0
KERABU TAUGEH PUCUK PAKU


Menu yang tak sempat post bulan puasa hari tu. Puasa puasa berlaukkan kerabu sama ada yang kering atau bersantan memang sedap sangat , terbuka selera. Tapi saya kalau kerabu style tradisi melayu prefer jenis basah yang berkuah macam ni... tak ler tercekik makan. Bagi saya yang tak cerewet ni , lauk ini saja pun cukup... pastu ada pula sambal belacan dengan ikan goreng atau ikan kering goreng ke... ok sangat dah. Usahkan bulan puasa , bulan lain pun lauk macam gini memang membuka selera. Kalau ada anak-anak yang tak gemar kerabu bila nampak ada udang besar dalam mesti akan tertarik dan capai juga.

Sumber asal daripada Chef Azahari menggunakan 2 genggam taugeh , daun selom  &  kerang / udang. Tapi saya ubah sikit... gantikan daun selom dengan pucuk paku pastu bubuh udang segar besar-besar. Kaedah penyediaan pun saya ubah sikit ikut keselesaan sendiri. Yang penting dalam apa jua masakan ada bahan asasnya tersendiri. Kenali apa bahan itu dan kekalkan ia sebolehnya. Jangan ubah sebarang melainkan tangan yang memasak itu tangan yang pakar. Bahan lain yang bukan asas boleh diganti ikut kesesuaian sesuai selera

Kerabu yang cukup rasa dan so sedapp pada piawaian citarasa saya !

KERABU TAUGEH PUCUK PAKU
by House of SSK

BAHAN A :
  • 1 genggam penuh Taugeh  |  tak perlu celur
  • 1 ikat Pucuk Paku | celur buh garam sikit - tos
  • 2 sdb Kerisik
  • 1 cwn Santan Segar Pekat
  • 10 ekor Udang Besar Segar | buang kulit
  • 3 sdb Jus Limau Nipis 
  • Gula
  • Garam
BAHAN B ~ tumbuk :
  • 1 inci Lengkuas
  • 2 ulas Bawang Merah
  • 1 ulas Bawang Putih
  • 1/2 inci Belacan
  • 2 biji Cili Merah
  • 1 sdb Udang Kering
BAHAN C ~ hiris :
  • 1 labu Bawang Merah Besar 
  • 1 biji Cili Merah

CARA PENYEDIAAN :
❀  Satukan santan + Bahan (B) + kerisik + gula + garam
❀  Masak guna api perlahan dan kacau selalu supaya santan tak pecah minyak
❀  Bila dah mendidih sikit , masukkan udang dan biarkan ia mendidih
❀  Masukkan jus limau
❀  Bila sudah seimbang rasa manis , masin , masam , masukkan taugeh dan kacau
❀  Selepas beberapa minit , tutup api
❀  Masukkan pucuk paku yang sudah dicelur tadi , gaul rata
❀  Masukkan pula Bahan (C) , gaul rata
❀  Siap untuk dihidang

campuran udang kering dengan kerisik... aromanya saja boleh kecur air liur
jangan lupa sudukan juga kuahnya sekali kat nasi... sedapp !
tak nak nasi ratah gitu pun sodapp...




0 sweet comments: