0
UDANG RENDANG PERAK

Beralih angin merendang udang pula...
Rendang tu boleh je cicah dengan roti... tak pun ratah gitu pun sedap... tapi nak juga masak yang lain at least bila hidang tu tak la satu dia je kan... sedap juga la mata memandang tengok ada dua tiga lagi yang lain

UDANG RENDANG PERAK

AYAM MASAK ROSE

NASI PANDAN SUSU


Selalunya masakan rendang Perak semua bahan kisarnya dilebur terus dalam kuali... tak ada tumis-tumis... tapi rendang udang ini ditumis dulu dan bahan-bahan lain adalah sama
Penggunaan bawang merah yang banyak memang perlu untuk masakan rendang... bukan saja rendang perak malah rendang negeri lain juga
Begitu juga santan... bukan santan kotak , bukan santan cair tapi santan fresh pekat atau dipanggil pati santan
Lebih bagus dimasukkan sekali daun limau purut samada dikoyak-koyakkan atau dihiris halus supaya rendang lebih beraroma... tapi kalau tak ada cukup sekadar daun kunyit kerana daun kunyit tak boleh tidak wajib ada dalam rendang


UDANG RENDANG PERAK
by IzaAkma SSK


BAHAN A :
  • 300 gm Udang Segar Saiz Besar
  • 4 batang Serai  |  ketuk
  • 2 helai Daun Kunyit  |  hiris halus
  • 500 gm Pati Santan
  • 4 sdb Kerisik
  • 2 keping Asam Gelugor
  • 1 sdb Gula Merah / secukup rasa
  • Garam secukup rasa
  • Minyak masak secukupnya untuk menumis
BAHAN B (Kisar) :
  • 8 biji Cili Merah *
  • 8 biji Cili Padi Merah *  |  * ikut pedas
  • 2 labu Bawang Merah Besar
  • 8 ulas Bawang Merah
  • 5 ulas Bawang Putih
  • 1 inci Halia
  • 1 inci Lengkuas
  • 1 inci Kunyit Hidup

CARA PENYEDIAAN :
❀  Panaskan minyak dalam kuali
❀  Masuk bahan B , tumis hingga pecah minyak
❀  Masuk pati santan , asam gelugor , gula merah  &  garam secukup rasa
❀  Masak hingga pekat dan terbit minyak
❀  Masuk udang dan kacau hingga masak
❀  Masuk kerisik dengan daun kunyit
❀  Masak dengan api sederhana hingga kering

Resipi Nasi Pandan Susu dah share sebelum ni... boleh cari ya

Ayam Masak Rose ikut style Eira Syazira dalam Ketuk-Ketuk Ramadan yang menurutnya Penang mari... lebih kurang macam ayam masak merah... ayam tak digoreng tapi diperap dengan bawang , cili , serbuk kari , buah tomato dan menggunakan daun pudina




0
ACAR IKAN MASIN

Salah satu acar yang ramai dok cari waktu bulan puasa sebagai pembuka selera
Tak terhad bulan puasa saja... bulan tak puasa pun boleh juga layan terutama bila kurang selera makan

Saya buat separuh daripada resipi di bawah , tambah sikit kismis dengan aprikot kering
Selain ada rasa rempah dan masin-masin ada juga rasa masam-masam manis
Cuma kurang warna... cili padi tak ada... kalau ada , nampak serinya sikit
Tapi tak apa tak ada cili pun rasa tetap ummpph...



ACAR IKAN MASIN
by IzaAkma SSK
source  :  Delihayat Kitchen


BAHAN A :
  • 300 gm Isi Ikan Masin Kurau / Talang / Yu
  • 20 biji Bawang Merah Kecil  (5 darinya dihiris)
  • 20 ulas Bawang Putih  (5 darinya dihiris)
  • 2 inci Halia  (dipotong jejari)
  • 20 biji Cili Padi Kampung  (kalau nak pedas , tambah lagi)
  • 3 sdb Cuka Makan
  • 1/2 keping Gula Melaka
  • 3 sdb Gula Pasir / secukup rasa
  • Garam secukup rasa  (tak perlu banyak... ikan dah masin)
  • 2 senduk Minyak untuk menumis
  • 1/4 cwn Air
BAHAN B (Kisar) :
  • 20 tangkai Cili Kering  (basuh  &  sangai dengan sedikit minyak)
  • 5 biji Bawang Merah
  • 5 ulas Bawang Putih
  • 1 inci Halia
BAHAN C ~ Rempah (Disangai Terlebih Dahulu) :
  • 2 sdt Ketumbar Biji
  • 2 sdt Jintan Manis
  • 2 sdt Jintan Putih
  • 1 sdt Halba

CARA PENYEDIAAN :
❀  Isi ikan masin dihiris kecil , cuci dan rendam sekurang-kurangnya 1 jam
❀  Tukar air rendaman  (3 kali tukar)
❀  Toskan dan biar kering sekejap
❀  Goreng hingga kekuningan dengan api sederhana
❀  Angkat dan toskan
❀  Goreng cili padi hingga sedikit garing , asingkan
❀  Goreng sebentar  (sekejap jer)  bawang putih dan bawang merah dalam bahan A , ketepikan
❀  Kisar bahan B hingga halus
❀  Masukkan bahan C yang telah disangai dan kisar lagi
❀  Panaskan minyak , tumis hirisan bawang merah , bawang putih dan halia... biar hingga naik bau
❀  Masukkan bahan kisar dan masak hingga garing
❀  Masukkan air , renehkan dengan api api kecil sahaja
❀  Masukkan gula melaka , gula pasir dan cuka makan
❀  Kacau rata dan perasakan dengan garam
❀  Kacau dan masukkan semua bahan yang telah digoreng... ikan masin , bawang merah , bawang putih , cili padi dan gaul rata
❀  Tuang air , kacau dan kecilkan api
❀  Terus masak hingga pekat dan tambah perasa ,  gula jika perlu