0
KEK SARANG SEMUT


18 Oktober 2019, Jumaat

Kek sarang semut yang saya cuba dua tahun lalu. Nak dijadikan cerita waktu tu teringin sesangat nak buat selepas bertandang rumah sedara. Selain dijamu makan tengahari, tuan rumah juga jamu kek sarang semut yang lembut sangat sedap. Nak makan banyak segan pula. Nak tanya resipi lagi segan. Balik rumah macam-macam sumber dicari, semua versi perap. Part perap memerap yang malas, lama nak tunggu. Masa tu versi tak perap macam tak ada... hampir kebanyakan suruh perap nak bagi cantik bersarang. Last jumpa resipi ini... perap boleh tak perap boleh, pastu nak kukus ke bakar suka hati. Apalagi laju jela buat. Saya tak perap dan pilih untuk kukus. Yesss... dapat juga buat kek sarang semut yang lembutt, sedapp dan manis pun sedang elok. Cuma sarangnya macam kurang meriah. Nantilah bila-bila 'R' datang nak cuba lagi sampai dapat... biar penuh dengan sarang.


KEK SARANG SEMUT
by House of SSK
source : Fb Ida Shahida

BAHAN A :
  • 1 cwn Gula Pasir
  • 1 cwn Air Panas
  • 3 sdb Butter

❀  Goreng gula dengan api sederhana sampai cair dan warna perang yang cantik
❀  Masukkan air panas perlahan-lahan, biar gula larut
❀  Padam api dan terus masukkan butter, kacau sampai butter cair
❀  Ketepikan


BAHAN B :
  • 4 biji Telur
  • 3/4 cwn Susu Pekat Manis
  • 1 cwn Tepung Gandum
  • 2 sdt Soda Bikarbonat
  • 1 sdt Eseb Vanila

❀  Mixer telur sampai kembang
❀  Masukkan susu pekat dan mixer hingga rata
❀  Masukkan tepung dan soda yang diayak terlebih dahulu diikuti esen vanila, kaupbalik sebati
❀  Akhir sekali masukkan gula hangus tadi, kacau dan sebatikan
❀  Sediakan loyang, sapu sedikit butter keseluruhan loyang. Alas dengan baking paper seluruh atau bahagian dasar sahaja. Sapukan butter atas baking paper
❀  Tuangkan adunan ke dalam loyang
❀  Bakar pada suhu 180C selama 40 minit atau sehingga masak dalam oven yang telah dipanaskan terlebih dahulu



Panduan & Tips by Ida Shahida :

- Resipi boleh dibakar terus tanpa perlu diperap. Tetap sedap cuma kejadian sarangnya kurang cantik

- Jika nak perap, perap selama 3-4 jam dalam bekas bertutup rapat untuk mendapatkan sarang yang cantik. Sepanjang proses pemerapan tidak boleh sesekali dibuka atau sekejap buka sekejap tutup. Selepas diperap kacau dulu sekejap dengan senduk kayu/spatula sekadar untuk sebatikan adunan baru pindahkan ke dalam loyang

- Boleh dikukus ataupun dibakar. Jika dikukus, selama 50-60 minit atau bakar selama 40 minit 180C

- Warna kek bergantung pada warna gula hangus yang dimasak. 
Masa proses memasak gula hangus, sentiasa dikacau sampai menjadi karamel/warna perang. Cuma gula jangan terlebih hangus nanti kek akan rasa pahit.

- Telur jangan di mixer terlalu lama kerana akan mengeringkan kek. Mixer sekadar berbuih anggaran 2-3 minit sahaja

- Semasa masuk susu dan tepung, kacaukan sekejap saja. Ini akan membuatkan kek jadi lembap dan lembut

- Sekiranya dikukus, tutup loyang dengan aluminium foil berbanding balut dengan kain supaya kek lebih cantik. Caranya, mesti tinggikan sedikit foil daripada tinggi loyang supaya apabila dikukus kek dapat naik dengan sempurna dan permukaan kek tidak menyentuh foil. Sekiranya dibakar, tak perlu ditutup dengan foil


- Kukus dengan api kuat dari mula sampai selesai dan jangan dibuka kukusan sehinggalah cukup tempoh masa mengukus

- Untuk dapatkan potongan yang cantik dan berlubang, belah kek di tengah dan tengok arah urat. Kemudian potong kek secara melintang urat.





0
SAMBAL TEMPOYAK PUCUK UBI


17 Oktober 2019, Khamis

Hidangan tradisional yang enak. Kalau bulan puasa berbuka nasi sangat dicari-cari buat tambah selera. Biasa orang buat campur macam-macam jenis sayur kampung. Tapi saya buat yang senang jumpa depan mata je. Tempoyak pula saya campur... separuh tempoyak biasa, separuh tempoyak ready made jenama Vias. Boleh tahan sedap juga Tempoyak Vias ni.
Masak gini kuah kena pekat dan sayur betul-betul lembut baru sedap. Santan kena segar, sayuran kena segar baru dapat rasa lemak-lemak manis yang asli dan aroma yang fresh. Hidangan ini lebih sedap dimakan sehari selepas dimasak.


SAMBAL TEMPOYAK PUCUK UBI
by House of SSK

BAHAN A :
  • 200 gm Tempoyak
  • 250 gm Santan Pekat Segar | asingkan 50 gm untuk dimasukkan akhir
  • 1/2 kiub Pati Ikan Bilis
  • 1/2 cwn Air | jika perlu
  • Sedikit Terung Pipit
BAHAN B (tumbuk) :
  • 1.5 inci Kunyit Hidup
  • 12 biji Cili Padi
  • Garam
BAHAN C (dihiris) :
  • 5 ulas Bawang Merah
  • 2 ulas Bawang Putih
  • 100 gm Isi Petai
  • 2 batang Serai
  • 1 biji Cili Merah
  • 250 gm Daun Pucuk Ubi
  • 2 helai Daun Kunyit

CARA PENYEDIAAN :
❀  Masukkan Bahan (B), tempoyak, santan dan kiub ikan bilis ke dalam periuk. Didihkan di atas api sederhana sambil dikacau perlahan-lahan
❀  Masukkan terung pipit. Renihkan selama 5-10 minit dan kacau lagi
❀  Tambah hirisan bawang merah, bawang putih, serai, petai, cili merah dan kacau biar rata
❀  Masukkan hirisan daun pucuk ubi, daun kunyit dan kacau.
❀  Setelah semua sayur dah lembut, masukkan santan yang diasingkan tadi, kacau rata
❀  Rasakan garamnya. Jika sudah cukup rasa boleh padamkan api





0
WAKTU KIAN SINGKAT


15 Oktober 2019, Selasa

Suatu hari aku terbangun dan menyedari bahawa aku tak bisa menyentuh hari kelmarin. Lalu mengapa aku membiarkannya menyentuh ku?

Hidup ini semakin singkat dan tidak pasti. Aku mahupun sesiapa tidak pernah tahu bila giliran nama akan dipanggil. Setiap pagi terbuka mata ku awali hari dengan Bismillah, akhiri dengan Alhamdulillah. Dan di kesempatan nadi masih berdenyut, senyum dan ucapkan Subhanallah.

Waktu kian mendekat. Bersisa entah sampai bila. Justeru usah sia-siakan dengan melihat kembali apa yang telah hilang dari hidup. Tetapi aturkan langkah maju terus kerana hidup ini bukan untuk dilalui dengan mundur ke belakang. Segala sesuatu di dunia ini bergerak ke depan, bersiap untuk memulai musim yang baru, dan seharusnya aku juga begitu.

Waktu milik Maha Pencipta yang dipinjamkan ini sungguh tak ternilai harga. Ku tak bisa memilikinya, tapi bisa menggunakannya. Ku tak bisa menyimpannya, tapi bisa membelanjakannya. Namun sekali aku kehilangannya, maka tak akan pernah bisa mendapatkannya kembali. 


Sesungguhnya kehidupan manusia adalah kumpulan dari waktu. Sesaat masa berlalu, sesaat usia berkurang. Hari kelmarin tak bisa terulang, hari ini harus dimanfaatkan sebaik mungkin, serta hari esok yang tak seorang pun tahu.

"Masa itu ibarat mata pedang. Sekiranya leka maka mata pedang itu yang akan memenggal kita"

“Demi masa. Sesungguhnya manusia itu benar-benar berada dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh dan saling menasihati supaya mentaati kebenaran dan saling menasihati supaya menetapi kesabaran.” (Surah al-Asr 103:1-3)