1
AYAM KICAP KERISIK BEREMPAH


Tak rancang pun nak masak ini. Bila tengok bahan-bahan senang semua ada ON je. Nak bagi lagi meriah saya masukkan sekali kentang dengan tomato. Dah jadi kebiasaan pun kalau masak kicap ayam memang bubuh dua dua tu... sedap buat ratah ratah. Kerisik jadikan masakan ini rasa yang berbeza , lebih wangi , beraroma dan membangkitkan selera...

AYAM KICAP KERISIK BEREMPAH
by House of SSK
source : Dayang Jack_DapurKu Sayang

BAHAN A :
  • 1 ekor Ayam Sederhana  |  potong ikut suka  &  cuci bersih
  • 1 sdm Biji Lada Hitam  |  tumbuk   
  • 1 sdm Cili Kisar
  • 2 sdm Kicap Pekat
  • 2 sdm Kicap Manis atau secukupnya
  • 3 sdm Kerisik
  • Sedikit Hirisan Daun Sup
  • Sedikit Air Asam Jawa
  • Rempah 4 sekawan  (kayu manis , cengkih , bunga lawang , buah pelaga)
  • Sedikit Madu / Gula
  • Garam
BAHAN B ~ kisar :
  • 5 ulas Bawang Merah
  • 1 labu Bawang Besar 
  • 2 ulas Bawang Putih
  • 1 inci Halia
  • 1/2 inci Lengkuas
  • 1 batang Serai

CARA PENYEDIAAN :

❀  Lumur ayam dengan garam dan kunyit  &  goreng 1/2 masak
❀  Gaulkan ayam yang sudah digoreng bersama lada hitam dan 1 sudu makan kicap pekat
❀  Perapkan sebentar selama 1/2 jam
❀  Panaskan minyak , tumis rempah 4 sekawan dan Bahan (B) hingga wangi
❀  Masukkan cili kisar , tumis lagi hingga pecah minyak
❀  Masukkan kicap pekat , kacau sebati
❀  Masukkan ayam dan kerisik , gaul rata-rata
❀  Masukkan air secukupnya , kacau dan biarkan ia mendidih seketika
❀  Masukkan pula kicap manis , garam , gula / madu dan air asam jawa
❀  Akhir sekali masukkan daun sup
❀  Setelah kuahnya kelihatan pekat , tutupkan api
❀  Hidangkan panas-panas bersama nasi putih , nasi beriani , nasi serai , nasi tomato dan sebagainya. Sedap!


Catatan HoSSK :
# madu / gula... madu

# air asam jawa... jus limau kasturi , masukkan akhir sekali
# ubi kentang (dipotong baji & goreng)
# tomato ceri



Semalam petang ada free. Apalagi macam biasa masuk lab main masak masak buat ujikaji sikit. Jangan tak tau chef pun ada lab juga... hangpa ingat scientist ja ka ada lab... hehe. Lepas dicampur segala... main main warna... ini result dia. Buat masa ini biarlah rahsia. Sampai bila rahsia , tak tau lagi. Tepek gambar ja dulu jamu mata... :)





1 sweet comments:

lia ummiirfan said...

Sedapnyaaa. Meleleh dah ailio sampai ke pusat. Hehe.