3
Cucur Nasi Ikan Bilis


Assalamualaikum...

Pagi tadi bila tengok ada lebihan nasi semalam, teringatkan cucur nasi yang ada di dapur Yatie. Cucur nasi ni dah ramai yang buat...saya pun kali ini dah tiga kali buat. Kalau nak tahu, cucur nasi ini beza sikit dengan cucur-cucur yang biasa tu...sebab cucur ini...rangup di luar...lembut di dalam...walau dah sejuk maintain lembut...memang enak lebih-lebih lagi bila dicicah bersama sos cili. Tapi saya makan begitu je pun dah sedap...Saya tuliskan kat sini pula ya Yatie, senang nak buat rujukan nanti...terima kasiiihh...


CUCUR NASI IKAN BILIS

Bahan-Bahan:
2 cwn nasi
2 cwn air
1 biji bwg besar
2 biji bwg putih
1/2 cwn ikan bilis
2 1/2 cwn tepung gandum
1 biji lada besar, dihiris nipis
daun sup/bawang, di hiris halus
sedikit garam
minyak untuk mengoreng
saya tambahkan sedikit taugeh

    Caranya:
    • Blend nasi bersama air, masukkan sekali bawang putih, ikan bilis (ikan bilis saya tak blend)  dan bawang besar (1/2 saya blend...1/2 lagi saya hiris)...kisar hingga halus.
    • Masukkan tepung gandum ke dlm bekas dan tuangkan bahan2 kisar tadi...gaul sebati.
    • Campurkan semua bahan2 hirisan, garam dan gaul sebati.
    • Panaskan minyak dan goreng adunan cucur hingga masak.
    • Untuk menjemput, boleh gunakan sama ada hujung jari ataupun sudu. Jika gunakan jari..basahkan sedikit dengan air atau jika gunakan sudu...celupkan sudu sebentar ke dalam minyak panas.

      3 sweet comments:

      Deliah's Deli said...

      assalamaualaikum iza..sedappp!!cucur klu letak togeh mg i nyer fav..nyumm :p~

      Yatie said...

      Salam Akma,
      MMng sedapkan cucur nasi ikan bilis ni....tak kisah tambah apa2...yg penting ada nasi, tu yg cucur ni jadi lembut...kan..

      Nieza said...

      saya pun suka cucur ni kak...memang sedap letak toge...kalau kat penang mamak style cucur mesti bubuh toge tu..