0
PULUT KUNING

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera..

Lama tak bersiaran masukkan resipi kat sini , hampir sebulan kot.
Blog aje diam senyap tapi tangan ni tak berdiam pun dari mencuba resipi resipi yang dikumpul. Bila tengok senarai resipi makin hari makin panjang macam tak terkejar rasanya nak buat satu persatu. Tapi insyaAllah selagi kudrat mengizinkan akan diusahakan.
Cuma mood ambil gambar tu kadang tak ada. Lepas siap masak snap apa sempat seadanya je yang tercapai oleh tangan. Kalau rajin dengan kamera... kalau tak dengan hp je paling senang.

Baru-baru ni saya sempat buat pulut kuning. Lama sangat dah tertangguh nak buat pulut kuning yang satu ni. Resipi daripada rancangan Apa Rasa oleh chef tersohor , Chef Ismail. Lawannya saya buat Rendang Pahang dengan Acar Pulang Hari. Memang ngam sangat.

Resipi menghendaki campurkan serbuk lada sulah dalam santan yang akan digaul dengan pulut. Tapi saya abaikan lada sulah tu tak bubuh pun. Alhamdulillah... ketiga-tiga menu memenuhi selera kami sekeluarga.


PULUT KUNING
by House of SSK
recipe : Chef Ismail @ Ranc. Apa Rasa
BAHAN A :
  • 400 gm Beras Pulut
  • 1 sdb Serbuk Kunyit
  • 2 keping Asam Gelugor
  • Air secukupnya
BAHAN B :
  • 200 ml Santan Pekat
  • 1 sdb Garam
  • 1 sdb Gula
  • 1 sdb Serbuk Lada Sulah
  • 1 helai Daun Pandan

CARA PENYEDIAAN :
❀  Rendam Bahan A selama 6 jam sehingga pulut jadi kuning
❀  Toskan dan siram di bawah air lalu
❀  Alas kukusan dengan daun pisang , bubuh pulut dan kukus hingga masak
❀  Sementara tunggu pulut masak satukan semua Bahan B kecuali daun pandan , kacau rata dan ketepikan
❀  Setelah pulut masak , keluarkan dan masuk ke dalam satu bekas besar yang lain
❀  Gaulkan pulut dengan santan tadi hingga rata
❀  Alas kukusan dengan daun pisang yang baru , bubuh pulut dengan daun pandan
❀  Kukus selama 5-10 minit lagi





0 sweet comments: