0
GULAI IKAN KERING TUMIS DARAT ALA MAMI TANJUNG

GULAI IKAN KERING TUMIS DARAT
ALA MAMI TANJUNG
by House of SSK
source : Spices Journey

BAHAN-BAHAN :
  • 500 gm Tulang Ikan Kurau  (ikan lain pun boleh ikut suka) 
  • 3 sdb Rempah Kari Ikan Kering  (kari ikan pun boleh tapi kari untuk ikan kering lagi bagus)
  • 1 labu Bawang Besar *
  • 2 ulas Bawang Merah *
  • 2 ulas Bawang Putih *  | * ditumbuk / kisar
  • 200 ml Santan Kotak  (kalau guna santan segar lagi sedap)
  • 500 ml Air  (adjust ikut tahap kepekatan citarasa masing-masing)
  • Garam secukup rasa  (jika perlu)
  • Sedikit Perahan Air Asam Jawa  (jika guna nenas dalam gulai tak payah bubuh)
BAHAN TUMIS DARAT :
  • 3/4 cwn Minyak Masak
  • 6 - 8 ulas Bawang Merah  |  hiris
  • 2 ulas kecil Bawang Putih  |  hiris
  • Sedikit Daun Kari
  • Sedikit Halba
  • Biji Sawi
  • Jintan Putih

CARA PENYEDIAAN :

❀  Rendam dulu ikan kering dalam air garam untuk kurangkan atau hilangkan sedikit garam pada ikan. Rendam air 'Garam' untuk kurangkan masin pelik bunyinya... tapi itulah petua dia. Kemudian bersihkan dan tos

❀  Sediakan periuk yang bersesuaian
- Masukkan rempah kari , air dalam 3 cwn , bawang yang ditumbuk tadi
- Masak sebentar supaya hilang bau rempah
- Bila dah hilang bau rempah , masukkan ikan kering dan air asam jawa
- Masak sekejap dalam 5 minit
- Kemudian masukkan santan dan air
- Setelah menggelegak , kecilkan api

PENTING : Jangan masukkan GARAM dulu. Rasa dulu , sebab kekadang ikan tu masih ada masin dia. Kalau tak perlu , tak payah bubuh lagi. Ataupun biarkan dulu , bila nak makan baru rasa garam balik. Sebab kadang-kadang gulai tu akan jadi masin bila lagi lama. Garam daripada ikan akan keluar bila terendam dalam gulai

❀  Sambil tu , sediakan kuali untuk buat tumis darat
- Panaskan minyak
- Tumis semua bahan sehingga garing dan berwarna coklat keemasan
- Tuangkan terus ke dalam gulai tadi
- Tutup periuk supaya aroma yang harum tak keluar
- Matikan api

❀  Sayur-sayuran boleh guna - terung , kacang panjang , cili hijau atau apa saja pilihan hati. Guna nenas pun sedap juga... potong nenas , rebus sekejap , buang airnya dan toskan supaya tak masam sangat kuah nanti dan supaya gulai tak pecah minyak. Selain nenas dan semua sayur tu , keledek pun boleh guna.
Sayuran boleh dimasukkan sebelum dituangkan bahan tumis darat tadi. Kalau terung boleh digoreng dulu sikit , lagi sedap dan cantik sikit rupanya.

❀  Setelah beberapa minit , bolehlah buka periuk dan kacau rata bahan yang kita tumis darat tadi. Mmm... bau dia memang harum sungguh...


Lepas rasa masa berbuka semalam , yesss... jumpa dah gulai ikan kering yang lama dok cari.
Saya tak berapa ikut sangat resipi , semua main ikut gerak rasa ja lagipun tulang ikan masin yang ada tak sampai 300gm. Awalnya plan nak guna nenas saja. Teringat ada keledek oren dalam peti sejuk... apakata sekalikan dua dua.  Nak tau juga apa rasa gulai @ kari kalau bubuh keledek.
Yela... betul sedapp.  Kenapa la tak terfikir sebelum ni buh keledek dalam gulai... kalau betik selalu. Nenas saya just masukkan macam tu je tak rebus. Asam jawa dan garam langsung tak bubuh. Dari segi rasa... perfecto & sangat memuaskan. Resipi yang harus disimpan.




0 sweet comments: