8
PULUT MANGGA THAI



السّلا م عليکم ورحمةالله وبرکة  |
 Salam Sejahtera


Masa ke Negeri Darul Naim April lepas, sempat jalan-jalan cuci mata di Pasar Malam Wakaf Che Yeh. Pasar malam wakaf che yeh ni terletak di kawasan perniagaan 24 jam yang jaraknya lebih kurang 10km dari Bandar Kota Bharu.

Walaupun di sini macam-macam jual tapi tak menyopping apa-apa melainkan buah mangga fresh dari Siam. Di sini mangga 4kg RM10.....murah sedikit berbanding KL, 3kg RM10. Penjual tu kata mangga tengah musim di Thai sebab tu harganya murah. Penjual tu bagi rasa sikit.....hmmm sedap. Terus planning nak buat pulut mangga. Kita pun apalagi laju memilih.....macam-macam jenislah kita pilih. Mangganya memang sedap, lemak manis. Tapi sayang belum pun sempat menjadi pulut mangga, mangganya dah habis dulu.




Nasib baiklah sekarang ni masih lagi musim. Sebagai balas dendam haritu tak dapat buat, sabtu lepas pergi pasar malam cari mangga. Kali ni tak nak terlepas lagi.....awal-awal dah asingkan sikit khas untuk pulut mangga.

Pulut Mangga atau nama thainya Khao Neow Ma-Muang adalah salah satu dessert Thai yang popular. Ia bukan saja digemari oleh masyarakat tempatan Thai tapi juga turut digemari oleh mereka di luar Thailand termasuklah dessert lovers di Malaysia. Di negara Gajah Putih sana dessert ini mudah sekali didapati terutamanya ketika musim mangga sekitar Mac-Jun.

Dulu pernah buat sekali, boleh lihat SINI. Tak susah buat dessert ni. Bahan-bahan pun mudah sangat.....pulut, santan dan heronya dah tentulah si mangga.....kalau tak ada mangga bukan pulut mangga namanya.  Pada peminat pencuci mulut ini jika makan di luar sepiring confirm tak cukup. Habis sepiring nak tambah lagi bermakna duit pun kena tambah juga.....ya tak. Makanya lagi berbaloi buat sendiri.....boleh makan berulang-ulang banyak mana suka.....nak pulut lebih, nak sos santan lebih, nak mangga lebih, semuanya boleh.




Cuma perlu berhati-hati masa mengukus pulut. Pulut mangga ni lebih sedap jika pulutnya sedang-sedang elok lembut.....lembik tak sedap. Jomm semak resepi di bawah.....

Resepi PULUT MANGGA THAI
by Iza Akma SSK


Bahan-Bahan :
500gmberas pulut
750gmsantan
6tbspgula
3tspgula
5helaidaun pandan
6tsptepung kagung
2tsptepung beras
garam secukup rasa


Caranya :
Mengukus pulut
Terlebih dahulu panaskan kukusan.
Pulut tidak perlu direndam. Hanya basuh dan toskan sahaja. Isikan beras pulut ke dalam loyang yang sesuai bersama air hanya separas pulut. Letakkan sekali daun pandan atas pulut. Air tidak boleh terlalu banyak bagi mengelakkan pulut menjadi terlalu lembik. Kukus sehingga masak dengan api sederhana. Sesekali periksa untuk lihat samada pulut telah masak sempurna atau belum.

Menyediakan santan untuk digaul bersama pulut
Panaskan santan dalam periuk dengan api kecil. Santan ini hendaklah dikacau selalu sehingga nampak minyak terbit di permukaan. Proses ini memakan masa anggaran 5-10 minit. Masukkan gula dan biarkan gula larut.
Asingkan 450gm, tambahkan dengan 3 tsp gula dan garam secukup rasa. Kacau rata.
Setelah pulut masak, cepat-cepat masukkan ke dalam satu bekas besar. Ambil santan 450gm tadi, tuangkan sedikit demi sedikit ke dalam pulut sambil digaul supaya pulut serata bergaul dengan santan. Proses ini perlu dilakukan ketika pulut masih panas-panas. Teruskan menggaul sehingga pulut benar-benar menyerap semua santan. Anda akan lihat pulut menjadi berkilat. Ketepikan.


** Masa masukkan santan ni agak-agak ya, lihat pada tekstur pulut itu. Jika pulut dah cukup dan cantik lembutnya.....stop, jangan tambah lagi santan tapi jika belum boleh habiskan. ( saya tak habiskan semua santan tak nak nanti pulut terlalu lembik.....yang selebihnya tu saya masukkan semula ke dalam lebihan santan dalam periuk ).**
Menyediakan sos santan
Panaskan semula baki santan dalam periuk dengan api perlahan. Tambahkan tepung jagung dan tepung beras untuk memekatkan sos. Masukkan garam secukup rasa dengan 2 tsp lagi gula. Tambahan gula ini optional, jika rasa tak perlu abaikan.
Cara Menghidang
Kupas kulit mangga dan potong ikut suka.
Isikan pulut dalam piring atau mangkuk, siramkan dengan sos santan di atasnya. Sertakan juga dengan potongan mangga.



8 sweet comments:

Gee® said...

Aduh mak ai..! kecur air lioq...

Anonymous said...

fuyoo!!! lazatt enak sedap!!! bagaikan hidangan dari kayangan.....menitis air liur den.....

the blue gondola - uk said...

Nak kena cuba. Bila dok kat luar, mulut dah mengidam, kena buat sendiri. Terima kasih share resepi sis!

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

Salam, Iza.. terima kasih atas resepi, saya dah cuba memang mantap!!!

Azie said...

As salam. Memang menggoda dg warna kuning mangga yang sungguh menyerlah.

Iela Fazielah said...

emmm..tq for resepi...terinat rasa sedap mangga pulut ni..kena pulak mkn mangga harumanis...

Stephanie said...

yummmmmmm lezaaatttt

Rose Yahya said...

yummy sungguh!