2
Donut Labu


Labu bukan saja sedap dibuat sayur malah sedap juga dijadikan kuih, kek dan roti....malah yang tengah meletup sekarang ni....apam labu dan donut labu.
Labu pun ada dalam fridge tak berusik lagi, memang beli special untuk buat kuih. Jadinya projek pertama ni saya mulakan dengan donut labu. Resepi saya ambil dari dapur Yatie. Memang sedap donut ni....gebu dan lembut. Terima kasih kepada penyumbang asal resepi dan Yatie, izinkan saya salinkannya di dapur ini pula ya....


DONAT LABU

Bahan-Bahan:
1 cawan isi labu kuning yang telah direbus
1 ½ cawan air suam
¼ cawan susu pekat manis
1/3 cawan minyak masak
1 biji telur (yatie tambah telur)
*saya gantikan telur dengan 50 gm 'nestle natural set yogurt'
2 sudu besar gula
2 sudu kecil yis mauripan
620 gm tepung gandum
secubit garam

Bahan-Bahan Lain:
minyak masak secukupnya untuk menggoreng
gula kastor secukupnya untuk menyalut  *saya guna gula pasir yang dikisar



Cara Menyediakan:

[Menggunakan bread maker (BM)]
  • Blend/kisar labu rebus dengan 1 cawan air sehingga halus. Tuangkan ke dalam BM.
  • Masukkan ½ cawan air suam lebihan ke dalam jug blender tadi & kisar lagi supaya semua sisa labu yang melekat pada jug blender tadi larut bersama air [supaya tak membazir] & tuangkan air tersebut ke dalam BM.
  • Masukkan ke dalam BM semua bahan2 cecair seperti minyak masak & susu pekat manis diikuti dengan gula, garam, tepong gandum & akhir sekali mauripan.
  • Tekan setting untuk doh (no. 8) dan biarkan BM siapkan kerjanya sampai doh naik (1 ½ jam).

[Menguli dengan tangan / Cara manual]
  • Campurkan mauripan dengan ½ cawan air suam (jangan panas sgt nanti yis mati) & 1 sudu kecil gula (ambil dari 2 sudu besar gula tadi) kacau hingga agak sebati. Biarkan sehingga bancuhan berbuih.
  • Blend/kisar labu rebus dengan 1 cawan air sehingga halus. Tuangkan ke dalam bekas menguli/besen yg sesuai. Masukkan kesemua bahan2 lain seperti minyak masak, susu pekat manis, gula, garam & bancuhan yis yang telah berbuih tadi. Kacau rata dengan tangan. Tambahkan tepong gandum sikit demi sedikit sambil menguli. Uli sehingga mendapat doh yang lembut (doh yang lembut... menghasilkan donut yg lebih lembut & gebu) berkilat & tak melekat di tangan. (jika terlalu lembik boleh tambah sikit lagi tepong gandum tp jangan terlalu banyak yer.. anggaran dlm 10 gm je gitu)
  • Bulatkan doh & tutupkan bekas menguli dengan tuala bersih & perap doh sehingga naik sekali ganda.


Membentuk Doh
  • Doh yang telah naik sekali ganda ditumbuk2 untuk mengeluarkan angin. Jika doh terlalu melekat ditangan.. boleh salut tangan dengan sedikit minyak masak semasa nak membentuk doh.
  • Timbang doh 40 gm setiap sebiji atau ikut saiz donut yang anda suka. Bulat2kan doh & leperkan sedikit seperti nak buat cucur badak. Susun di atas dulang yang telah disapukan minyak atau ditabur tepong terlebih dahulu. Jarakkan sedikit antara satu sama lain supaya tidak melekat semasa proses perapan. Buat sehingga habis dengan timbangan berat yang sama bagi setiap biji donut. Perapkan donut sehingga naik sedikit (jangan terlalu naik kerana donut boleh merudum semula semasa kita nak goreng nanti).
  • Panaskan minyak yang agak banyak dalam kuali dengan api yang sederhana. Sediakan satu penutup esen (seperti penutup esen vanila). Bila minyak dah agak panas, ambil sebiji donut dan letakkan di atas telapak tangan kiri/kanan (ikut selesa masing2) lalu buatkan lubang dengan menekap donut menggunakan penutup esen tadi. Lepas tu terus masukkan ke dalam minyak yang panas.
  • Ulangi proses yang sama sehingga donut memenuhi kuali. Goreng donut kedua2 belah hingga kuning keemasan. Angkat & tos sebentar kemudian bolehlah disalutkan dengan gula kastor atau coklat ikut kesukaan masing2.

Cara Yatie (saya pun ikut cara ini)
** Masa nak membentuk donut, tngn sedikit lekit, hendaklah sentiasa sapu tepung pada tangan kita supaya mudah membentuk....bulatkan dan leperkan sedikit.
Bila dah naik dlm 20 minit, barulah lubangkan kat tengah2 donut dan tarik2 sedikit lubangnya.
Setelah siap, bolehlah goreng dlm minyak yg panas dngn api sederhana sehingga kekuningan.
Angkat dan toskan....bolehlah di salut dngn gula halus atau coklat cair.




2 sweet comments:

Mas said...

akak..nak seketoi donut labu..
nampak gebu la...he..he..

ady said...

as-salam kak...Donut Labu buat sendiri mmg sedap dan gebu.. tapi donut yg di jual tak sedap sebab dahlah sejuk keras pulak. hehe...