3
Roti Naik


Semalam cuti Maulidur Rasul, sempatlah menguli roti. Jadi pagi ini kami bersarapan lah dengan roti naik yang dibuat semalam...langsung sebagai bekalan anak ke sekolah. Walaupun makan seketul tapi cukup mengenyangkan. Teksturnya lembut...rasanya pula bukan sekadar rasa roti tapi seakan-akan rasa kek pun ada juga. Terima kasih Hana berkongsi resepi roti yang sedap ini...minta izin copy ya...


ROTI NAIK


Bahan-Bahan:

400 g tepung roti
100 g tepung Hong Kong
250 ml air
50 g susu tepung
3/4 camca teh bread improver (yg ni resipi asal tak letak)
180 g gula perang (brown sugar)
100 g mentega
11 g yeast segera
1 camca teh esen vanilla
Beberapa titik pewarna kuning


Caranya:
  • Satukan semua bahan-bahan di atas dalam satu bekas besar, kecuali mentega. Uli hingga menjadi doh, masukkan mentega sedikit demi sedikit sambil terus menguli hingga menjadi doh yang kenyal. Bulat-bulatkan doh dan biar 45 minit atau naik. Kaedah lain: Masukkan semua bahan tadi ke dalam breadmaker dan pilih setting untuk "doh". Tekan on dan tunggu hingga siap.
  • Tumbuk doh untuk membuang udara, bahagikan kepada 16 bahagian yang sama besar, bulat-bulatkan doh dan susun dalam tin yang telah disapu dengan sedikit mentega. Tutup dengan kitchen towel bersih dan biar kan 1 jam atau hingga naik.
  • Bakar dalam oven pada suhu 190C selama 15 - 20 minit. Sapu mentega pada permukaan roti sejurus dikeluarkan dari oven. Sejukkan sepenuhnya sebelum dihidang.


Nota:
**Jika tiada tepung hong kong boleh digantikan dengan tepung gandum
**Untuk air, saya ikut seperti Hana...guna susu segar (saya guna susu perisa coklat) dan ditambah dengan sedikit air
**Susu tepung saya gantikan dengan horlicks
**Seperti Hana letak 120 gm gula halus (saya ganti gula perang)
**Pewarna kuning saya tak guna




3 sweet comments:

Nuridah said...

Akma, cantik mengembang roti mu itew...kak nur rasa mcm nak cekup aje..mcm gini kedai roti pun tutup ni...hehe.

Nazrah Bakery & Dunia Kuih said...

Salam Akma..kita pun meroti gak semalam..lama lama memang tutup kedai roti kan..

Mas said...

cantiknya roti..gebu...