3
AYAM MASAK LEMAK CILI API (Tanpa Santan)



السّلا م عليکم ورحمةالله وبرکة  |
 Salam Sejahtera


Masak lemak cili api adalah masakan trademark Negeri Sembilan. Dengan kuah pekat, rasa pedas merupakan ciri-ciri masakan nogori. Di situlah keistimewaannya. Walau kadangkala kepedasan kuahnya boleh menjuraikan air mata si pemakan namun dek kerana terlalu sedap juraian air mata tidak dihiraukan.....cuma mungkin diselangi dengan tegukan air sejuk bagi meredakan bahang pedas dalam mulut. Bak kata orang, kecil-kecil cili padi. Begitulah umpamanya juga cili padi @ api dalam masakan.....nampak yo kocik lotak sikik pun dah teghaso podeh.....kalau banyak mak aihh mau beghasap tingo dibuek eh.....

My family pun antara penggemar masakan nogoghi. Antaranya masak lemak cili api daging salai, nangka, pucuk ubi, rebung dan banyak lagilah.....tak tersebut kat sini kalau nak sebut satu persatu. Semua tahu masak lemak nogori mahupun masak lemak negeri lain tak sah kalau tak guna banyak santan terutamanya santan pekat sebab dari santan pekat inilah yang timbulkan rasa lemak dan memberi rasa sedap tu.




Maka hari ini bersamaan 10 Ramadhan saya nak kongsikan dengan pengunjung semua dengan masak lemak cili api tanpa santan. Sekali pun tidak bersantan tetapi rasa sedap, enak, lemak dan pekat itu masih tetap ada. Pendek kata siapa-siapa yang merasa mesti tidak menyedari masakan ini tiada santan sebab rasanya sama saja dengan masak lemak bersantan. Yang pastinya sihat daripada kolestrol.




Saya buat half daripada resepi di bawah. Istimewa lainnya masakan ini selain tiada santan, ia dibubuh serbuk buah pala. Harum buah pala inilah yang memberi keunikan aroma dan rasa gulai lemak ayam ini. Resepi ini betul-betul buat saya jatuh cinta pandang pertama. Cuba lah dan rasakan sendiri.....

The best recipe, must be kept!



Resepi LEMAK AYAM CILI API (Tanpa Santan)
by Iza Akma SSK
rcp ~ Chef Joha Hassan



Bahan-Bahan :
1 ekor ayam ~ dipotong 16
2 batang serai ~ dititik
300 ml susu cair / susu rendah lemak
8-10 biji cili api ~ tumbuk kasar
1 kiub ikan bilis
secubit serbuk buah pala
2 helai daun pandan
2 sudu besar minyak untuk menumis

Bahan Tumbuk/Kisar Halus :
4 ulas bawang putih
3 biji buah keras
18 biji gajus
6 biji badam
3 sudu besar bawang besar kisar
1/2 inci halia
1 sudu kecil serbuk kunyit

Hiasan :
Bawang goreng
Sedikit daun ketumbar

** saya tambah 1 biji kentang untuk 1/2 resepi


Caranya :

Kepingan ayam digoreng bersama garam dan kunyit. Ketepikan.
Panaskan minyak dalam periuk. Masukkan rempah yang ditumbuk /kisar dengan 2 batang serai yang dititik serta daun pandan. Bila aroma rempah naik bau, masukkan ayam goreng dan tuangkan susu cair. Masukkan serbuk buah pala dan kacaukan supaya sebati. Biarkan ayam, kecilkan api, dan kacau sekali sekala.
Perasakan garam. Bila kuahnya mendidih, tutupkan api. Biarkan sementara sebelum disaji.
Taburkan bawang goreng dan daun ketumbar sedikit. Sediakan bersama sambal belachan dan nasi putih panas.


** Cara saya : Untuk 1/2 resepi saya guna 1 cwn air + 1/2 cwn susu cair. Masa step masukkan susu dalam cara di atas, saya masukkan air. Bila hampir nak masak baru tuangkan susu kerana jika susu cair dimasukkan awal-awal, kuah akan menjadi terlalu pecah minyak dan tidak cantik.

3 sweet comments:

Gee® said...

Podeh tp menyelerokan...

Ayu said...

Assalam iza, wah lemak cili api yg tidak menggunakan santan..satu kelainan ni..mungkin fungsi gajus dalam bahan2 tu yang kasi lemak
tapi apa2pun anak bujang akak yg 2nd suka lauk lemak cili padi ayam..:)

Anonymous said...

Satu masakan yang enak lagi berkhasiat......:)