8
Apam Pisang Coklat


Sekali tengok macam muffin kan.... tapi sebenarnya apam coklat yang diadunkan bersama pisang. Kuih-kuih bercoklat macam ini memang menjadi favorit anak-anak...
Resepi asal daripada Kak Liza tapi saya olah sikit ikut bahan yang ada. Sebabkan saya ada lebihan pisang satu cawan setengah dan telur yang ada cuma tinggal dua biji....maka saya olahkan menjadi satu setengah adunan dengan tambahan yogurt (guna jenis set yogurt, ya).Hasilnya,  berbaloi....sedap sangat, gebu dan lembap sekali walaupun hingga keesokan ia masih tetap lembut dan moist....Thanks Kak Liza....



APAM PISANG COKLAT


Bahan A:
3 cawan tepung gandum
3 sudu besar serbuk koko
1 1/2 sudu teh soda bikarbonat
1 1/2 sudu teh baking powder
secubit garam



Bahan B:
1 1/2 cawan (300 gm) pisang emas/berangan, dilenyek
1 1/2 cawan minyak jagung
1 cawan gula perang
3-5 sudu teh gula pasir
2 biji (116 gm) telur
60 gm natural set yogurt

Caranya:
  • Ayakkan bahan A bersama terlebih dahulu. Ketepikan.
  • Satukan bahan B dan masukkan ke dalam bahan A...kacau rata.
  • Masukkan dalam acuan kecil. Kukus lebihkurang 20 minit atau sehingga masak.



Pada yang masih keliru yogurt yang mana satu....ini dia....




8 sweet comments:

wana said...

Slm Akma...nampak sedaplah apam ni... teringin nak buat... akk copy resepinya ya....

Zaliedana said...

Slm kenal akak..Food presentation akak nmpak mnarik sngt n delicious..Btw Sy dah follow blog akak..

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Inilah dikatakan HITAM-HITAM sitampuk manis, sungguh pun hitam ku pandang manis, memang sedap apam ni, Kak pun ada perancangan nak buat ni. Guna resipi Iza ya.

ady said...

mmm...sedap nyerrr. kalau coklat2 ni kan anak2 sukalah ni...

http://aniesandyou.blogspot.com said...

syedap nyer..tp ntah bla la nk buat

Nieza said...

sedapnya kak apam ni....nampak pun gebus jer..

Iza Akma said...

Wana,
w'slm...silakan kak Wana..

Zaliedana,
salam kenal juga...ala food presentation akak biasa2 je...mekasih follow SSK

Paty's Kitchen,
aah kak Paty...betul la tu...hitam2 sitampuk manggis...sy pun dah lupa bait2 lagu tu...hehe...boleh kak, silakan..

Ady,
betul tu ady...kalau bab2 coklat nie serahkan pada anak2...gerenti suka..

Anies,
tak pe, nnt angin rajin dah mai...leh la buat...hihi

Iza Akma said...

Nieza,
memang sedap nieza...anak2 akak berulang alik kedapur ambik satu...satu...