4
Cencaru Sumbat Sambal Kantan


Tahukah anda bahawa ikan terbahagi kepada dua kategori berdasarkan kandungan lemak yang dikandungnya. Ikan yang kurang berlemak mengandungi protein lebih tinggi berbanding ikan berlemak dan ia menyimpan lemak di dalam hati. Ikan siakap, kerisi, merah, kerapu dan jenahak di kategorikan sebagai kurang berlemak. Manakala ikan yang tinggi lemak ialah ikan yang menyimpan lemak dalam tisu badan seperti ikan kembung, cencaru, bawal, tenggiri dan selar kuning.
Dalam banyak-banyak ikan dipasaran, ikan cencaru masih boleh dikira murah berbanding jenis-jenis ikan yang lain. Walaupun harganya murah tapi jangan dipandang sebelah mata je tau. Boleh dikatakan ikan cencaru sesuai digunakan dalam hampir semua masakan. Paling istimewa bila nak buat ikan sumbat...ikan cencaru lah yang paling dicari...tak ada cencaru, tak jadilah ikan bersumbat...


Dah lama teringin nak makan ikan sumbat...tapi bila tengok cencaru kecil-kecil...terus cancel. Masa pergi pasar hari tu, memang langkah kanan banyak pula ikan cencaru yang besar-besar...memang jarang jumpa yang besar-besar macam itu...naik geram pula tengok...rembatlah tiga ekor...Besar-besar macam ni memang sedap dibuat ikan sumbat atau ikan belah belakang atau apa saja masakan.


CENCARU SUMBAT SAMBAL KANTAN

2 ekor ikan cencaru
(belahkan belakang, bersihkan, lumur dengan garam dan kunyit)

Bahan A: 
[semua bahan ini digaul sebati]

2 sudu makan cili kisar
6 biji cili merah, ditumbuk/dikisar
1 labu bawang besar, dihiris
1 kuntum bunga kantan, dihiris halus
5 sudu makan kelapa parut
1/2 sudu kecil belacan (telah dibakar)
3 sudu besar air asam jawa
3 sudu kecil gula atau secukupnya
garam secukupnya

Bahan B:

1 labu bawang besar, dihiris
1 sudu besar sos tiram
1 sudu kecil minyak bijan

minyak untuk menggoreng


Caranya:
  • Sumbatkan sambal (bahan A) ke dalam belahan ikan.
  • Panaskan minyak dan goreng ikan hingga garing dengan api yang sederhana. Angkat dan ketepikan.
  • Gunakan baki minyak untuk menumis. Jika banyak keluarkan sedikit. Tumis bawang besar (bahan B) hingga betul-betul garing.
  • Masukkan lebihan sambal dari bahan A tadi dan goreng hingga masak dan garing. Masukkan sos tiram dan minyak bijan. Kacau-kacau dan angkat. Kemudian curahkan atas ikan dan tabur dengan hirisan daun bawang.




4 sweet comments:

Mas said...

cencaru..mas suka ikan ni..
masak sumbat2 memang sedapp kan...

Nieza said...

assalam kak, ni memang my fav ikan ni...suka sgt...nanti nk cuba resepi akak lak..sedapnya!:)

Iza Akma said...

Mas,
oo mas pun suka cencaru ya..tak kisah la sumbat atau masak apa ke memang sedap..

Nieza,
w'salam..my fav too..boleh, silakan nieza

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Salam Iza, cencaru memang penambat selera, belum pernah buat cara ni. Boleh try nanti