0
DAGING DENDENG HITAM MANIS

السّلا م عليکم ورحمةالله وبرکة  |  Salam Sejahtera

Menambah koleksi dendeng.
Part tumbuk sekeping demi sekeping daging cerewet sikit. Tapi jika skip part tumbuk maka tidaklah ia dinamakan dendeng. Dendeng ini saya tak masak kering sangat sebab mahukan basah-basah untuk makan dengan nasi. Ada lebih... petang tu saya hangatkan balik sampai kering untuk makan malam. Lagi diperhangatkan, semakin kering... semakin bertambah sedap. Nak pula bila campuran bahan-bahan rempahnya dah berpadu mesra... lagi terasa sedap. Boleh sajikan bersama apa saja... nasi putih, nasi berperisa, pulut kuning, lemang, ketupat, roti atau ratah begitu pun sedap.



DAGING DENDENG HITAM MANIS
by IzaAkma SSK


BAHAN-BAHAN :
  • 400 gm Daging
  • 15 tangkai Cili Kering, direbus & kisar halus (B)
  • 10 ulas Bawang Merah }
  • 4 ulas Bawang Putih }
  • 2 cm Halia } dikisar halus (A)
  • 1 sudu teh Serbuk Jintan Putih
  • 1 sudu teh Serbuk Jintan Manis
  • 1 sudu teh Serbuk Ketumbar
  • 2 cm Lengkuas, ditumbuk
  • 2 sudu besar Kicap Pekat
  • 2 sudu besar Gula
  • 2 sudu besar Asam Jawa, diambil airnya
  • Garam secukup rasa
  • Sedikit Minyak

CARA PENYEDIAANNYA :
❀ Potong daging, bersihkan dan rebus hingga empuk.
❀ Kemudian asingkan air rebusannya dan ketepikan. Potong daging kecil-kecil.
❀ Menggunakan batu lesung, tumbuk daging sekeping demi sekeping.
❀ Panaskan minyak di dalam kuali.
❀ Tumis bahan kisar (A) bersama serbuk jintan putih, jintan manis, ketumbar dan lengkuas hingga wangi. Kemudian masukkan bahan kisar (B), tumis sehingga pecah minyak.
❀ Masukkan daging serta air rebusannya sekali.
❀ Masukkan kicap pekat. Biarkan sehingga kuah menjadi pekat.
❀ Barulah dimasukkan air asam jawa, gula dan garam. Kacau sebati.
❀ Apabila kuah menjadi pekat, bolehlah diangkat.





0
KURMA TELUR

السّلا م عليکم ورحمةالله وبرکة  |  Salam Sejahtera

Saya tertarik untuk mencuba kurma ni sebab ada sesuatu special yang perlu digali. Ia tidak hanya guna serbuk kurma macam selalu kita masak, tapi ada tambahan lain yang pasti akan menyedapkan lagi rasa. Pernah tengok satu rancangan tv... ada sorang tu... lahai lupa pulak siapa... masak kurma buh kerisik pastu dengan akar ketumbar sekali dia terjunkan... dah masak adoii mengancam sungguh nengok kurma dia... terancam selera...

Itu lah secret dan kreativiti dalam masakan. Bila ditambah dengan bahan semulajadi rasa masakan akan lebih berperisa. Begitu juga dengan kurma ni...


Kuah kurma nampak pekat melekat kan... bersalut habih kat telur dengan kentang. Yang buat ia jadi pekat bukan sebab santan tapi sebab pes. Saya tambah juga kentang... dah terbiasa baik kurma ke kari kentang mesti tak tinggal.

Okaylah... ini saja untuk hari ni. In shaa Allah jumpa esok, Adios...


KURMA TELUR
by IzaAkma SSK
source : Chef Adu Amran



BAHAN-BAHAN :
  • 4-6 biji Telur (direbus, sejukkan, kupas dan goreng)
  • 2 helai Daun Pandan, disimpul
  • 1 liter air
  • Santan secukupnya (drp 1 biji kelapa)
  • Minyak untuk menumis
  • Garam secukup rasa
BAHAN A (Kisar menjadi pes kurma):
  • 5 ulas Bawang Merah
  • 5 ulas Bawang Putih
  • 5 sdb Serbuk Kurma
  • 2 inci Halia
  • 5 biji Cili Besar Hijau, dibuang biji
  • 1 sdb Biji Ketumbar, disangai
  • 1 biji Bawang Besar
  • 100 gm Daun Ketumbar, ambil batangnya sekali
  • Sedikit air untuk mengisar

CARA PENYEDIAANNYA :
❀   Panaskan minyak dalam periuk.
❀   Masukkan bahan (A) dan tumis sehingga rempah kurma masak. Tuangkan air sedikit demi sedikit untuk memastikan tumisan pes tidak hangus.
❀   Masukkan baki air dan daun pandan. Masak hingga didih.
❀   Masukkan santan, garam dan telur rebus yang digoreng tadi dan biarkan merenih sahaja. Angkat dan hidangkan.