0
BAHULU TOASTER

Selalunya jumpa resipi bahulu di internet ataupun fb berkira-kira nak buat paling habis pun baca pastu simpan
Pjj bahulu pun sama , simpan...
Tapi lain pula hari ini... terus ringan otot-otot tangan nak membahulu lepas jumpa di feed fb pagi tadi
Dulu pernah buat pancake guna sandwich toaster , kali ni cuba bahulu pula
Hasilnya not bad... menjadi... sangat gebu , lembut & halus
Sambil layan cerita hindustan sambil layan bahulu... tak sedar berkeping-keping habis



BAHULU TOASTER
by IzaAkma SSK


BAHAN-BAHAN:
  • 4 biji Telur A
  • 1 cwn Gula Kastor  (180gm)
  • 1 sdt Esen Vanila
  • 1 1/4 cwn Tepung Gandum  (125gm)

CARA PENYEDIAAN :
❀  Mixer telur + gula hingga kembang
❀  Masukkan esen vanila dan mixer lagi hingga kembang dan pekat
❀  Masukkan tepung & kaupbalik sampai sebati
❀  Panaskan toaster sebentar
❀  Griskan toaster dengan sedikit minyak dan isikan adunan
❀  Tutup toaster dan hidupkan suis
❀  Bila dah masak lampu toaster akan padam dan bolehlah keluarkan
❀  Ulangi proses yang sama sehingga adunan habis digunakan


Note :  Dalam bracket & cara penyediaan adalah mengikut timbangan & cara iza





0
CUCUR NASI LEMAK MANIS

Dalam tak sihat tak sihat pagi tadi bangun tetiba je tekak teringin nak makan cucur manis... kelapa parut pun ada... boleh la bancuh sat
Dah banyak kali buat tapi tengok balik baru perasan tak dak pun entri cucur ni kat sini
Makanya hari ni kami tepek la naa...
Masa mula-mula buat dulu lagi dah berkenan dah rasa dia...
Rasanya hampir hampir sama macam cucur lemak manis adabi dalam pek tu
Sejak jumpa resipi ni dah tak beli dah tepung instant tu... yang homemade ini lagi sedapp


CUCUR NASI LEMAK MANIS
by IzaAkma SSK
source : Yatiememories


BAHAN-BAHAN:
  • 2 cwn Nasi Sejuk *
  • 2 cwn Air *
  • 1/2 cwn Gula Pasir *
  • 1 1/2 cwn Kelapa Parut Putih *
  • Secubit Garam *
  • 2 1/2 cwn Tepung Gandum
  • Minyak untuk menggoreng

CARA PENYEDIAAN :
❀  Kisar halus bahan bertanda *
❀  Tuangkan ke dalam bekas yang berisi tepung gandum
❀  Gaul sebati dan biarkan sebentar
❀  Panaskan minyak
❀  Goreng adunan cucur hingga kekuningan atau sehingga masak
❀  Angkat & tos


Kalau nak cucur cantik bulat bulat jemputkan adunan guna jari yang dibasahkan sikit dengan air
Yang ni saya guna hujung sudu je yang direndamkan dulu dalam minyak panas... hilang bulat jadinya
Tak kisah la... bulat ke tak bulat rasa tetap sama
Sesuai dimakan bila bila masa... mengenyangkan kerana ada nasi