0
DAGING SERAI


Lauk gandingan Nasi Lemak Hijau Pandan di posting sebelum ini. Mungkin pada orang lain tak pelik tapi pada saya pelik sebab penggunaan serai yang begitu banyak. Dan sebab pelik lah saya makin mahu mencuba. Mulanya terkejut juga tengok banyak nyer serai nak kena hiris... sambil hiris hati dok kata , masak rendang sekilo daging pun tak ada la serai macam ni punya banyak. Selepas hiris , perlu digoreng hingga keperangan. Serai yang tadinya nampak banyak bila dah goreng , kecut dan jadi sikit. Seeloknya serai tu hiris halus halus lagi ya... saya buat ni tak berapa halus. Ia boleh dimasak sampai kering jika mahu. Terpulanglah ikut selera suka yang mana... basah basah ataupun kering. Boleh dimakan dengan nasi , malah dengan roti , lemang , pulut dan macam macam lagi.

DAGING SERAI
by House of SSK

BAHAN A :
  • 1 kg Daging  |  dipotong kecil
  • 50 batang Serai  |  dihiris halus
  • 3 sdb Kicap
  • 3 sdb Madu
  • 3 sdb Gula  
  • 2 keping Asam Gelugur
  • 4 sdb Cili Kering Kisar
  • Sedikit Garam
  • Minyak untuk menumis
BAHAN B ~ dikisar :
  • 2 labu Bawang Merah Besar
  • 5 ulas Bawang Putih
  • 4 cm Halia

CARA PENYEDIAAN :
❀  Perap daging dengan kicap , madu dan gula
❀  Goreng serai yang telah dihiris halus sehingga keperangan. Ketepikan
❀  Masak daging yang telah diperap tadi sehingga daging lembut dan separuh kering. Ketepikan
❀  Tumis Bahan (B) sehingga naik bau
❀  Masukkan cili kisar dan tumis hingga garing
❀  Masukkan garam secukup rasa.
❀  Kemudian masukkan daging tadi dan gaul sehingga sebati
❀  Akhir sekali , masukkan asam gelugur dan hirisan serai yang digoreng
❀  Gaul sebati dan sedia untuk dihidangkan





0 sweet comments: