4
KEK KUKUS MARMAR


.... السلام عليكم


Alhamdulillah, malam nisfu syaaban yang penuh kemuliaan dan keberkatan telah kita lewati....Syukur. Mudah-mudahan taubat dan segala amal ibadat kita diterima Allah SWT beserta doa pengharapan yang dipohon diperkenan dan dimakbulkan oleh-Nya....InsyaAllah.

Ya ALLAH, Ya Rahman, Ya Rahim, 
Ya Razzaq, Ya Fatah, Ya Syakur, Ya Karim, 
Bantulah aku, pimpinlah aku, 
Agar aku terus berada di landasan-Mu,
Tiada lain mahuku, 
Hanya bersatu menyambut redha-Mu, 
Amin Ya Rabbal Alamin.....




Buat kek ni sebab nak merasmikan trio steamer yang masih kemas berbalut dalam kotak tu. Tak ingat bila beli....kalau tak silap tiga empat tahun lepas kot....beli dari chef Asma....masa tu produk ni baru jer keluar kat pasaran....masih panas lagi. Pasal harga tu tak kisah lah sangat yang penting berbaloi. Dengan steamer ni kerja mengukus jadi lebih mudah selain masa mengukus lebih pendek. Tak ker jimat namanya tu....jimat masa....jimat gas....jimat apa lagi ehh....haaa jimat tenaga sebab tak yah nak susah susah basuh sental periuk kukusan tu kann....heh heh




Apa pun kek ni memang sedap, ringan dan gebu sesangat. Okaylah, bebel panjang berjela pun tak ada faedahnya jugak....jomlah layannn....

KEK KUKUS MARMAR
source : Iza Akma SSK


BAHAN-BAHAN :
  • 250gm tepung naik sendiri
  • 200gm santan (150gm santan kotak + 50gm air)
  • 200gm gula kastor
  • 3 biji telur(B)
  • 1 tsp esen vanilla
  • 1 tbsp ovalet
  • pewarna hijau & pink
CARANYA :

❀   Pukul telur dan ovalet. Bila dah berbuih masukkan gula. Teruskan pukul hingga kembang, pekat dan putih.

❀   Masukkan tepung berselang-seli dengan santan, kaupbalikkan adunan dengan spatula.

❀   Bahagikan kepada beberapa bahagian dan warnakan ikut suka. Iza bahagikan kepada 3; pink + esen strawberi, hijau + esen epal dan plain + esen vanila.

❀   Tuangkan dalam loyang yang dah disapu minyak / butter berselang warna.

❀   Tutupkan loyang dengan foil dan kukus dalam kukusan yang telah betul-betul mendidih. Iza kukus dalam trio steamer selama 40 minit.




4 sweet comments:

laskar pelangi said...

sedap ni dijamu waktu petang...;))

zila norazila said...

cantik btl belang2 camtue..tetarik tgok:)

Nazrah said...

Senangkan pakai trio tu..saya pun suka gunakannya.... cantik je gebu kek tu

Rohah said...

canteknya kak, lembut je kaler dia...gebu nampaknya..