0
PARU GORENG LIMAU PURUT BERLADA


13 September 2019, Jumaat

Rindu paru berlada air tangan arwah opah. Suka sangat sedap.
Arwah selalu masak untuk niaga. Tapi sayang waktu hayatnya tak pernah saya tanya resipi cuma tahu makan aje. Pernah sekali dua tengok arwah masak tapi tengok-tengok macam tu jela... tau tau dah siap masak. Jenuh selak buku resipi yang ditinggalkan kot ada tapi tak ada. Sampai sekarang saya boleh ingat lagi akan rasanya. Pergi makan mana-mana kat luar pun masih tak jumpa yang sama. Usahkan sama, mirip pun tak.

Sampai bertemu yang ini. Saya pun cuba mana tau kot sama.

Terubat jugak lah rindu sikit walau tak sepenuhnya.
Yela faham... air tangan lain, ramuan lain, cara lain tentulah tak sama. Tapi kan paru berlada ini pun sedap tau. Rasa pedas, masam manis semua cukup. Makan dengan nasi putih hangat hmmm mau tak cukup sepinggan. Tak cayer... try test tengok caner


PARU GORENG LIMAU PURUT BERLADA
by House of SSK
source : Irni Maizura

BAHAN A :
  • 500 gm Paru | rebus - potong agak-agak nipis - gaul dengan serbuk kunyit+garam - goreng - ketepikan
BAHAN B :
(bawang dengan cili dikisar halus berasingan)
  • 3-4 labu Bawang Merah Besar
  • 5 ulas Bawang Putih
  • 10-15 tangkai Cili Kering | ikut pedas
BAHAN C :
  • 1 batang Serai | titik
  • 4-5 helai Daun Limau Purut
  • 1 keping Asam Gelugur
  • Garam secukup rasa
  • Gula lebihkan sedikit

CARA PENYEDIAAN :
❀  Panaskan minyak (lebihkan minyak untuk menumis)
❀  Tumis bawang merah dan bawang putih kisar hingga wangi
❀  Masukkan cili kisar, tumis hingga pecah minyak
❀  Masukkan paru, garam, gula, asam gelugur dan daun limau purut. Gaul-gaulkan sehingga mesra
❀  Sesuaikan rasa. Pastikan lebihkan sedikit gula seperti bersira tapi janganlah manis sangat





0
KACA MATA EGO vs CINTA


Kalau orang buat jahat pada kita, dan kita sakit hati, itu kerana kita melihat dengan kaca mata Ego.

Kalau kita melihat dengan kaca mata Cinta, yang terlihat adalah lebih tinggi, iaitu Tuhan sedang beraksi melalui orang tersebut.

Kalau di hayati, dada jadi lapang dan ikhlas, tidak sakit hati lagi.

Dengan berlapang dada dan ikhlas itu, kita juga akan dibalas dengan cinta, iaitu anugerah berlipat ganda. Selalunya begitu.

Hal yang sama terjadi apabila kita berbuat baik.

Kalau kita pandang dengan kaca mata Ego, kita melihat bahawa kita lah yang berbuat baik.

Lalu muncul di hati kita rasa bangga dan merasa lebih baik dari orang lain. Perasaan ini menghapuskan pahala kebaikan.

Tapi kalau kita melihat dengan kaca mata Cinta, kita akan sedar bahawa diri kita tidak lebih dari sekadar medium di mana Tuhan beraksi menyampaikan kebaikanNya kepada orang lain.

Hasilnya timbul ikhlas.
Dan dari ikhlas inilah rahmat berganda kita terima.

Selalunya begitu. Kalau tidak begitu, boleh jadi kita belum ikhlas


... Love no Limit ...
- Master Umar Paranorms



12 September 2019, Khamis

Selagi ada ego, semua tak menjadi. Yang manis jadi tawar, yang indah jadi hambar, puji jadi keji. Bila ada kanta ego di hati, kanta cinta akan menjauhi.

Cinta diundang oleh nur yang ada di hati. Nur itu tidak akan ada selagi ego beraja di jiwa.
Dalam pertelagahan, hanya dengan nur, perdamaian mudah menjelma semula. Tiada dendam berpanjangan. Sebab masam cuma sebentar dan pahit hanya sedikit. Ibarat ada gelombang tapi segera kembali tenang

Buanglah kerikil ego yang menghalangi. Sebab ego hanya membina tembok pemisah.

Bisikkan selalu di hati, bahwa Allah selalu mencintai orang yang merendah diri dan membenci orang yang meninggi diri.

Segemuk-gemuk ikan pasti ada tulangnya. Sekurus-kurus ikan pasti ada daging. Carilah kebaikan dalam diri semua orang.

Jadilah seperti hujan. Titisannya ikhlas memberi kebaikan kepada seluruh isi bumi.




0
LEMAK TAUCU IKAN TENGGIRI TAUHU GORENG

12 September 2019, Khamis

Hari ini nak share satu resipi daripada chef seberang tambak nun.

Beberapa tahun lepas tengok chef tayang masak taucu ni begitu menyelerakan tak fikir panjang terus kiv. Nak buat jap jap tu tak cukup bahan. Bagi saya kalau nak cuba sesuatu yang baru untuk pertama kali sebolehnya biarlah cukup semua bahan. Baru kita tahu dan dapat nilai rasa yang sebenar. Kali kedua ketiga boleh lah adjust ikut selera sendiri pula kalau nak.


Selepas percubaan yang pertama itulah membawa kepada kedua ketiga keempat dan asal teringin. Tak ingat berapa kali yang pasti dah banyak kali.
Rasanya lain tau daripada masak taucu biasa. Yang ini dia punya rasa lagi special campur sayur semua. Daripada cuba-cubaan, sekarang dah jadi feberet keluarga.
Secukup rasa dan sungguh sedap!

LEMAK TAUCU IKAN TENGGIRI TAUHU GORENG
by House of SSK
source : Chef Joha Hassan

BAHAN A :
  • 3 keping Ikan Tenggiri | bersihkan - gaul dengan serbuk kunyit + serbuk cili + garam - goreng - ketepikan
  • 3-4 keping Tauhu | potong segitiga kecil - goreng - ketepikan
BAHAN B :
  • 1/2 inci Lengkuas | hiris/titik saja
  • 1 labu Bawang Besar | hiris
  • 10 ulas Bawang Merah | hiris
  • 1 inci Halia | hiris
  • 4 ulas Bawang Putih | hiris
  • 1 biji Cili Merah | hiris
  • 1 biji Cili Hijau | hiris
  • 2 batang Serai | hiris
  • 3 sdb Cili Kisar
  • 100 gm Kacang Buncis | potong serong
  • 3 sdb Santan Pekat
  • 1/2 mangkuk Air Asam Jawa
  • 2 sdb Taucu | bilas supaya tak masin sangat - lenyek sedikit
  • Gula secukup rasa
  • Garam jika perlu
  • 1 kiub Ikan Bilis
  • Minyak Masak untuk menumis

CARA PENYEDIAAN :
❀  Panaskan minyak dalam kuali besar
❀  Masuk bahan-bahan hiris serai, halia, bawang besar, bawang merah, lengkuas, cili hiris & cili kisar. Tumis hingga naik bau
❀  Tuangkan air asam, taucu, santan, sedikit air (jika perlu) dan kiub ikan bilis. Masukkan garam dan gula secukup rasa
❀  Rasa kuahnya (masam, masin, lemak dan manis)
❀  Bila mendidih masukkan ikan dan tauhu yang digoreng tadi. Gaul rata
❀  Kemudian masukkan sayur buncis, gaul dan tutup kuali sebentar
❀  Rasa kuahnya sekali lagi mengikut citarasa. Kuah mesti pedas, lemak dan masam manis
❀  Sajikan panas-panas bersama nasi putih