0
RENDANG KACANG NEGERI SEMBILAN


Lama tak buat... dok teringin je dua tiga hari ni. Banyak kali dah buat , kali yang ini baru nak masukkan dalam sini. Rendang kacang ni memang sedap , padu rasa , lagi pedas lagi sedap... tapi tu lah tak boleh selalu... tinggi kolestrol sebab adanya santan pekat segar dan organ dalaman ayam. Saya pernah ganti santan segar dengan santan kotak tapi rasa tak sesedap yang segar. Macam tu juga dengan organ dalaman ayam... ada juga terfikir kut boleh ganti dengan bahan lain sebab orang dalam rumah ni kalau hati hempedal semua tolak kat saya... mana aci kan saya sorang je makan.

So hari ini saya mencuba apa yang saya dok fikir. Masih menggunakan hati dan hempedal tapi kuantiti yang sedikit dan tambahkan udang segar. Lagipun apa yang saya nampak ia cuma rencah aje... yang kita mahu perisa dia tu... tak dapat banyak , ada sikit pun dah ok. Dari segi rasa tak ada apa yang kurang jika bubuh udang , rasa masih sama. Jadi untuk selamat next next time saya akan bubuh udang sahaja... tak pun stail macam ini buh sikit je hati pedal... kalau tak sah sah saya yang tak selamat... hahha. Okaylah saya letak resipi asal kat sini manakala cara saya dalam Catatan HoSSK 

RENDANG KACANG NEGERI SEMBILAN
by House of SSK
source : Sheila_Spices Journey

BAHAN A :
  • 300 gm Kacang Panjang
  • 500 gm Isi Perut Ayam  (Telur/Hati/Pedal)   
  • 500 gm Santan Pekat
  • 3 batang Serai  |  dititik
  • 1 keping Asam Gelugur
  • Garam  &  Gula secukup rasa
  • Minyak untuk menumis
BAHAN B ~ tumbuk/kisar :
  • Segenggam Cili Api  (ikut kepedasan)
  • 2 inci Kunyit Hidup
  • 5 ulas Bawang Merah
  • 1 ulas Bawang Putih

CARA PENYEDIAAN :

❀  Patah-patahkan kacang panjang lebih kurang 2 inci  (jangan guna pisau , nanti manis kacang hilang... petua orang tua tua)
❀  Bersihkan isi perut ayam , tos  &  ketepikan
❀  Panaskan sedikit minyak untuk menumis
❀  Tumis Bahan (B) dengan serai hingga garing dan hilang bau cili
❀  Masukkan juga sedikit garam untuk matikan cili itu supaya tak pedas sangat
❀  Cili dah garing , masukkan isi perut ayam dan gorengkan sebentar agak separuh masak
❀  Masukkan santan pekat dan asam gelugur
❀  Bila dah hampir kering dan terbit minyak , masukkan kacang panjang
❀  Perisakan dengan garam dan gula secukup rasa
❀  Kacau rata dan masak hingga sayur agak lembut dan layu


Catatan HoSSK :
# isi perut ayam... 2 keping hati & 4 keping hempedal

# bahan (B)... ditumbuk dengan sedikit garam , bila dah lumat masukkan 4 batang serai dan tumbuk sikit bagi pecah pecah 
# 12 ekor udang besar , dimasukkan bila santan sudah mendidih





0 sweet comments: