3
Jemput-Jemput Roti



Assalamualaikum...


Roti berbeli tapi selalu tak habis. Kesian roti tu tersadai tak bermakan. Jadi untuk tak nak membazir saya buatkan lah jemput-jemput atau cucur roti, sarapan pagi tadi. Saya cuma buat separuh daripada resepi tapi berbaloi betul sbb banyak jugak dapatnya. Mana taknya macam-macam tambahan dalam.....ada ayam, udang, jagung.....boleh dikategorikan sebagai menu sarapan yang berkhasiat, sesuai sangat untuk anak-anak yang sedang membesar. My dauhter, Puteri awal-awal dah pesan kalau buat cucur tak nak letak jagung.....tak suka. Jadi untuk separuh adunan saya cuma masukkan sikit jer buat syarat, dalam 2 sudu makan. Kemudian saya siat-siatkan cendawan tiram, masukkan dalam adunan.....cendawan takpe sebab dia memang sukakan cendawan. Kita buatkan pun untuk mereka makan kan.....ikut saja laa. Baru-baru keluar kuali tu, agak rangup tapi bila dah lama sikit.....jadi lembuutt.....memang sedapp. Thanks Bro Rozzan.....



JEMPUT-JEMPUT ROTI
source : Welcome to RSR
sharing : Iza Akma SSK

Bahan-Bahan :
14 keping roti (wholemeal atau plain white bread)-koyak2kan menjadi kepingan kecil
8-10 sudu besar tepung jagung
1 ½ cawan air
½ cawan susu cair
3 biji telur (saiz besar) >iza guna 2 biji jer
80 gm isi ayam (potong dadu kecil2)
80 gm udang sederhana (buang kulit dan cincang kecil)
2 batang cili merah (potong kecil2)-kurangkan jika tak mahu pedas
1 biji bawang besar (dadu halus2)
50 gm jagung (whole kernel corn) >iza guna lebihan jagung rebus
sedikit daun sup/bawang (hiris)
2 sudu teh serbuk lada putih
garam secukup rasa




Cara Penyediaan :
❀  Masukkan roti ke dalam mangkuk yg besar. Tuang air dan susu cair lalu biarkan sebentar supaya air/susu meresap ke dalam roti.  Pastikan kesemua kepingan roti itu telah diresapi air/susu.
❀  Kemudian masukkan telur, isi ayam, udang, cili merah, bawang, jagung dan daun sup/bawang.  Gaul rata-rata. (iza kurangkan jagung dan tambahkan cendawan tiram yg disiat-siat)
❀  Akhir sekali, masukkan garam, lada putih serbuk dan tepung jagung. Gaul lagi sehingga adunan sebati. Jikalau adunan cair, tambahkan sedikit roti atau tepung jagung. (adunan kelihatan cair, agak sukar utk digoreng jadi iza tambahkan sedikit lagi roti & sedikit tepung jagung)
❀  Gorenglah seperti anda menggoreng jemput-jemput biasa.
❀  Hidangkan bersama sos cili yg anda gemari.




3 sweet comments:

Amie said...

sedap ni jemput2 roti buat minum petang.

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Good idea bolehla akak cuba.

Hassan said...

Salam Sejahtera
Blog yang menarik ~~~