1
SALAM MAAL HIJRAH 1434H...


.... السلام عليكم


Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT yang telah memanjangkan usia kita untuk mengabdikan diri kepada-NYA semata-mata. Selawat dan Salam ke atas Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW yang membawa rahmat kepada sekalian alam.

Tahun Hijrah 1434H akan  tiba lagi menemui kita dan tahun 1433H bakal meninggalkan kita. Ini bererti jarak masa hijrah Nabi Muhammad SAW dari Mekah ke Madinah sehingga kini 1434 tahun dengan kita.

Bersama kita panjatkan kesyukuran ke hadrat Allah SWT kerana di atas taufik dan hidayah-Nya dapat kita menyambut Maal Hijrah 1434H bersamaan 2012M pada tahun ini dalam suasana kesederhanaan dan penuh kerahmatan dengan tema tahun ini  "WASATIYYAH TONGGAK KESATUAN UMMAH".


Satu Muharram Detik Permulaan
Perkiraan Tahun Islam Hijrah
Perpindahan Nabi dan Umat Islam
Dari Kota Makkah ke Kota Madinah

Atas Keyakinan dan Iman Yang Teguh
Kaum Muhajirin dan Ansar Bersatu
Rela Berkorban Harta dan Nyawa
Demi Menegakkan Islam Tercinta

Hijrah Itu Pengorbanan
Hijrah Itu Perjuangan
Hijrah Itu Persaudaraan
Hijrah Membentuk Perpaduan

Oleh Itu Mari Semua
Kita Sambut Maal Hijrah
Tingkatkan Semangat Tegakkan Syiar Islam
Untuk Sepanjang Zaman

(Lirik Lagu Maal Hijrah 1 Muharram)





Perlu diingati, sambutan Ma’al Hijrah sebenarnya merupakan kesinambungan untuk umat Islam bukan hanya dalam memperingati hijrah Rasulullah SAW dari Kota Mekah ke Kota Madinah malah ianya bagi menghayati maksud hijrah itu sendiri. Seperti mana kita semua sedia maklum, hijrah itu bermaksud perpindahan tetapi hijrah juga membawa maksud perubahan kepada suatu perkara di luar kelaziman dan membawa ke arah impak yang lebih besar dan membawa kebaikan kepada semua.

Peristiwa Hijrah yang berlaku kepada Rasulullah SAW membawa satu perubahan yang sangat besar ke atas Umat Islam serta Agama Islam dengan memasuki era baru dalam perkembangannya.

Walaupun perintah berhijrah telah tamat sebagaimana hadis Nabi SAW yang bermaksud : "Tidak ada lagi hijriah selepas berlakunya pembukaan Kota Mekah, yang ada ialah jihad yang bersungguh-sungguh." Namun konsep hijrah secara umumnya masih berterusan.

Hijrah dalam ertikata meninggalkan perbuatan yang buruk kepada yang baik, meninggalkan kufur kepada iman, meninggalkan kezaliman kepada keadilan, meninggalkan perkara yang bertentangan dengan syarak kepada perkara yang tidak bertentangan dengan syarak. Yakni, sesuatu pekerjaan yang kita lakukan kita buat dengan sungguh-sungguh mengharapkan redha Allah SWT dan disertai dengan niat yang baik. Sifat bersungguh-sungguh dan niat yang baik itu adalah sifat jihad. Kesungguhan kita bekerja dan niat yang betul merupakan paksi kepada proses penghijrahan tersebut. Sebagaimana hadis Nabi SAW yang bermaksud : "Orang yang berhijrah itu ialah orang yang meninggalkan segala perkara yang ditegah oleh Allah SWT."

Berhijrah adalah sebahagian daripada melaksanakan misi ketakwaan. Ianya adalah satu perintah yang perlu dilakukan sepanjang masa. Kita mestilah sentiasa berhijrah setiap masa bagi mengharapkan kehidupan lebih baik di dunia dan akhirat. Kita mesti sentiasa berusaha melakukan yang lebih baik dan mengharap rahmat Allah. Konsep hubungan hijrah dan kejayaan mendapat rahmat Allah disebut dalam Surah Al-Baqarah ayat 218 yang bermaksud : "Sesungguhnya orang yang beriman dan berhijrah serta berjihad di jalan Allah (fisabilillah), mereka itulah yang boleh mengharap (mendapat) rahmat dari-Nya.”

Sentiasa bermuhasabah diri samada ketika bekerja ataupun berhubung sesama manusia memandangkan ia adalah satu proses yang berterusan. Ingatlah kegagalan dan kelemahan yang lalu hendaklah diperbaiki sebagai usaha mentransformasikan diri bagi menambah baik segala amalan-amalan kita. Manakala kejayaan yang di kecapi pula perlulah disyukuri sebagai ucapan terima kasih ke atas nikmat yang dikurniakan. Diharapkan segala amalan yang lalu dan akan datang sentiasa diberkati oleh-Nya.



Para shalihin mengajarkan kita untuk berdoa ketika menjelang pergantian tahun.

DOA AKHIR TAHUN :
Dibaca 3x pada akhir waktu Asar atau sebelum masuk waktu Maghrib pada akhir bulan Zulhijjah bersamaan 14hb November 2012. Sesiapa yang membaca doa ini, syaitan berkata: "Kesusahan bagiku dan sia-sia lah pekerjaanku menggoda anak Adam pada setahun ini dan Allah binasakan aku satu saat jua. Dengan sebab membaca doa ini, Allah ampunkan dosanya setahun"




DOA AWAL TAHUN :
Dibaca 3x selepas maghrib pada malam satu Muharram. Sesiapa yang membaca doa ini, syaitan berkata : "Telah amanlah anak Adam ini daripada godaan pada tahun ini kerana Allah telah mewakilkan dua Malaikat memeliharanya daripada fitnah Syaitan".





1 sweet comments:

nurul said...

salam maal hijrah