0
DENDENG KERANG

Ramai yang menggemari kerang kan. Sesekali boleh jangan selalu. Walau suka macam mana pun kena hadkan pengambilan kerang atau seafood lain kerana kandungan kolestrol yang tinggi terutamanya bagi mereka yang meningkat usia.

Kalau saya ke pasar nampak kerang besar-besar, mata ni geramm aje nengok. Tak beli kang rugi plak sebab jarang jumpa besar-besar. Yang kecik-kecik tak mau layan. Dah la kecik.....dah siap masak lagi tambah kecik.....makan tak rasa apa aihh. Hat besaq-besaq ni nak masak sambai ka rendang, gulai, dendeng semua buleh.

Terjadinya dendeng ni pun sebab langkah kanan jumpa kerang besar-besar. He hee.....


Sedap jugak kerang masak dendeng.....pada tekak saya laa...
Nak tau macam mana rasa dendeng ni. Haaa.....rasanya kan, antara sambal dengan rendang. Boleh bayangkan tak camna rasanya tu. Kalau rasa yang macam saya cakapkan tu tak sampai-sampai dalam bayangan uolls makanya kena cuba ler sendiri dendeng ni. Lagipun tahap sedap itu subjektif.....setiap orang punya citarasa lain-lain.

Kalau nak dendeng basah lembap-lembap cukup kuah sekadar pekat. Tapi kalau suka kering, masakkan lagi hingga kering. Saya suka dendeng yang basah lembap-lembap gitu. Samada nak dendeng lembap atau kering terpulang ikut sesuai selera ya...


DENDENG KERANG
by IzaAkma SSK


BAHAN-BAHAN :
  • 370 gm Isi Kerang
  • 3 sdb Cili Kisar
  • 2 sdb Kelapa Parut Putih
  • 1 cawan Santan (1/2 cwn pati santan + 1/2 cwn Air)
  • 1 sdb Gula Perang
  • 2 sdb Kicap Manis
  • 1 sdb Sos Tiram
  • 1 sdb Sos Tomato
  • 1 biji Limau Kasturi (ambil jus)
  • 1 inci Kulit Kayu Manis
  • 1 helai Daun Pandan (simpul)
  • Garam secukup rasa
  • Minyak secukupnya untuk menumis
BAHAN KISAR :
  • 3 ulas Bawang Merah
  • 1 ulas Bawang Putih
  • 1/2 inci Halia
  • 1/2 inci Lengkuas
  • 1 tangkai Cili Hijau
  • 1 tangkai Cili Merah
  • 5 tangkai Cili Padi (jika suka pedas)
  • 1 batang Serai


CARA PENYEDIAANNYA :

❀  Kelapa parut disangai terlebih dahulu hingga kekuningan dan ketepikan.
❀  Panaskan minyak. Masukkan kayu manis, daun pandan dengan bahan kisar. Tumis hingga naik bau.
❀  Masuk cili kisar, tumis lagi hingga garing dan pecah minyak.
❀  Masuk kelapa parut yang disangai tadi, kacau rata.
❀  Masuk gula, garam, kicap, sos tiram dan sos tomato. Kacau rata dan biarkan mendidih.
❀  Masukkan isi kerang, santan pekat dan jus limau. Kacau rata dan masak sehingga pekat.





0
CHOCOLATE BABY CHIFFON

Tak kisah dari sumber mana dapat resipi, akan kumpul simpan, simpan kumpul.
Sedar tak sedar menimbun dah resipi tak terbuat-buat, aduyaiii...

Malam semalam free tak buat apa sambil-sambil tv tengok kita, kita pun belek balik resipi-resipi lama. Tu yang jumpa semula resipi yang disalin 4 tahun lepas nih. Dapat masa tonton rancangan Selera TV3, oleh Chef Rose. Sebelum ni dah pernah cuba resipi Chef Rose, KARI KETAM KERALA. Kalau ada yang terlepas resipi ketam kerala tu, boleh cari di Menu Index. Rugi tau siapa yang belum try kari ketam tu. Sebab kari dia hmmm.....terangkat sungguh, sedap sangat sampai menjilat jari.

Kali ni kita try Chocolate Baby Chiffon chef pulak...


Dah masak, buka aje penutup pengukus.....woww.....sampai ke telinga senyum. Seronok sesangat sebab menjadi. Punya lah gebu kejadiannya sampai ada tu naik lebih tinggi dari acuan. Tak salah tekaan saya... Baby chiffon ni pun sedap. Tekstur yang halus dan ringan.

Nota Iza :
# santan ~ santan pekat dalam kotak
# tbsp & tsp ~ guna sudu penyukat metrik


CHOCOLATE BABY CHIFFON
by IzaAkma SSK
source : Chef Rose


BAHAN-BAHAN :
  • 3 biji Telur
  • 40 gm Serbuk Koko
  • 210 gm Tepung Gandum
  • 175 gm Gula Perang
  • 50 gm Gula Kastor
  • 1 tsp Ovalette
  • 1 tsp Baking Powder
  • 100 ml Santan
  • 1 cawan atau secukupnya Kelapa Parut Putih
  • 2 tbsp Tepung Jagung
  • Secubit Garam


CARA PENYEDIAANNYA :

❀  Ayak tepung gandum, baking powder dan serbuk koko. Ketepikan.
❀  Mixer telur dengan gula perang dan kastor hingga berbuih. Masukkan ovalette dan mixer lagi sehingga kembang.
❀  Masuk tepung yang telah diayak berselang seli dengan santan sambil dikaupbalik hingga sebati. Ketepikan.
❀  Panaskan kukusan.
❀  Sementara menunggu kukusan mendidih, satukan kelapa parut dengan tepung jagung dan garam dalam sebuah bekas. Gaul rata.
❀  Griskan acuan dengan sedikit minyak. Isikan dasar acuan dengan kelapa parut dan padatkan. Tuangkan adunan ke dalam acuan (acuan jangan diisi penuh sebab kuih akan mengembang bila dikukus)
❀  Kukuskan selama kira-kira 10 minit





0
MASAK LEMAK SIAM

Petikan kata pengenalan SAJI mengenai masakan lemak siam ini.

Masak Lemak Siam paling enak kalau dimasak menggunakan ikan bawal hitam.
Lemak siam tak perlu masukkan sayuran tambahan, cukup dengan buah tomato sahaja.
Menyediakannya juga mudah.
Ia sama seperti masak asam pedas, tetapi hanya ditambah dengan santan.
Asam jawa tidak diguna, tapi diganti dengan asam gelugor.
Kalau sudah jemu dengan lemak cili padi, hari ini ubah selera dengan mencuba masakan ini.


Saya guna ayam menggantikan bawal hitam.
Walaupun lemak siam cukup hanya tomato tak perlu sayuran lain.....
Tapi saya masukkan juga terung panjang selain tomato.
Sebab guna ayam, saya ubah sikit cara masak. Kalau ikan masuk last setelah kuah mendidih.
Tapi ayam perlukan masa untuk empuk. Selepas tumisan cili dah nampak pecah minyak sikit-sikit, masuk ayam.....kacau rata dan tutup kuali/periuk. Lepas ayam empuk dan tumisan pecah minyak, masuk santan dan seterusnya ikut arahan seperti resipi. Masak dengan cara reneh hingga kepekatan kuah yang diingini. Santan saya buh agak-agak tak sampai satu liter sebab ayam pun cuma setengah ekor. Manakala kuantiti bahan-bahan lain sama, tak berubah...


MASAK LEMAK SIAM
by IzaAkma SSK
source : Majalah SAJI/2005


BAHAN-BAHAN :
  • 2 ekor Ikan Bawal Hitam ~ potong 2
  • 20 tangkai Cili Kering ~ kisar
  • 2 tangkai Cili Merah ~ kisar
  • 4 cm Kunyit ~ tumbuk
  • 8 ulas Bawang Merah ~ tumbuk
  • 4 ulas Bawang Putih ~ tumbuk
  • 2 cm Belacan ~ bakar & tumbuk
  • 1 liter Santan
  • 2 keping Asam Gelugor
  • 3 biji Tomato ~ belah 2
  • 2 helai Daun Limau Purut
  • 3 biji Buah Keras ~ tumbuk


CARA PENYEDIAANNYA :

❀  Tumis bahan tumbuk (bawang merah, bawang putih, kunyit & belacan) hingga naik bau. Kemudian masukkan bahan kisar (cili kering & cili merah), tumis lagi hingga pecah minyak.
❀  Tuangkan santan. Masukkan asam gelugor, garam dan sedikit gula, buah keras, tomato dan daun limau.
❀  Bila kuah mendidih masukkan ikan. Biarkan ikan masak.





0
KASWI KELEDEK

Rasa lemak manis daripada keledek menjadikan kuih kaswi ini sungguh sedap.
Sesuai sangat kepada penggemar kuih-muih tradisi kerana rasanya yang menepati citarasa.
Boleh disajikan sebagai sajian pagi mahupun petang.


Saya guna keledek biasa putih tu je dan tambah sikit warna kuning.
Kalau rajin, boleh lah kukus dalam acuan kecil-kecil.
Kalau kemalasan melanda, kukus terus dalam loyang.
Siapa suka kelapa, gaul dengan kelapa.
Tak suka kelapa, makan gitu aje pun dah sedap sebab kaswi ni dah ada santan kat dalam.
Ikut ler sesuai selera yang macam mana yer.....


KASWI KELEDEK
by IzaAkma SSK
source : KakBesah @ MyResipi


BAHAN-BAHAN :
  • 1 cwn Tepung Gandum
  • 1 cwn Tepung Ubi
  • 1 cwn Keledek Merah (setelah direbus empuk) ~ lecek
  • 2  1/3 cwn Santan
  • 3/4 cwn Gula Pasir
  • 1/2 sdt Air Kapur
  • 1/2 sdt Garam
  • Secawan Kelapa Parut Putih + Secubit Garam (untuk salut)


CARA PENYEDIAANNYA :

❀  Mula-mula panaskan kukusan.
❀  Gaul rata semua bahan kecuali bahan salut hingga sebati. Atau boleh kisarkan saja adunan dua tiga kali.
❀  Masukkan adunan ke dalam loyang yang disapu sedikit minyak lalu terus dikukus selama 25-30 minit / hingga masak.
❀  Bila dah sejuk bolehlah potong.
❀  Jika suka kelapa, boleh golek dengan kelapa parut yang sudah bergaul dengan secubit garam.