3
Kuih Lapis Kacang Merah & Agar-Agar Tapai Ubi


Semalam cuti...semua ada...tak ada rancangan ke mana-mana...Apa lagi bila dah duduk rumah tu agendanya tak lain tak bukan tentulah masak-masak dan makan-makan. Saya ni pula jenis tak reti duduk diam. Alang-alang dah gitu berprojek lah kita kat dapur buat kuih untuk dibuat minum petang. Sebenarnya tekak ni terasa-rasa nak makan kuih lapis...tambah pula dah lama tak melapis kan...Maka saya tertarik untuk mencuba kuih lapis pes kacang merah yang ada kat dapur Kak Ayu. Biasanya saya kukus dalam loyang tapi kali nak try pula kukus dalam acuan lompang. Mencabar juga ya kukus dalam acuan kecil-kecil ni...cuma satu round je... Bila tengok adunan dah tinggal sikit-sikit...tak cukup nak buat lapisan dalam acuan...yang bakinya kukus dalam loyang...itu yang dapat empat lapisan je tu...


Tak mengapalah, tapi hasilnya memang sedap. Kuih-kuih yang sewaktu dengan kuih ini biasanya cuma buat setengah adunan sebab suami apalagi anak-anak tak berapa nak suka...jadi sah-sah saya lah yang hadap sorang-sorang. Kerana itu apa jua jenis kuih talam, saya tak ikut sukatan gula dan santan sepenuhnya seperti dalam resepi...saya akan kurangkan gula dan kalau resepi menyatakan guna santan pekat...saya tak guna santan pekat 100% tapi saya gunakan santan kotak dan tambahkan lagi dengan air untuk mencairkannya hingga mendapat kuantiti yang tertera dalam resepi. Kak Ayu terima kasih berkongsi resepi, minta izin copy di sini ya...


KUIH LAPIS PES KACANG MERAH

Bahan-Bahan:(loyang 26cm)

1 cawan tepung gandum
1 cawan tepung beras
200ml santan
sedikit garam
3/4 cawan gula - saya gunakan 1/2 cawan saja kerana pes kacang dah manis
400 gram pes kacang merah
pewarna merah dan kuning star brand
1 cawan air panas untuk larutkan gula
3 cawan air biasa


Caranya:
  • Larutkan gula dengan 1 cawan air panas.Masukkan santan dan 3 cawan air.
  • Masukkan tepung dan kacau hingga sebati.Tapis adunan untuk hilangkan bintil-bintil yang tidak larut.
  • Bahagikan adunan kepada 3 bahagian. Pertama, warnakan dengan 1/4 sudu teh pewarna merah, yang kedua ditambahkan dengan pes kacang merah dan dikacau hingga sebati, dan yang ketiga warnakan dengan 1/4 sudu teh pewarna kuning.Sapu loyang dengan minyak masak supaya kuih tak melekat pada loyang nanti.
  • Masukkan setengah daripada adunan warna merah ke dalam loyang dan kukus selama 5 minit.
  • Buka penutup pengukus dan lap wap air pada penutupnya. Masukkan setengah daripada adunan yang dicampur pes kacang merah. Kukus 5 minit.Buka penutup pengukus dan lap wap air pada penutupnya. Masukkan setengah daripada adunan warna kuning. Kukus 5 minit.Ulang langkah di atas untuk lapisan pes kacang merah, kuning dan akhir sekali merah.Setelah selesai semua lapisan, kukuskan lagi selama 30 minit
Sources:-From eja_mh@myresipi.com




Ini pula projek agar-agar tapai ubi. Memandangkan ada stok tapai ubi maka saya buatkan agar-agar  ini untuk anak-anak. Memang anak-anak suka dessert-dessert macam ini...


Kalau tapai ubi atau tapai pulut saya dan anak-anak memang tak makan. Tapi bila dah jadi kuih atau agar-agar macam ini...haa...laju je makan...




3 sweet comments:

Ayu said...

iza, meh exchange kuih dengan tofu kung pao..thanks for sharing ya & thanks for trying juga..cantiknya lapisan kuih iza tu..and the jelly cantiknya acuan..!!

Mas said...

dua2 kuih tu sedappp...
menggoda betull..
nak sikittt...

Chik Mimi said...

Assalam iza alala cantiknya kue lapis tu mesti ghasenya pun sedap,ooo ade agar2 tapai ubi cantiknya nnti balik kmpg ade tapai ubi boleh try jugak