0
SAMBAL DAGING


Sudah 20 Syawal hari ini. Sambil taip entri sambil didendangkan radio sinar yang masih memutarkan lagu lagu raya. Jari berlari di keyboard fikiran turut berlari sama. Entahh... banyak yang menerpa fikiran saat ini. Di luar cuaca nampaknya terang dan tenang waktu ni. Tak macam semalam seharian mendung dengan diselangi hujan.

Okayy... beralih cerita pasal Sambal Daging sampingan nasi impit dengan Kuah Kacang Sempoi hari tu. Asalnya daripada Majalah Saji koleksi lama lama dulu. Patutnya guna campuran daging dengan paru... sebab paru tak ada , daging je ada... saya terpaksa sesuaikan balik resipi dengan menambah satu dua bahan lain manakala bahan-bahan asal yang lain tetap sama. Nak guna daging biasa pun boleh tapi saya guna batang pinang , cepat lembutnya sikit. Walaupun penyediaannya jauh beza dengan rendang tapi rupa dan rasa mirip sekali rendang. Makin diperangatkan makin warna bertukar kehitaman.

Setakat hari ini House of SSK dah post 3-4 empat resipi cara mudah yang boleh jadi alternatif kepada rendang.


SAMBAL DAGING
by House of SSK

BAHAN A :
  • 500 gm Daging Batang Pinang  |  hiris nipis
  • 10 sdb Cili Kisar
  • 2 - 3 batang Serai  |  dititik
  • 2 sdb Serbuk Ketumbar
  • 2 sdb Serbuk Jintan Manis
  • 1/2 cwn Sos Tomato
  • 4 sdb Bawang Goreng
  • Gula Perang
  • Garam
  • Air secukupnya
  • Minyak Masak untuk menumis
BAHAN B ~ kisar :
  • 4 biji Cili Api
  • 1/2 labu Bawang Merah Besar
  • 6 ulas Bawang Putih
  • 2 hiris Halia
  • 1 inci Lengkuas


CARA PENYEDIAAN :
❀  Panaskan minyak dalam kuali  (minyak biar lebih supaya rempah  &  cili masak dengan sempurna)
❀  Tumis Bahan (B) sehingga wangi
❀  Masukkan serai , cili kisar , serbuk ketumbar dan jintan manis
❀  Bila tumisan sudah nampak sedikit pecah minyak , masukkan sedikit dahulu gula perang dan garam  (kalau kering tambah sedikit air)... teruskan menumis sampai pecah minyak
❀  Baru masukkan daging , gorengkan sehingga rata untuk beberapa minit
❀  Masukkan 2 cawan air dan sos tomato , kacau dan biar hingga daging empuk dan pecah minyak lagi... kalau daging masih tak empuk tambah lagi air
❀  Bila daging dah empuk masukkan bawang goreng dan masak sehingga sambal kering atau kepekatan yang diingini serta terbit minyak di permukaan
❀  Seimbangkan rasa garam dan gula
❀  Kacau rata dan siap





0 sweet comments: