Pukul cheese dan butter
Masuk gula, pukul kembang
Last masuk jus lemon, pukul sebati
Hias atas kek dan tabur walnut cincang
Tips :
- Pisang rastali, urat pisang cantikkan kek. Boleh guna juga pisang berangan dan pisang lemak manis
- Sukatan pisang perlu betul dan lecekkan pisang perlu smooth bukan cair
- Sapu tebal tepi loyang chiffon dengan shortening untuk tepi kek yang cantik. Jangan guna butter...akan menggaringkan kek
- Cara bakar kek yang ada soda bicarbonate...suhu bawah perlu lebih tingi dari atas. Bawah 160C dan atas 145C. Jika tiada oven macam tu...guna api bawah dulu 160C 20 min baru api atas bawah 150C hingga masak
- Kek lebih enak dimakan keesokan hari





0
PUDING JAGUNG Mudah & Sedap

Akhirnya ketemu juga Puding Jagung yang dicari-cari
Puding yang membelai rasa....lembut, lemak manis, dan sungguh enak dinikmati
Makan sepotong gerenti tak sedar tangan mencapai sepotong dan sepotong lagi
Hmmm.....nyamannn..!!


PUDING JAGUNG
by IzaAkma SSK
source ~ KakWan Citarasawan


Bahan-Bahan :
25g Serbuk Agar-Agar
300g Gula (iza buat 250g)
1 tin Susu Sejat Ideal
1200ml Air
80g Tepung Kastad
1 tin Jagung Cream
Sedikit Pewarna Kuning Lemon (iza tak bubuh)
Secubit Garam ~ iza tambah

Caranya :
Masak serbuk agar-agar, gula dan air hingga mendidih
Satukan susu sejat dan tepung kastad serta secubit garam, kacau hingga tidak berketul
Tuangkan ke dalam larutan agar-agar dan biar mendidih sekejap
Masukkan jagung cream, gaul rata
Tuang dalam loyang/acuan pilihan
Biarkan suam sedikit baru dimasukkan ke dalam petisejuk



0
Kek Evergreen Sarawak Yang Sangat Sedap.....KEK DANDY


Assalamualaikum dan Salam Syawal...

Kek sempena raya haritu. Setiap kali raya kek buah sudah semestinya. Selalu buat kek buah versi gula hangus. Tapi tahun ni mood nak buat gula hangus ka.....kek ka.....biskut ka macam tak berapa nak ada. Sampai last-last posa, duk seru.....duk tunggu si mood tak mai-mai jugak. Kemana pi hilangnya ntah.....dah kena kidnap kot.....hahaa.....Apapun itu bukan alasan untuk tak buat langsung, buat tetap kena buat. Lagi empat lima hari nak raya orang lain duk berkemas sakan nak balik kampung kita ni baru la terhegeh-hegeh mencari bahan biskut ngan kek. Dapat la buat dua jenis biskut ngan dua jenis kek.....biskut Tart Nenas Kerang, Red Velvet Coklat Chips, Kek Dandy dan Kek Batik Empire.


Kek dalam gambar ni last portion.....ada lebih sikit lagi. Mulanya tak nak snap gambar. Tapi pikir-pikir entah bila akan buat lagi, ambil jugak la gambar seadanya. Baru lepas keluar petiais.....belum sempat lembut dah potong dan terus snap sebab tu nampak cam padat sikit. Sebenarnya kek ni lembut dan moist. Lagi lama simpan lagi bertambah moist lagi bertambah sedap.

Kek Dandy macam kek buah juga. Ia antara kek evergreen Sarawak yang sangat sedap dan femes terutamanya ketika menyambut Lebaran.

Lepas siap bancuh, tengok adunan nampak banyak. Guna loyang 8" macam arahan resipi sure tak muat. Jadi saya guna loyang 8.5"x 8.5"x 3.5". Kek naik cantik tinggi. Jika nak kek lebih rendah boleh guna loyang 9"sq. Selain campuran mix fruits yang dinyatakan, saya campurkan juga aprikot kering. Gula halus pula saya kurangkan sedikit.....sedikit saja.....dan gantikan pengurangan tu dengan gula perang. Untuk 1 1/2 jam pertama saya kukus dengan api besar selepas tu teruskan kukus dengan api sederhana

KEK DANDY
by IzaAkma SSK
source ~ DayangJack@DapurKu SaYang



Bahan-Bahan :
(loyang 8" x 8")

5 biji Telur A
16 oz Mentega (DJ menggunakan mentega SCS) - 2 buku (mentega jenama lain pun boleh)
600g Tepung Gandum (diayak)
100g Horlicks
1 1/2 cawan Gula Halus
1 tin kecil Susu Pekat Manis
Sultana Mix Fruits (digaul bersama sedikit tepung)*
1 sudu kecil Soda Bikarbonat (diayak bersama tepung)
2 sudu kecil Esen Vanilla

* Sultana mix fruits : 1 PKT CERI HIJAU,1 PKT CERI MERAH, SEDIKIT BIJI ALMOND, MANISAN LIMAU DAN KUNDUR, 250g KISMIS HITAM, 250g KISMIS KUNING DAN SEDIKIT BUAH PRUNES. - semua bahan ini dihiris kecil2 dan kemudian digaul bersama sedikit tepung


Caranya :

Didihkan air kukusan
Sediakan loyang
Lapikkan dengan kertas serap minyak griskan dengan mentega.

Pukul mentega, gula dan esen vanilla hingga kembang.
Masukkan telur satu persatu sambil dipukul perlahan.
Masukkan susu pekat, horlicks dan kacau lagi hingga sebati.
Masukkan sultana mix fruits dan kacau perlahan-lahan dengan menggunakan spatula atau senduk kayu.
Akhir sekali masukkan tepung. Kacau lagi hingga sebati.
Masukkan adunan ke dalam loyang dan tutup kemas dengan kertas aluminium/kertas foil.
Kukuslah selama 4 jam. (jika air berkurangan, tambahkan air panas)
Setelah masak, sejukkan kek sebelum dipotong.





1
SAMBAL TUMIS TELUR PUYUH


Bila sebut pasal sambal tumis, tak kiralah apa pun rencahnya saya rasa semua dah tahu. Setiap orang ada cara tersendiri menyediakan sambal tumis yang sedap. Pesan mereka yang lebih arif dalam menyediakan sambal yang enak katanya, bawang merah kena banyak. Ia bukan saja menjadikan sambal pekat bahkan memberi rasa manis pada sambal.

Resipi di bawah adalah cara yang biasa saya gunapakai sejak dulu lagi setiap kali menyediakan apa saja sambal tumis untuk sajian keluarga. Cuma adakala saya tambah sedikit santan untuk menambah rasa lemak pada sambal


SAMBAL TUMIS TELUR PUYUH
by IzaAkma SSK


Bahan-Bahan :
40-45 biji Telur Puyuh ~ rebus & goreng sekejap
2 biji Bawang Besar ~ potong bulat
1 cwn Cili Kisar
1/2 cwn Air Asam Jawa
1 cwn Air
1 sdm Gula Perang
Belacan, Gula & Garam secukupnya
Minyak untuk menumis

Bahan DiKisar Halus :
20 ulas Bawang Merah Kecil
3 ulas Bawang Putih


Cara :
Tumis bahan kisar sehingga naik bau
Masukkan cili kisar dan belacan
Selepas cili separuh garing, masuk garam, gula dan gula perang. Teruskan menumis sehingga cili betul-betul garing dan terbit minyak
Masukkan air dan air asam jawa. Masak sehingga sambal pekat dan terbit minyak sekali lagi
Masukkan telur dan bawang besar, kacau rata
Setelah bawang sedikit layu, angkat dan hidangkan





0
KUIH TAKO JAGUNG


Termenung sejenak memikir nak buat apa dengan jagung kernel yang berbaki sedikit dalam petisejuk lebihan buat Kek Jagung Cheese. Nak buat puding atau kuih yang berasas jagung memang tak cukup sebanyak itu. Terpaksa selongkar balik folder cari apa-apa resipi yang menggunakan jagung kernel dalam kuantiti yang sedikit. At last jumpa resipi Tako Jagung ni yang cuma memerlukan jagung setengah cawan. Bila sukat tak sampai pun setengah cawan. Stok lain memang takde.....tu aje yang tinggal. Nak buat separuh resipi dapat sikit pulak. Hati berbisik, takpe teruskan saja.....yang tak cukup tu boleh dicukupkan dengan cara lain.

Apa yang saya buat, blend kasar jagung kernel bersama sedikit air dalam bahan lapisan bawah. Tujuan saya blend supaya rasa jagung tu serata. Lepas tu tambah sedikit pes jagung. Pes jagung ni memang dah siap berwarna kuning so tak perlu lagi tambah pewarna kuning. Maka siap sudah kuih tako jagung. Sangat sedap dan lagi sedap bila dimakan dingin

KUIH TAKO JAGUNG
by IzaAkma SSK
source ~ kak fida @ Myresipi



Bahan Lapisan Bawah :
1/4 cwn Tepung Beras
1/4 cwn Tepung Hoen Kwee Putih
1/2 cwn Gula Halus
2 1/4 cwn Air
1/2 cwn Jagung Cream / Kernel
Sedikit Pewarna Kuning

Bahan Lapisan Atas/Dadih :
3 cwn Santan Pekat
1/4 cwn Tepung Beras
2 1/2 sdb Tepung Hoen Kwee
3/4 sdk Garam
2 helai Daun Pandan ~ disimpul


Cara :
Satukan bahan lapisan bawah, tambah sedikit pewarna kuning dan masak hingga pekat.
Sediakan mangkuk-mangkuk kecil atau kelongsong pandan dan tuangkan adunan jagung hingga 1/2 paras mangkuk kecil atau kelongsong pandan tadi. Ketepikan
Satukan bahan lapisan atas/dadih dan masak hingga pekat. Matikan api
Tuangkan dadih ke atas lapisan jagung hingga memenuhi mangkuk/kelongsong pandan. Sejukkan
Simpan tako jagung di dalam peti ais untuk didinginkan.





0
KEK PISANG TEPUNG ROTI


Ini bukan pertama kali saya guna tepung roti @ high-protein flour untuk buat kek. Dah beberapa kali cubaan dengan berlainan resipi. Hasilnya memang superb. Kek tetap moist dan lembut.

Seperti Kek Pisang ini. Walau menggunakan 100% tepung roti, kelembapan kek jelas terlihat dan kelembutannya masih dapat dirasa. Saya tambahkan kacang walnut yang dicincang juga susu perisa strawberi untuk rasa kek yang lebih berperisa. Dengan taburan topping, campuran serbuk kayu manis dengan gula membangkitkan aroma fresh dan harum terutamanya bila baru keluar dari oven. Kek Pisang yang kaya rasa dengan tahap manis yang just nice...


Untuk topping boleh guna samada yang ini atau dalam resipi yang dinyatakan di bawah.
Saya gunakan topping yang ini...

Bahan Topping :
70 gm gula perang
60 gm tepung gandum
50 gm butter ~ cairkan
1 tsp serbuk kayu manis

Campurkan semua bahan-bahan topping dan gaul sehingga menjadi crumble


KEK PISANG TEPUNG ROTI
by IzaAkma SSK
source ~ Vivian Pang's Kitchen



Bahan-Bahan :
60 gm Butter
60 gm Gula Kastor
1/4 tsp Garam

1 biji Telur

150 gm Tepung Roti
1/2 tsp Baking Powder
1/2 tsp Soda Bikarbonat

150 gm Pisang Lecek
35 gm Air / Susu (iza guna susu berperisa strawberi)
50 gm Kismis (iza guna black raisin)
*iza tambahkan juga 20 gm kacang walnut, dicincang

Topping (optional) :
1 tsp Serbuk Kayu Manis
1 tsp Gula Pasir


Cara :
Putar butter, gula dan garam hingga lembut dan kembang
Masukkan telur sedikit demi sedikit sebanyak 3 peringkat, putar hingga sebati
Masuk tepung, baking powder dan soda yang diayak, kacau perlahan sekadar rata. Terus masukkan pisang, air/susu, kismis dan *walnut sebelum tepung sebati bersama adunan butter tadi....kemudian kaupbalikkan adunan hingga sebati tapi pastikan jangan over mix
Tuangkan adunan ke dalam loyang 23cm x 13cm x 8cm yang telah digris
Taburkan atas dengan bahan topping
Bakar 180C selama 25-28 minit (bergantung pada oven masing-masing)





1
KUIH TELAGA EMAS


Kuih Telaga Emas yang tak berapa nak emas.....terkurang pewarna kuning. Telaganya pulak sengaja saya buh pewarna konon nak nampak macam telaga usang. Usang kerr.....hihihi.

Mulanya untuk doh kulit tu saya buat satu adunan but then terpaksa tambah lagi satu sebab kastard ada lebih. Bancuhan doh kulit biar lembut jangan terlalu keras atau terlalu lembik. Untuk inti kastard pulak lebihkan sikit manis, kalau buat sedang elok je dah siap masak nanti bila makan bersekali dengan kulit hilang rasa manis sebab kulitnya tu kan ke tepung pulut

Rasa kuih ni sedap. Saya suka inti kastardnya.....lemak manis, lembut dan mulus aje


KUIH TELAGA EMAS
by IzaAkma SSK


Doh Kulit
source ~ Citarasawan

1/2 cwn Tepung Pulut Putih
1/2 cwn Tepung Pulut Hitam
1/2 cwn Santan
1/2 sdt Garam

** iza lebihkan tepung pulut putih, kurangkan pulut hitam & jadikan dalam timbangan metrik.....80gm tpg pulut putih, 50gm tpg pulut hitam, 100gm santan, 1/2 sdt garam dan pewarna


Inti Kastard
source ~ tokmalegacy.com

1 biji Telur
1 cwn + 2 sdb Santan (1/2cwn santan kotak + air)
1 senduk nasi rata Gula
1 senduk nasi rata Tepung Gandum
Secubit Garam
Pewarna Kuning

** iza guna telur A, 225gm santan (125gm santan + 100gm air), 45gm gula pasir, 30gm tpg gandum, secubit garam, pewarna kuning


Cara :
Panaskan kukusan

Satukan bahan kulit, masukkan santan sedikit demi sedikit dan uli hingga menjadi doh seperti doh buah melaka. Guna acuan lompang yang kecil, sapu minyak. Ambil doh dan tekan ke dalam acuan lompang, buat seperti membuat kulit tart. Trim bahagian atasnya. Kulit jangan terlalu tebal, buat nipis supaya tak keras

Satukan semua bahan kastard. Kacau dengan whisk supaya adunan tak bergentel. Masukkan adunan ke dalam doh kulit tadi

Kukus 12-15 minit dengan api sederhana. Jangan terlebih masa mengukus nanti kulit akan overcook, mengembang dan tak cantik

Sejukkan dahulu sebelum dikeluarkan dari acuan





0
NASI GORENG BELACAN


Timbulnya idea ni selepas makan di salah sebuah kafe di area Ampang. Singgah situ dah petang ingat nak minum-minum je. Bila tengok jam dah pukul 6 alang-alang terus makan malam sekali. Pasal nak cepat sebab ada hal lain selepas tu saya pesan yang simple-simple, nasi goreng belacan and my daughter Puteri, nasi goreng tomyam. Bila makanan sampai, untuk Puteri nasi goreng tomyam dah betul tapi untuk saya nasi goreng belacannya lain tak macam yang selalu makan. Saya ingatkan diorang tersilap ambil order atau silap hantar ka.....rupanya bukan silap.....memang rupa itulah nasi goreng belacan style kafe diorang. Setakat ni belum pernah saya jumpa style gitu. Sesuatu yang menarik, lain dari yang lain.....atau orang lain dah lama tahu, saya aje yang tak tahu...

Selepas dirasa, nasinya nasi goreng biasa. Yang dikatakan belacan tu tang daging sebab ada rasa belacan dalam gorengan daging tersebut. Dari situ lah datang idea untuk entri kali ni. Bak kata orang, jauh berjalan luas pemandangan. Macam tu la jugak dalam bab masak memasak, dengan jjcm dapat kita kembang dan luaskan idea




Berdasarkan dari pemerhatian dan rasa, maka inilah hasil eksperimen saya di dapur petang semalam sekaligus menjadi santapan dinner kami. Walaupun tak 100% sama sekurangnya puas rasa hati, setelah dua tiga minggu memikir akhirnya terlaksana juga... ~ My Own Style Nasi Goreng Belacan

Ada dua part penyediaan untuk nasi goreng belacan ini :
- Nasi Goreng Planta
- Daging Goreng Belacan

Tak nak celoteh panjang di hari Jumaat mulia ini
Jomm intai resipi...


NASI GORENG BELACAN SSK Style

NASI GORENG PLANTA

Bahan-Bahan :
5 cwn Nasi Putih
2 sdb Majerin Planta
1 sdb Serbuk Lada Sulah
1 sdb Stok Ayam Pekat
1 sdb Minyak Bijan
Minyak Masak
Udang Segar secukupnya
Garam secukup rasa (jika perlu)

Bahan Tumbuk :
8 ulas Bawang Putih
7 ulas Bawang Merah

Bahan Sayuran:
Kobis ~ hiris halus
Karot ~ hiris halus

Bahan Telur :
4 biji Telur
Sedikit Serbuk Lada Sulah & Garam


Cara :
Campurkan majerin ke dalam nasi dan gaul sehingga bergaul rata, ketepikan
Campurkan bahan telur, pukul sikit dengan garfu dan ketepikan
Panaskan kuali, masukkan sedikit minyak masak dan minyak bijan. Tumiskan kesemua bahan tumbuk sehingga naik bau dan pecah minyak
Kemudian masukkan udang, kacau rata sehingga masak
Ketepikan semua bahan, tuangkan telur dan kacau sehingga telur betul-betul masak. Kemudian campurkan semula dengan bahan tumisan tadi dan masukkan juga 6sdm air supaya tak kering
Masukkan bahan sayuran, lada sulah, stok ayam, setelah bahan-bahan bergaul rata masukkan nasi yang telah dicampurkan dengan majerin tadi. Gaul rata dan tambahkan garam jika perlu, padamkan api
DAGING GORENG BELACAN

Bahan-Bahan :
350 gm Daging Batang Pinang ~ hiris
1/2 labu Bawang Besar Kuning ~ hiris tebal
1/2 biji Lada Benggala Merah/Hijau ~ potong serong
7 biji Cendawan Butang (dlm tin) ~ hiris
3 biji Cili Api ~ ketuk
1 sdb Stok Ayam Pekat
1 inci Belacan
1/2 cwn Air
2 sdb Tepung Jagung ~ bancuh dengan sedikit air
2-3 tangkai Daun Ketumbar (jika suka)
Garam & Gula secukup rasa
Minyak untuk menumis

Bahan Tumbuk :
4 ulas Bawang Merah
1 inci Halia


Cara :
Panaskan minyak dan tumiskan bahan tumbuk hingga naik bau
Masukkan belacan dan cili api, gorengkan sekejap
Masuk daging dan stok ayam pekat, gorengkan selama 10 minit (tutup kuali jika perlu)
Masukkan air, gula dan cendawan, kacau dan biarkan sebentar
Kemudian masukkan lada benggala dengan bawang besar
Setelah mendidih masuk bancuhan tepung jagung, kacau
Last patah-patahkan daun ketumbar, kacau rata dan padamkan api
Set Nasi Goreng Belacan