1
Puding Tembikai




Assalamualaikum...


Dalam tak sedar, kita dah berada dalam minggu ketiga berpuasa.....sekejap jer rasanya masa berlalu....
Ermm.....nak bebel apa yer petang ni....
Memandangkan kepala pun masih serabut lagi ney.....idea pun dah kontang nak menulis.....kita layan menu jer lah terus.....okay, jom.... 




Puding ni buat semalam untuk berbuka.....dapat juga menyejukkan tekak setelah seharian berpuasa. 
Dah lama intai kat dapur kawan-kawan.....baru semalam dapat merealisasikannya.....org lain dah laju ke depan kita baru nak mencuba.....hihi.....kes nak perabihkan lebihan roti dan cincau dalam fridge tu.....tak elok membazir kann.....
Puding ni memang sedap.....terima kasih bebanyak kepada penyumbang resepi.....




PUDING TEMBIKAI 
By : Cendana Kasih 
Sharing : linapg.blogspot.com & Iza Akma@SSK


Bahan-Bahan : 
1 paket agar2 serbuk (dalam 15gm) (sy gn agar2 serbuk 10g) 
2 keping roti gardenia * 
6 cawan air (4cwn air) 
1 1/2 cawan gula (1/2 cwn gula) 
1/2 tin susu pekat (1/2 cwn susu pekat) * 
1 cawan susu cair (sy tambah) * 
2 sudu besar mentega 
1 sudu kecil esen vanila 
cincau, dipotong dadu kecil 
sedikit pewarna hijau/merah (sy tambah stoberi emulco) 


Caranya :
  • Masak agar2 bersama gula dan air hingga agar2 dan gula hancur.
  • Sementara itu, rendam roti dalam susu cair dan carik-carikkan. Masukkan susu cair, roti dan susu pekat manis. Blend halus.
  • Setelah agar2 dan gula hancur, masukkan bahan blend ke dalam periuk, juga masukkan esen vanilla dan mentega. Kacau hingga mendidih dan pekat sedikit. Tutup api.
  • Ambil sedikit adunan dan warnakan hijau (sebagai kulit tembikai)sy guna 1cwn. Biarkan keras sedikit.
  • Pastu sedikit lagi warna asal (sy guna 3/4cwn), curahkan di atas lapisan hijau tadi. Biar keras sedikit
  • Adunan selebihnya diwarnakan merah, curahkan diatas lapisan putih/warna asal tadi. Biar sejuk.
  • Simpan ke dalam petisejuk.




1 sweet comments:

tun_telani said...

waaaaa.. chantek bangat akak nyer puding tembikai! clap clap.. sedap kalau dpt mkn time buka puasa nih.