3
SERIMUKA DURIAN


.... السلام عليكم


Sejak cuti sekolah ni, SSK asyik tenggelam timbul jer kann....(elehh,,tak cuti sekolah pun cam tu jugak....sama aje).  Biasalah tuu....selagi cuti sekolah belum habis, selagi itulah agenda jalan-jalan makan angin belum tamat. Minggu lepas, suami ajak pi cuti lagi....tak jauh mana....pi Lumut jer. Balik dari situ, sibuk pulak buat persiapan beli barang keperluan dan baju sekolah anak-anak. Sampaikan nak update dapur maya ni pun tak dan. Nak buat lagu mana....kenalah dulukan urusan keluarga....kalau tak nanti ada pulak yang merajuk....lagi haru teman dibuatnya....dah la bab pujuk memujuk nih teman fail....hahaha. Ni pun masih rasa macam dibuai-buai lagi nih....rasa lemau nak hadap lappy pun ada....mungkin sebab terlebih sedut angin laut lar kot jadi lemau cam gini ....hihihi.




Sekarang tengah musim durian. Sana-sini jual durian. Teringin pulak rasanya tekak ni nak makan kuih serimuka durian. Cakap pada suami belikan durian. Sebab nak buat kuih aje kan, jadi soh beli durian biasa-biasa jer. Sekali dia beli Musang King sebab katanya dia ngan anak-anak teringin jugak nak makan durian. Iza pun ok jer....lagi lah bagus dapat musang king....dah la isinya tebal, baunya....adoii menusuk ke hidung wangi sungguh.

Resepi ni masuk list dah lama....dari tahun lepas lagi. Bila dah dapat durian, terus cari balik resepi. Masa kuih ni sedang dikukus, semerbak sungguh seisi ruang rumah dengan haruman durian. Dah siap masak, rasa macam nak terus aje potong dan ngap (macam orang mengidam la pulak)....Sabar jer lah. Empat jam menunggu, gumbira rasa hati....hajat kesampaian. Sambil potong sambil ngap. Memang best sangat-sangat kuih serimuka nih. Rasa duriannya power habis....ye lah musang king kan sure sedap. Tambah lagi dengan aroma gula merahnya....paduan rasa yang sungguh menyerlah bagai pinang dibelah-belah.

KUIH SERIMUKA DURIAN
recipe by Chef Asma ~ Majalah RASA Okt 2011
source : Iza Akma SSK


Bahan-Bahan :

Lapisan Bawah :
500 gm beras pulut
300 ml santan pekat
300 ml air
2 sudu teh garam


Lapisan Atas :

Bahan A :
300 gm gula merah (atau boleh digantikan dgn gula melaka)
50 gm gula pasir
500 ml air
2 helai daun pandan ~ disimpul

Bahan B :
150 gm tepung gandum
250 ml santan pekat
1 sudu teh garam

Bahan C :
100 gm isi durian
5 biji telur


Caranya :

Untuk lapisan bawah, rendam beras pulut selama empat jam. Basuh dan toskan.

Kemudian kukus beras pulut tadi bersama santan pekat, air dan garam selama 30 minit.

Apabila sudah masak, pulut ditekan padat ke dalam loyang dan biarkan dalam kukusan sementara menyiapkan untuk lapisan atas.

Untuk menyediakan lapisan atas pula, masak bahan A sehingga gula larut dan tapiskan.

Kemudian satukan bahan B, kacau sehingga sebati dan campurkan bahan A. Tapiskan dan masukkan ke dalam periuk.

Untuk bahan C pula, kisar isi durian bersama telur sehingga hancur dan masukkan ke dalam periuk. Didihkan sehingga naik wap dan tuangkan ke atas lapisan pulut tadi.

Kukus selama 30 minit.


Nak buat satu resepi takut tak terhabis. Jadi iza telah olahkan sikit untuk disesuaikan dengan keluarga iza yang kecil ni....yang mana muat untuk loyang 7inci bulat dengan sedikit penambahan pulut hitam.

Bahan Lapisan Bawah :
200 gm beras pulut
100 gm santan pekat
100 gm air
1 sudu teh garam
5-6 sudu makan pulut hitam siap rebus ~ siram dengan air lalu untuk buangkan kanji  (dimasukkan selepas pulut masak....taburkan secara rawak atas pulut dan gaulkan sehingga pulut hitam itu serata dengan pulut)


Bahan Lapisan Atas :

Bahan A :
140 gm gula merah
20 gm gula pasir
250 gm air
1 helai daun pandan ~ disimpul

Bahan B :
75 gm tepung gandum
125 gm santan pekat
1/2 sudu teh garam

Bahan C :
60 gm isi durian
2 biji telur (medium size)


Cara memasaknya sama seperti di atas.

lapisan pulut dan lapisan kastadnya sama tebal.....
.....enak tak terkata



3 sweet comments:

zila norazila said...

nampak sedap serimuka tue..cantik permukaanye...mesti sedap:)

mama sara nur said...

sejak musim durian dah simpan hajat nk buat serimuka durian he he tp sampai kini blm jadi hu hu
cantiik potongannya

Ayell Nadeera said...

Terliur tengokkk :) . Lepasni mesti cuba ..