0
BEBOLA PULUT DURIAN ALA THAI


Sana sini orang dok tayang durian , kuih durian , bubur durian... semuanya durian. Ingatkan kita ni kebal tak terjangkit... kan dahh kena jugak virus. Kita ni bukan dalam kategori hantu durian sebenarnya... tapi geram juga tengok berlonggok-longgok durian dok jual tepi jalan. Terbeli juga sudahnya. Katanya durian udang merah rm50 / 8 biji... tak besar mana pun , kecik je sebiji. Masa penjual tu belah tunjuk isi nampak kuning kuning merah gitu. Balik rumah tengok banyak putih daripada merah... depa campur durian kampung rupanya... ermm tipah tertipu tertipu tipah. Biarlah lagipun depa bagi sebiji extra. Ingat nak pi cari lagi... nak frozenkan untuk projek lain persediaan aidiladha nanti.

Saya mulakan dengan dessert dari thailand. Buat untuk minum petang semalam. Ianya sangat mudah tapi sedap. Sebelum musim durian lagi dah perasan Pulut Durian Bua Loy ni ada lalu kat facebook. Tapi waktu tu belum musim jadi simpan dulu keinginan. Ni dah musim dapatlah merasa. Jika versi bebola bebola macam ni saya lebih suka kalau kuahnya tu agak-agak pekat. Bila makan , kuah bersalut penuh pada bebola... tu yang buat lagi ummphh. Jadi salah satu caranya ialah dengan menambah durian dalam kuah , sama macam pengat durian hat biasa tu. Dengan rasa lemak santan , lemak manis gula melaka serta lemak lemak manis durian... ngam sangat. Memang sedap!

BEBOLA PULUT DURIAN ALA THAI
by House of SSK

BAHAN BEBOLA :
  • 3/4 cwn Isi Durian
  • Tepung Pulut    
  • Pewarna Kuning
BAHAN KUAH :
  • 3/4 cwn Santan Kotak
  • 2 cwn Air
  • 1 keping  @  50 gm Gula Melaka
  • 1/2 sdt Garam
  • 7 ulas Durian  (bergantung ikut ketebalan isi)
  • 2 helai Daun Pandan  |  disimpul

CARA PENYEDIAAN :

Bebola :
❀  Lenyek isi durian dan uli bersama tepung pulut sehingga membentuk doh lembut yang tak lekat di tangan
❀  Bentukkan kepada bebola bebola kecil
❀  Didihkan air , masukkan bebola
❀  Apabila ia timbul , angkat dan masukkan ke dalam bekas berisi air sejuk bagi mengelakkan melekat antara satu sama lain

Kuah :
❀  Panaskan santan + air + gula melaka + garam + daun pandan
❀  Masukkan durian ke dalam santan biarkan didih dengan api perlahan
❀  Bila gula melaka dah larut dan kuah agak pekat , toskan bebola tadi dan masukkan dalam kuah
❀  Kacau rata dan tutup api


My Note :
# jika terlebih masuk tepung pulut dan doh terkeras , jangan tambah air tapi tambah isi durian

# kuah ini sudah secukup rasa... 
- jika mahu kuah berwarna lebih cerah , kurangkan gula melaka dan tambah gula putih 
- jika tak suka pekat tambahkan lagi air dan sesuaikan rasa 
# TETAPI dessert ini lebih sedap kuah yang agak agak pekat kerana ia dapat menyaluti bebola sepenuhnya


Sambil tu sempat juga buat Kuih Lapis Durian ni semalam. Siap dah lewat petang , pagi tadi baru potong. Tapi maaf lah , share gambar aje ya... no recipe. Okaylah itu saja untuk hari ni... nak layan kuih jap :)






0 sweet comments: