3
DAGING MASAK HITAM NASI KANDAR


.... السلام عليكم


Selamat Berhujung Minggu buat semua khususnya yang singgah ke dapur SSK.

Jika Putera Shah Jahan berpasangan dengan Mumtaz Mahal....maka Daging Masak Hitam yang memenuhi entri untuk hari ini adalah pasangan untuk Nasi Pilaf pada entri yang lalu. Ikut suka jer kann bab padan memadankan nie. Terpulanglah pada kita nak gandingkan apa pun....resepi sana ker....resepi sini ker....resepi sinun ker....yer tak....selera kita, citarasa kita, chef pun kita....seperti kata 'abang Jem' di radio sinar, 'ada aku k....'  :D Yang penting apa yang kita masak disukai dan menjadi kegemaran keluarga. Itu dah cukup berikan seribu satu kepuasan dan kegembiraan pada si tukang masak.




Resepi daging masak hitam ni merupakan satu lagi resepi nasi kandar yang amat popular di Pulau Pinang. Masakan mamak adalah masakan warisan yang telah bertapak berabad lamanya di Pulau Pinang . Walaupun pada dasarnya masakan mereka di selaputi minyak yang banyak di permukaan atas setiap lauk yang telah dimasak tetapi minyak yang berlebihan ini boleh dikurangkan sewaktu menumis masakan tanpa langsung mengurangkan keenakan lauk tersebut. Selaput minyak yang berlebihan tu bukan apa, ia bertindak sebagai bahan pengawet makanan (food preservation) kerana dahulu kala mana lah ada kemudahan petisejuk untuk menyimpan makanan yang dah dimasak.

Sekiranya anda mencuba resepi Mamak penang hindarkan penggunaan minyak masak berlebihan demi kesihatan. Keenakan lauk mamak penang bukanlah bergantung pada minyak masak yang banyak tapi bergantung penuh pada kemahiran memasak mengikut kaedah, kualiti rempah, dan juga pengawalan api ketika memasak. Inilah kemahiran asas yang perlu ada untuk mempelajari masakan mamak penang atau nasi kandar.


DAGING MASAK ITAM NASI KANDAR PULAU PINANG
source of rec : MamakHaji
source           : Iza Akma SSK


BAHAN-BAHAN :
  • 1 kg daging lembu (dipotong hiris ikut urat daging 16 keping)
  • 2 biji bawang besar , dipotong hiris memanjang
  • 5 peket kecil atau 2 senduk besar rempah kari daging
  • 1 sudu kecil serbuk jintan manis
  • 1 sudu kecil serbuk jintan putih
  • 1 sudu kecil serbuk kas-kas (optional)
  • 2 senduk besar cili kisar (boleh +/- ikut kepedasan yang diinginkan)
  • 250 gm santan pekat (jika suka)

BAHAN UNTUK KISAR/TUMIS :
  • Bawang besar 2 biji dikisar dan asingkan
  • Bawang putih 6 ulas + halia 10cm dikisar dan asingkan.
  • Serai 2 batang di ketuk di pangkal.
  • Daun pandan di potong 3″ sebanyak 4 helai. Daun kari dua tangkai.
  • 2 btg.kayu manis + 5 buah pelaga + 4 bunga lawang + 8 cengkih.
  • Kicap Pekat Mee (tamin amat sesuai) 2 senduk besar sesuaikan warna yang dikehendaki.
  • Minyak masak dua senduk besar.


CARA PENYEDIAAN:

❀   Bersihkan daging dan rebus daging sehingga empuk (cuba carikkan daging sekiranya senang dicarik ; daging telah lembut dan sedia). Sekiranya menggunakan daging segar, daging ini tidak perlu direbus dahulu.Tentukan air rebusan daging tidak dibuang. Paras air daging semasa rebus perlu diberi perhatian, jangan sampai daging hangus kerana paras yang terlalu sedikit.


❀   Panaskan kuali dan masukan minyak masak. Apabila minyak panas masukan campuran kayu manis, Buah pelaga, cengkih, bunga lawang (garam masala) , daun pandan, daun kari, dan serai. apabila ramuan mula keluarkan bau harum.

❀   Masukan hirisan bawang kacau sehingga warna hirisan bawang bertukar keemasan.

❀   Masukan Bawang kisar dan bahan kisaran Halia + Bawang Putih kacau sehingga bahan-bahan ini keluarkan bau harum.

❀   Masukan cili kisar / cili giling kacau rata. Selepas 3-4 minit masukkan rebusan daging bersama airnya sekali. Kacau rata.

❀   Masukkan serbuk kari, jintan putih, jintan manis , kas-kas dan kicap pekat mee. Kacau rata dan biarkan mendidih sehingga kuah menjadi pekat.

❀   Kecilkan api dan masukan 1 sudu besar gula pasir dan satu kecil perasa makanan (jika perlu). Masukan garam secukup rasa (awas dengan kemasinan kicap tersedia ada). Kacau rata. Padamkan api. Keluarkan dari kuali dan hidangkan. Taburkan daun pudina dan bawang goreng di atas dan sedia untuk hidangan. Selamat mencuba.


Hidangan untuk : 10 orang


**NOTA Penyediaan Cili Kisar:
Cili kisar yang bermutu boleh disediakan dengan memotong cili  kecil-kecil dengan gunting mengikut 45 darjah. Rebuskan sehingga cili lembut...secara biasa biji-biji cili akan gugur. Bersihkan rebusan dengan penapis. Kisar cili mestilah 1 bahagian cili di balang pengisar dan 1 bahgian air. Jangan sendatkan balang pengisar. Gunakan hanya 3/4 bahagian balang pengisar supaya balang mempunyai ruang. Sekiranya kisaran menjadi kasar atau berat masukan satu sudu minyak masak ke dalam balang pengisar. Kisaran perlu mengikut waktu yang ditetapkan oleh pembuat pengisar kebiasaannya 1 minit berhenti 30 saat dan kisar kembali. Kisaran berterusan akan membakar motor pengisar.Elakkan menggunakan bahan panas dikisar. Ini akan menumpulkan pisau pengisar. Tentukan setiap kali habis mengisar bersihkan balang pengisar dengan betul. Tentukan cili kisar ditutup rapat dan disimpan di bahagian bekuan peti sejuk bukan di bahagian penyejuk.



3 sweet comments:

Amie said...

Selamat berhujung minggu Iza Akma,
nampak sungguh menyelerakan Daging Masak Hitam tu!

Anonymous said...

Salam dan selamat berpuasa..nmpk sdp mau cuba msk la nti..terima kasih share resepi ni n tips d bwh 2 amat berguna skali..

Anonymous said...

bila nk msuk sntan?